ארגון טרור מודרני? טליבאן קרא לנשים להצטרף לשורותיו
תגובת טליבאן לארה"ב: הממשל האמריקני ציין שיכיר בממשלת הטליבאן "רק אם תכיר בזכויות אדם" • בתגובה, הטליבאן במסרים מערביים, כמובן שאין לקחת אותם ברצינות

הטליבאן הודיע היום (שלישי) על "חנינה" ברחבי אפגניסטן וקרא לנשים להצטרף לממשלתו. פעולות אלה בוצעו בניסיון להרגיע את הזעם ברחבי עיר הבירה המתוחה, שרק יום קודם לכן חוותה כאוס בשדה התעופה שלה, כשאנשים ניסו להימלט מאימת הטליבאן, כך נכתב בפוקס ניוז.

תגובתו של אנאמללה סמאנגאני חבר בוועדה התרבותית של הטליבאן מייצגת את המילים הראשונות של טליבאן לאחר הבליץ שלהם ברחבי המדינה.

הרימו ידיים ללא לחימה

אמנם לא היו דיווחים גדולים על התעללויות או לחימה בקאבול, אך תושבים רבים נשארו בבית ונשארו מפוחדים שהמורדים השתלטו על העיר ובתי הכלא התרוקנו ממחבלי טליבאן. דורות מבוגרים יותר זוכרים את דעותיהם האסלאמיות האולטרה-שמרניות, שכללו סקילה באבנים, קטיעות והוצאות פומביות להורג במהלך שלטונם לפני הפלישה של ארצות הברית לאחר פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001.

למרות שלא היו דיווחים על התעללויות או לחימה בקאבול, תושבים רבים שהו בבית ונשארו מפוחדים לאחר שהמורדים שיחררו אסירים מבתי הכלא ושדדו נשק רב.

וושינגטון הציבה אולטימטום לממשלה החדשה באפגניסטן, שנשלטת על ידי הטליבאן, כי היא תכיר בה רק אם היא תכבד את זכויות האדם, כולל זכויות נשים.

דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, אמר ביום שני כי ארצות הברית ובעלות בריתה הבינלאומית "יעקבו מקרוב" אחר המצב באפגניסטן אחרי שהטליבאן השתלט על המדינה בפחות משבועיים.

"ממשלה אפגנית עתידית ששומרת על הזכויות הבסיסיות של בני עמה, שאינה כוללת מחבלים, ושומרת על זכויות היסוד של התושבים שלה – כולל הזכויות הבסיסיות, גם של מחצית מהאוכלוסייה שלה, נשים ובנות. כלומר ממשלה שנוכל לעבוד איתה", אמר פרייס במהלך תדרוך.

"ההפך הוא גם נכון – אנחנו לא הולכים לתמוך בממשלה שלא פועלת כך", אמר פרייס. לדבריו, יש "קונצנזוס" בקהילה הבינלאומית לגבי סוג הממשל החדש שצריך לקום באפגניסטן, בהתחייסותו להצהרת מועצת הביטחון של האו"ם אשר קראה ל"פיוס לאומי על ידי הנהגת אפגניסטן".

המדינות החברות באו"ם הדגישו כי סיום הסכסוך "ניתן להשיג רק באמצעות הסדר פוליטי כוללני, צודק, יציב ומציאותי, השומר על זכויות האדם, כולל נשים, ילדים ומיעוטים", נכתב בהודעה הרשמית. "חברי מועצת הביטחון קראו לצדדים לדבור בנורמות ובסטנדרטים בינלאומיים בנושא זכויות אדם ולשים קץ לכל ההתעללויות וההפרות בהקשר זה".

דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס (צילום: איי.פי)

הנשיא האפגני, אשרף גאני, נמלט ביום ראשון מהבירה קאבול ובכך הפך את הטליבאן לסמכות השלטונית, אם כי לא פורסמה הודעה רשמית של הממשלה החדשה. "זהו מצב שמשתנה מהר מאוד, וממש קשה לומר מיום ליום מי האחראי", אמרה רוזילנד ג'ורדן מרשת אל-ג'זירה, שציינה כי השליח המיוחד של ארה"ב לאפגניסטן נמצא בבירת קטאר, דוחא, ופועל על מנת להגיע להסדר מדיני.

במהלך התדריך של משרד החוץ, פרייס אמר כי ארצות הברית תשתמש במינוף הדיפלומטי והכלכלי שלה כדי להבטיח שהממשלה בקאבול תכבד זכויות אדם.

הטליבאן, מצידו, הוציא הבטחות בנוגע לזכויות האפגנים ושלל טענות על התעללות בנשים. פרייס אמר שוושינגטון מצפה לראות מעשים שתואמים את ההבטחות של הארגון. "אם הטליבאן, או כל ממשלה שתקום, רוצים לקבל את הסיוע הבינלאומי הדרוש, כמו שהיה ב-20 השנים האחרונות", הם צריכים לעמוד בהבטחות שלהם.

אם לא יעמדו במילה שלהם, פרייס איים על השלכות נגד הממשלה. "אם אתה מדבר על גזרים, אתה יכול גם לדבר על מקלות, ולארצות הברית, האו"ם ולקהילה הבינלאומית יש את היכולת לכפות קיצוצים דרמטיים על כל משטר שעתיד להתגבש, שאינו מכיר בזכויות הבסיסיות של תושבי אפגניסטן".   

YOU MIGHT ALSO LIKE