היועץ לביטחון לאומי מטיל אחריות על בכירי הצבא על אופן הנסיגה מאפגניסטן
ג׳ייק סאליבן טען כי כיאה לראש המדינה, ביידן לקח אחריות על המשבר, אך הדגיש כי הנשיא מקבל החלטות בעקבות עצות של בכירי צבא הנמצאים בשטח

היועץ לביטחון לאומי, ג׳ייק סאליבן, התייחס למשבר באפגניסטן והטיל חלק מהאשמה על בכירי הצבא האמריקני עלהשימוש בשדה התעופה בקאבול לצורך מאמצי הפינוי, והתעקש כי ממשל ביידן ״פועל באופן אקטיבי לשיבוש״ מתקפות טרור נוספות באפגניסטן.

 

 

כאשר הוא נשאל האם הנשיא ג׳ו ביידן צריך לקחת את האחריות המלאה על הכאוס בשדה״ת בעיר הבירה האפגנית, סאליבןהסביר כי הנשיא נתן ״משקל כבד״ לייעוץ הצבאי בהיבט המבצעי של סיום הנוכחות האמריקנית.

״ראיתם שהנשיא לקח אחריות מלאה על כל החלטה שהוא קיבל כנשיא״, הסביר סאליבן בראיון ל׳פוקס ניוז׳. ״אבל בואונהיה אמיתיים לגבי באגרם [הבסיס הצבאי האמריקני הגדול ביותר באפגניסטן]: יש פער בין ייעוץ טקטי מהמפקדים בשטח. מהי השיטה המבצעית הנכונה לביצוע הנסיגה? ועל זה הנשיא נתן משקל רב לעצות מהמפקדים בשטח, החלטה אסטרטגיתלהמשיך במלחמה לעשור שלישי, עם חיילים אמריקנים אשר נלחמים ומתים במלחמת אזרחים במדינה אחרת״.

היועץ לביטחון לאומי הסביר כי בעוד ביידן תמך נחרצות לעזוב את אפגניסטן, הדרך שבה ארצות הברית ביצעה זאת היאאחריותם של פקידי צבא בכירים.

״על ההחלטה האסטרטגית, זו החלטה שרק הנשיא יכול לקבל. על החלק הטקטי, של באיזה שדה תעופה רצוי להשתמשעבור הפינוי, כל נשיא אחראי ייתן משקל משמעותי לעצות של המפקדים בשטח. והעצה שלהם הייתה לסגור את באגרםולהתמקד בשדה בקאבול״, אמר סאליבן.

 

טיסת חילוץ מאפגניסטן לאיטליה (צילום: רויטרס) 

 

דבריו של היועץ לביטחון לאומי הגיעו לאחר נאומו של ביידן ביום חמישי, אז הסביר כי הבחירה לסגור את באגרם הייתהבעקבות עצת אנשי צבא - החלטה אשר נמצאת תחת ביקורת כבדה אחרי הפיגוע בנמל לפני מספר ימים. ״הצבא הגיעלמסקנה כי לבאגרם אין ערך נוסף, וכי הרבה יותר חכם להתמקד בקאבול. ולכן, עקבתי אחר ההמלצה הזו״, הסביר ביידן.

נוסף לכך, סאליבן ציין בראיון כי צבא ארצות הברית מנסה למנוע שפיכוץ דמים נוספת לאחר פיגוע ההתאבדות של דאע״ש, שהרג 13 חיילים אמריקנים וכ-170 אזרחים אפגנים, ובעוד שמידע מודיעיני הצביע על כוונות לפיגועים נוספים. ״וכמו שהנשיאאמר, מתקפה נוספת עלולה להתרחש בכל עת. הוא הורה למפקדים בשטח לנקוט בכל אמצעי הגנה אפשריים כדי להבטיחאת ביטחון חיילנו תוך סיום משימתם באפגניסטן״, אמר סאליבן, וציין כי עד כה פונו כ-5,500 אזרחים אמריקנים ועל פיהערכות נותרו 300 לכל היותר שצריך לפנות.

כמו כן, סאליבן חזר והדגיש את דבריו של ביידן, שהבטיח ״לצוד״ את לוחצי דאע״ש, ואמר: ״הנשיא לא יעצור עד שיגרוםלדאע״ש לשלם על מותם של אנשי שירות אמריקנים. הוא יוודא שהאחראיים על כך ייתפסו, שנמשיך להפעיל לחץ על הארגון, ושנמשיך לפגוע במטרות בשדה הקרב״.

YOU MIGHT ALSO LIKE