אירופה ממשיכה לקרוס לתוך עצמה: עלייה של 59% בכמות המסתננים בשנת 2021
כ-82,000 מהגרים בלתי חוקיים הסתננו לאירופה במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2021 • העלייה הגדולה ביותר (96%) נרשמה בתוואי מרכז הים התיכון • באירופה חוששים מהשתלטות הטליבאן באפגניסטן ומההתקפלות האמריקנית

האיחוד האירופי מדווח על עלייה בממדי ההגירה הבלתי חוקית בחודשים האחרונים. ישנה עלייה של 59% בכמות המסתננים לאיחוד האירופי בהשוואה לשנת 2020, כך דווח ב"פוקס ניוז".

מהגרים בלתי חוקיים מגיעים בסירה לאירופה

מהגרים בלתי חוקיים מגיעים בסירה לאירופה // קרדיט צילום: SHUTTERSTOCK

סוכנות ההגנה של גבולות האיחוד האירופי "פרונטקס" (Frontex) דיווחה על 17,300 מהגרים בלתי חוקיים שחצו את הגבול ביולי הנוכחי. נתון זה גבוה ב-33% מיולי 2020.

בחודש יוני אותרו כ-14,600 מהגרים בלתי חוקיים.  בסך הכל, כ-82,000 מהגרים בלתי חוקיים הסתננו לאירופה במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2021. נתון זה גבוה יותר ב-59% משנת 2020.

30 אלף מהגרים מהציר המרכזי

אחת מהעליות הגדולות נראתה בתוואי מרכז הים התיכון. בשנת 2021 כ-30,000 מהגרים הסתננו לאירופה דרך נתיב זה. מדובר על עלייה של 96% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתוואי מזה, רוב המהגרים הגיעו מטוניסיה, בנגלדש ומצרים.

בנתיב המערב אפריקני, כ-7,350 מהגרים חצו את הגבול במהלך השנה האחרונה. רוב המהגרים בנתיב זה הגיעו ממדינות מדבר סהרה.

האם אירופה מתה? שטף המהגרים הולך ומתגבר

האם אירופה מתה? שטף המהגרים הולך ומתגבר // קרדיט צילום: מתוך SHUTTERSTOCK

חשש מההתפתחויות באפגניסטן

בנתיב מערב הבלקן, כ-3,600 מהגרים אותרו בחודש יולי. מדובר על עלייה של 67% מיולי 2020, ומעל 90% במהלך כל השנה. האיחוד האירופי ציין שרוב המהגרים מנתיב זה הגיעו מסוריה ואפגניסטן.

רויטרס דיווחו השבוע כי מדינות באירופה מתוחות מהמשבר באפגניסטן, שם הטליבאן כבש שטחים עצומים בעקבות הנסיגה האמריקאית, וחוששים שהדבר עלול להוביל לגל הגירה ולמשבר מהגרים נוסף באירופה.

פומפאו: "תראו לאן מנהיגות חלשה מובילה"

מזכיר המדינה לשעבר, מייק פומפאו, תקף את הנשיא ג'ו ביידן על רקע עזיבת הכוחות האמריקנים את אפגניסטן ונפילת ערים רבות לידי הטליבאן, ואמר כי אסטרטגיית היציאה הייתה "מבוהלת".

לוחמי טליבאן (צילום: Getty Images)

בראיון ל'פוקס ניוז', פומפאו אמר כי "חולשה מולידה מלחמה", וטען כי אפגניסטן לא הייתה נכבשת על ידי ארגון הטרור אם דונלד טראמפ עדיין היה הנשיא. "במקרה הטוב זה נראה נאיביות, במקרה הרע בורות. חולשה מולידה מלחמה, ואתה יכול לראות לאן מנהיגות חלשה מובילה", אמר מזכיר המדינה לשעבר.

"הייתה לנו תוכנית חזקה"

פומפאו ציין את הבטחתו של טראמפ, שנשבע שהטליבאן לא יעלה לשלטון כל עוד הוא נשיא ארצות הברית. "הייתה לנו תוכנית חזקה כיצד נחזיר את הצעירים והצעירות שלנו הביתה", אמר. "עמדנו להחזיר את החיילים שלנו, והיינו מוודאים שמה שרואים היום, מה שמהווה קרקע לפיגועי טרור, לא היה קורה".

"לעולם לא אשכח שהנשיא אמר, 'יש לך שתי משימות, מייק. עלינו לקבוע תוכנית מסודרת ולבצע אותה תוך מנהיגות, ואז, שנית, עליך לוודא שלעולם לא נתקוף מהמקום הזה'", אמר פומפאו, והוסיף כי ההתחזקות של הטליבאן מהוווה איום על הקהילה הבינאלומית.

ביום חמישי האחרון, ביידן הורה על פריסת כוחות צבאיים כדי לסייע בפינוי צוות השגרירות האמריקנית מקאבול, בעוד מחוזות רבים באפגניסטן נופלים לידי הטליבאן. גורמים רשמיים בארה"ב סבורים כי בתוך כמה חודשים, ארגון הטרור יכבוש את עיר הבירה.

מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו (צילום: רויטרס)

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר כי 3,000 חיילים אמריקנים יצטרפו ליותר מ-600 חיילים שכבר עובדים בשגרירות או בסביבתה. לדבריו, גורמים רשמיים בארצות הברית לא רצו "לחכות עד שיהיה מאוחר מדי". עוד 3,500 אנשי צבא יגיעו לכווית כ"כוח מילואים" ו-1,000 נוספים לקטאר כדי לסייע בעיבוד בקשות אשרת אזרחים אפגנים שעזרו לאמריקנים.

"ארה"ב מראה פאניקה"

פומפאו אמר בראיון כי השגרירות בקאבול החלה לצמצם את כוח האדם עוד בשנה שעברה, והביע את דאגתו כי אופן פריסת החיילים בימים אלו מראה "קצת פאניקה". "אסטרטגיה גדולה תלויה בתכנון וביצוע. אני מקווה שיש להם את מספר האנשים הנכון ושהם יכולים להביא אותם במהירות. אני מקווה שאנחנו יכולים להגן על אמריקנים באותה דרך שממשל טראמפ עשה כשהתחילה הנסיגה", אמר פומפאו.

הוא הוסיף כי הנשיא הרפובליקני לשעבר הבהיר למנהיגי הטליבאן כי כל פגיעה באמריקנים תגבה מחיר גבוה, ואף איים אישית על ראש צוות המשא ומתן של ארגון הטרור. "הייתי גם בחדר כשהניא טראמפ הבהיר בצורה ברורה למולה ברדר, בכיר בצוות המו"מ של הטליבאן, שאם מאיימים או מפחידים אמריקנים, ובוודאי אם פוגעים באמריקנים, אנחנו נביא את כל הכוח האמריקני ונוודא שהם יגיעו לכפר שלו, לבית שלו. היינו מאוד ברורים לגבי הדברים שאנחנו מוכנים לעשות כדי להגן על החיים של האמריקנים".

 
YOU MIGHT ALSO LIKE