כיבוש אפגניסטן: הטליבאן הגיעו לעיר הבירה קאבול, הנשיא ברח מהמדינה
אחרי קצת יותר משבוע שארגון הטרור החל לכבוש מחוזות חשובים ברחבי המדינה, כעת הוא הגיע לעיר הבירה במה שנראה כצעד האחרון להשתלטות מלאה

נשיא אפגניסטן אשרף גאני נמלט מאפגניסטן לאחר שארגון הטליבאן הגיע היום (ראשון) לעיר הבירה קאבול. כך על פי גורמים רשמיים. אזרחים אפגנים ותושבים זרים ברחו מהעיר ומדינות רבות פינו את השגרירויות שלהן במהירות.

אנשי הטליבאן (צילום: איי.אף.פי)

ראש מועצת הפיוס הלאומי האפגני, עבדאללה עבדאללה, פרסם סרטון בו אישר כי הנשיא ברח מהמדינה. "הוא עזב את אפגניסטן בתקופה קשה. אלוהים יתן לו דין וחשבון", אמר.

כאמור, לוחמי טליבאן רבים נכנסו היום לעיר הבירה קאבול ולמעשה השתלט על כמעט כל אפגניסטן תוך קצת יותר משבוע. זאת, זמן קצר לאחר שארה"ב וכוחות נאט"ו הוציאו כמעט את כל הכוחות שלהם שהיו במדינה כמעט שני עשורים.

קולות ירי נשמעו באזור קאבול, אך הרחובות של עיר הבירה היו יחסית שקטים. זאת מאחר שהטליבאן אמר שהוא לא רוצה לקחת את השלטון באופן אלים אלא מצפה לכניעה של השלטון ללא תנאים. דובר הארגון, סוהיל שהין, אמר ל'אל-ג'זירה' כי הלוחמים "ממתינים להעברה שלווה של העיר קאבול", אך סירב להוסיף כל פרט נוסף.

בראיון לרשת בי.בי.סי, שהין אמר כי "לוחמי הטליבאן יהיו בכוננות בכל הכניסות לעיר עד הסיכום על העברה לא אלימה של השלטון. כמו כן, הדובר מסר כי "חייו, רכושו וכבודו של אף אחד לא ייפגע, וחיי אזרחי קאבול לא יהיו בסכנה", חשש שעולה אצל רבים מהתושבים לאחר שחזה כיצד הארגון כבד ערים אחרות וביצע רציחות נקמה והשתמש בטקטיקות אכזריות.

אנשי הטליבאן (צילום: איי.אף.פי)

שר הביטחון האפגני, ביסמילה חאן, ניסה להרגיע את הציבור ואמר כי קאבול תישאר "בטוחה". גם המורדים ניסו להרגיע את תושבי עיר הבירה, כאשר טענו שהלוחמים לא יכנסו לבתי התושבים ולא יפריעו לעסקים, ואמרו כי הם יציעו "חנינה" לאלה שעבדו עם הממשלה האפגנית או הכוחות הזרים.

בעקבות האופי האכזרי של הארגון, תושבים רבים בקאבול נסו על נפשותיהם דרך שדה התעופה בעיר, הדרך היחידה לצאת מחוץ למדינה מאחר והטליבאן מחזיק כעת בכל מעבר גבול.

אדם אשר נמצא בנמל התעופה סיפר לרשת סי.אן.אן על הכאוס המתרחש. "אנשים רבים מנסים להיכנס לשדה, ובשלב כלשהו נשמעו יריות. היה גם אזהרה לפצצה והיינו צריכים להיות בבונקר בשעה האחרונה, אבל עכשיו הכל בסדר".

אנגליה, גרמניה, שוודיה וארצות הברית פינו את השגרירויות שלהן, ורבים תיארו מסוקים אמריקנים בשמי קאבול מוציאים במהירות את העובדים. כמו כן, היה ניתן לראות עשן ליד השגרירויות כאשר דיפלומטים הרסו במהירות מסמכים רגישים.

מסוק אמריקני מעל השגרירות בקאבול (צילום: איי.פי)

לפני מספר ימים, ארה"ב החליטה לשלוח אלפי חיילים כדי לסייע בפינוי העובדים, וגורמים אמרו היום כי דיפלומטים אמריקנים מועברים מהשגרירות לשדה התעופה. מסוקים צבאיים עברו בין מתחם השגרירות לנמל, שם תישאר נוכחות מרכזית זמן רב ככל האפשר בהתחשב בתנאי ביטחון.

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר כי "מנקודת המבט של המתחרים האסטרטגים שלנו ברחבי העולם, אין דבר שהם היו רוצים יותר מלראות אותנו באפגניסטן עוד חמש, 10, 20 שנים. זה פשוט לא אינטרס לאומי".

בינתיים, מנאט"ו נמסר כי הם "עוזרים לשמור על פעילות בשדה התעופה של קאבול כדי לשמור על קשר עם אפגניסטן".

משלחת של בכירים אפגנים הגיעו לאסלאמבד, בירת פקיסטן השכנה, כדי לדון במצב. כמו כן, פקיסטן פתחה גבול חשוב על מנת להעביר מצרכים חיוניים. נוסף לכך, בכירים אפגנים יגיעו "בקרוב" לדוחא כדי לערוך משא ומתן עם הטליבאן.

תושבי קאבול עומדים בתור למשוך כסף מהבנק אחרי כניסת הטליבאן לעיר (צילום: איי.פי)

קאבול, היום (צילום: אי.פי.איי)

חיילי צבא אפגניסטן בקאבול (צילום: אי.פי.איי)

YOU MIGHT ALSO LIKE