"שמעתי זעקות כאב בכל מקום": למעלה מ-300 הרוגים ברעידת האדמה בהאיטי
הרס רב נראה ברחובות עקב רעש בעוצמה 7.2 שהכה במדינה. רה"מ הכריז על מצב חירום בן חודש, וארה"ב תשלח סיוע הומניטרי. "אנשים נשלפו מההריסות, פצועים או מתים"

לפחות 304 בני אדם נהרגו בעקבות רעידת האדמה בעוצמה 7.2 שהכתה בדרום מערב האיטי, וגרמה להרס רב.

תושבים מתאספים סביב מלון שנהרס ברעידת האדמה (צילום: איי.פי)

ראש הסוכנות להגנת האזרחים, ג'רי צ'נדלר, אישר במסיבת עיתונאים את מספר ההרוגים, שזינק מהדיווחים הראשונים על 29 קורבנות, והודיע כי לפחות 1,800 בני אדם נפצעו. צ'נדלר מסר כי 160 נהרגו בנקודה הדרומית של האיטי, 42 בניפס, 100 בגראנד אנס ושניים בצפון המדינה.

"התגובה הראשונית, על ידי כוחות הצלה מקצועיים ותושבים, אפשרה לחלץ כמה אנשים מההריסות. בתי החולים ממשיכים לקבל את הפצועים", נמסר מהסוכנות בציוץ בטוויטר.

ראש הממשלה החדש של האיטי, אריאל הנרי, הכריז על מצב חירום בן חודש לאחר מה שהגדיר בטוויטר כ"רעידה אלימה" ואמר שהוא יגייס את כל המשאבים הממשלתיים הזמינים לעזרה לקורבנות. "נעשה את מה שנדרש כדי לסייע לאנשים שנפגעו מרעידת האדמה", צייץ, "הממשלה תכריז על מצב חירום. נפעל במהירות".

תושבי האיטי שיתפו תמונות ברשתות החברתיות ממוקדי ההרס ומהמאמצים לחלץ אנשים מבין הריסות הבניים. "בתים קרסו. גג הקתדרלה נפל", אמר התושב ג'וב ג'וזף לסוכנות ידיעות צרפתית.

ההרס בהאיטי (צילום: איי.פי)

"ראיתי גופות נשלפות מההריסות, פצועים ואולי מתים", סיפרה תושבת לס קייס, ז'אן מארי סיימון בן ה-38, שהייתה בשוק בזמן הרעידה ורצה לבית שלה לבדוק אם המשפחה שלה בטוחה. "שמעתי זעקות כאב בכל מקום שעברתי".

"שמעתי אנשים בשכונה שלי צורחים. הם רצו החוצה", סיפרה התושבת ספורה פייר לואיס, "לפחות הם יודעים לצאת החוצה. בשנת 2010 הם לא ידעו מה לעשות".

האיטי חוותה מספר אסונות טבע קשים, כאשר ההרסני מביניהם היה בשנת 2010, אז רעש בעוצמה 7.1 הכה באי, חירב בתים והביא למותם של לפחות 200 אלף בני אדם. לצד ההתמודדות עם הרעש שאירע אתמול, המדינה נמצאת בכוננות לקראת הסופה הטרופית 'גרייס' אשר צפויה להכות במדינה בין שני לשלישי.

אישה אשר גילתה כי בתה בת ה-7 נהרגה כתוצאה מרעידת האדמה (צילום: איי.פי)

"היום מחזיר את הטראומה של רעידת האדמה ב-2010 שחירבה את האיטי. הרעידה הקטלנית הרסה בתים ותשתיות בכמה מהקהילות הפגיעות והשוליות ביותר במדינה", אמרה אנג'לין אנסטאוס, מנהלת המדינה של ActionAid Haiti. "נשים ונערות כבר נושאות בעול של המשברים המרובים העומדים בפני האיטי, כולל רעב גובר, חוסר יציבות פוליטית ואלימות ברחובות. ההרס מרעידת האדמה הזו עלולה להביא משפחות רבות לעוני ורעב".

הנשיא ג'ו ביידן אמר כי ארה"ב פועלת על מנת לסייע להאיטי עם הטרגדיה שחוותה. "בתקופה שהיא גם ככה מאתגרת עבור תושבי האיטי, אני עצוב למשמע רעידת האדמה ההרסנית שהתרחשה", אמר, והוסיף כי הוא מינה את סמנתה פאוור, בכירה בסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי, כמי שתנהל את הסיוע ה"מיידי" האמריקני.

הסוכנות תסייע במאמצים למצוא פצועים, להעריך נזקים ולעזור בבנייה מחודשת, אמר הנשיא. "ארצות הברית נשארה חברה קרובה של תושבי האיי, ואנחנו נהיה שם לעזור עם הטרגדיה הזו", הצהיר ביידן.

ממדי האסון עדיין לא ברורים לחלוטין, בעיקר כי מוקדי הרעש היו באזורים מרוחקים אשר פחות נגישים לגורמי ההצלה. "המוקד נמצא במרחק ארבע שעות נסיעה ויקח הרבה זמן עד שתגיע תמיכה", אמר ג'רמי דופין, עיתונאי ויוצר מהאיטי. "התקשורת במקומות מסוימים משותקת, ויש שירותי חשמל מוגבלים מאוד כרגע".

תושב האיטי מנסה לחלץ את חפציו מתוך הריסות ביתו (צילום: איי.פי)

כאמור, בשנת 2010 האיטי חוותה הרס עצום בעקבות רעידת אדמה חלשה במעט מזו שאירעה אתמול, ממנה היא עוד מתאוששת. אז, יותר מ-1.5 מיליון תושבים נשארו חסרי קורת גג, מה שהשאיר לרשויות האי והקהילה ההומניטרית הבינלאומית אתגר עצום.

רעש האדמה לפני 11 שנים הרס מאות אלפי בתים, מבנים מנהליים ובתי ספר, וכ-60% ממערכת הבריאות במדינה. בניית בית החולים הראשי במדינה לא הושלם, וארגונים לא ממשלתיים התקשו לפצות על החסרונות הרבים.

"המדינה הזו פשוט לא מנוחה. כל שנה של ניהול כושל לא פגעה במדינה, אך ההשפעות המצטברות גמרו לנו להיות פגיעים לכל דבר. ייקח שנים לתקן, ואפילו לא התחלנו", אמר היזם המקומי מארק אלן בוצ'יקולט.

כאמור, רעידת האדמה אירעה ביום שבת בבוקר 12 ק"מ מצפון מזרח לסן לואי דו סוד, בעומק של 10 ק"מ. כך דווח מהמכון הגיאולוגי האמריקני – USGS.

נוסף לאסונות הטבע, האיטי נאבקת באלימות של כנופיות המגיעה מחוסר יציבות פוליטית מתמשך שהגיע לשיא ברצח הנשיא ג'ובנל מויס בחודש שעבר.

תושבים מנסים לאתר ניצולים או הרוגים מתחת להריסות (צילום: איי.פי)

ראש עיריית לס קייאס, ג'ין גבריאל פורטון, מחולץ מבין הבניים ההרוסים (צילום: איי.פי)

מלון שקרס לחלוטין בהאיטי (צילום: איי.פי)

(צילום: איי.פי)

YOU MIGHT ALSO LIKE