"עניין של זמן עד שנראה מתקפה דומה כמו ה-11 בספטמבר"
סוכנים סמויים עוברים כדרך קבע בנמלי התעופה כשהם מצוידים בנשק אמיתי או מזויף, כדי לבדוק מהי רמת האבטחה. "לא למדנו ממה שקרה, אנו עושים את אותן הטעויות"

בצל הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, ולקראת ציון 20 שנה למתקפת 11\9, הטרוריזם האסלאמיסטי עולה שוב על סדר היום וכך גם פרצות האבטחה הקשות בארצות הברית.

(צילום: Getty Images)

כאשר נודע לסוכני רשות אבטחת התעבורה, ה-TSA, כי נוסע עם אקדח טעון הצליח לעבור את הבדיקה בנמל התעופה הרטספילד ג'קסון באטלנטה ועלה על טיסה לטוקיו בשנת 2019, הם לא באמת הופתעו. הם עשו את אותו הדבר באופן קבוע, כאשר התחזו לטרוריסטים פוטנציאליים עם רובים מזויפים ופצצות כדי לבדוק את רמת האבטחה.

לדבריהם, החמוש שטס לטוקיו לא היווה איום, אך הסוכנים הצביעו על נתונים שהודלפו מ-TSA בשנים 2015 ו-2017 המראים שניסיונות של 'הצוות האדם' (אגף ב-TSA) להבריח נשק על ידי סוכנים סמויים, כמו חומרי נפץ וחומרים אסורים, הצליחו עד 95% מהפעמים.

המסקנה, לטענתן, היא שייתכן ויקרה אירוע דומה ל-11 בספטמבר, אזהרה שמגיעה כאשר המשרד לביטחון הפנים פרסם ביום שישי עלון, בו ציין כי יום השנה ה-20 לפיגועי התאומים יכול לעורר אלימות קיצונית.

"ה-TSA לא למד ממה שקרה לפני כן", אמר הסוכן המיוחד לשעבר של ה-FAA, בריאן סאליבן, שטען כי כשלונות האבטחה שנחשפו על ידי הסוכנות פתחו דלתות לאחרות. "הם עושים את אותן טעויות".

הדאגה של סאליבן נתמכת גם על ידי מי שהיה ראש 'הצוות האדום', בוגדן דז'קוביץ', שנהג להצמיד אקדחי פלסטיק לקרסול שלו וחומרי נפץ מזויפים בגבו, ועבר את מערך האבטחה בשדות התעופה מספר פעמים בסוף שנות ה-90. "כולם ידעו עד כמה המערכת חלשה. ידענו שמשהו כמו ה-11 בספמבר עומד לקרות".

דז'קוביץ' העיד בפני הקונגרס לאחר מתקפת הטרור הקשה בהיסטוריה, והדגיש שהוא סבור שאירוע דומה עלול לקרות שוב. "זה עניין של זמן עד שנראה מתקפה דומה כמו ה-11 בספטמבר".

גורם בכיר ב-TSA אמר כי הצניחה הדרסטית בטיסות במהלך מגיפת הקורונה, אפשרה לסוכנים להשקיע זמן נוסף בבדיקת תיקים ונוסעים, מה שהוביל לעלייה במספר הנשקים שנמצאו והוחרמו. "איבדנו מחצית מהנוסעים שלנו, אך כתוצאה מכך הכל ההאט ונעשו בדיקות נוספות", אמר הבכיר שנשאר אנונימי, "שיעור גילוי הנשק עלה בשנה שעברה ב-200 אחוזים. המשמעות היא שהקרבנו את הביטחון עבור מהירות. הנשק היה שם, פשוט מיהרנו ולא מצאנו אותם".

ביולי 2019, נתונים של TSA הראו כי 5.1 אקדחים נתפסו על כל מיליון אנשים שחיפשו עליהם,מספר שזינק ל-15.3 נשקים למיליון איש ביולי 2020 – כאשר במקביל מספר הנוסעים ירד ב-75%.

מייק בויד, יועץ תעופה עם 40 שנות ניסיון, אמר כי: "ה-TSA הוא ארגון בירוקרטי של 70 אלף איש, שדואג לוודא שאני לא נושא עלי יותר משלוש קופסאות פורמולה לצמיחת שיער ממה שהם מונעים או מצפים להתקפת הטרור הבאה. לבוסים אכפת מפוליטיקה, לא מאנשים".

"יכול להיות שיהיה עוד 11 בספטמבר, אבל זה לא בהכרח ייראה כמו ה-11 בספטמבר", הוסיף.

YOU MIGHT ALSO LIKE