בצעד חריג: ארה"ב מתערבת בחקירה נגד גורם מודיעיני סעודי מחשש לחשיפת סודות מדינה 'מביכים'
הנסיך הסעודי מנסה להתנקם במי ששיתף פעולה עם ארה"ב במשך עשורים, מה שמדאיג מאוד את האמריקנים שמידע מסווג ייחשף ושיוצג אופיו "הלא הולם" של עולם המודיעין

משרד המשפטים האמריקני ביצע צעד חריג כאשר החליט להתערב בתיק הנמצא בבית המשפט נגד גורם מודיעיני בכיר לשעבר בסעודיה, אשר נמצא על הכוונת של הנסיך הסעודי, וזאת כדי להגן על סודות מודיעיניים מסווגים של ארצות הברית.

סעד אלג'אברי (צילום: משפחת אלג'אברי)

אם החקירה בתיק תתקדם, הדבר עלול להוביל ל"חשיפת מידע שסביר כי יפגע בביטחון הלאומי של ארצות הברית", כך נמסר ממשרד המשפטים בבקשה שהוגשה ביום שלישי.

התיק שמתנהל הוא נגד סעד אלג'אברי, לשעבר בכיר במחלקת המלחמה בטרור בסעודיה, אשר זוכה להערכה רבה על ידי גורמי המודיעין והטרור האמריקני, שטוענים כי הוא הציל מאות, אם לא אלפי, אמריקנים.

אלג'אברי, שברח לקנדה בשנת 2017, הפך למושא לנקמה של הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן, לאחר שעבר במשך שנים לצד ראש האגף למלחמה בטרור, הנסיך מומחד בן נאייף, שהיה יריבו של בן סלמאן על כס המלוכה.

קבוצה של חברות סעודיות שבבעלות קרן העושר הריבונית של הממלכה, עליה שולט הנסיך, הגישה תביעות נגד אלג'אברי בגין בגידה, תחילה בקנדה וכעת בארצות הברית. אלג'אברי מכחיש את הטענות כלפיו ומאשים את בן סלמאן כי שלח מתנקשים לקנדה כדי לנסות לחסל אותו, וכי החזיק שניים מילדיו כבני ערובה בסעודיה.

ילדיו של אלג'אבורי, שרה ועומאר (צילום: משפחת אלג'אברי)

אלג'אברי אמר כי בן סלמאן ביצע ניסיונות רבים לפתות אותו לחזור לסעודיה, וטען כי המתנקשים שנשלחו להרוג אותו היו חלק מהצוות שאחראי על רציחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י.

אחת מקבוצת החברות הסעודיות שהגישה את התביעה, חברת האחזקות 'סאקאב', מאשימה את אלג'אברי בהונאה. כדי להתגונן מפני האישומים, משרד המשפטים האמריקני טוען כי אלג'אברי מתכוון "לתאר ולהציג ראיות בנוגע למידע רגיש לביטחון הלאומי".

על פי גורם אמריקני ששירת בממשלה ומעורה בפרטי התביעה ובמערך המודיעין, המידע המסווג שעלול להתגלות ככל שהחקירה תתקדם כולל מערכות יחסים מודיעיניות, פעולות, מקורות מסווגים ושיטות. המידע עשוי להיות מביך, לדברי הגורם, במיוחד עבור גורמים בתקופת ממשל אובמה, לאור אופיו "הלא הולם" של עולם המודיעין.

המקור אמר כי ארצות הברית "לא רוצה לחשוף את הדברים האלה", והוסיף כי לדעתו מדובר ב"נקמה אישית שאין לה אינטרסים ארוכי טווח, הן לממלכה והן לארצות הברית, והן לשיתוף פעולה מודיעיני בעתיד".

בשבוע שעבר, קבוצת סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים פנו לנשיא ג'ו ביידן. הם שיבחו את אלג'אברי על שני עשורים של שיתוף פעולה עם ארצות הברית, וקראו לביידן לסייע לילדיו הכלואים בסעודיה, עומר בן ה-22 ושרה בת ה-21. כמו כן, הדגישו את הסכנה לאפשרות שמידע אמריקני מסווג עלול להיחשף.

"אני סבורים כי ממשלת סעודיה משתמשת בילדים כמנוף לסחיטת אביהם ולכפות את חזרתו לממלכה מקנדה, שם הוא מתגורר מחשש לנקמה על תמיכתו ביריבו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן", נכתב על ידי הסנאטורים מרקו רוביו, טים קיין, פטריק לייהי ובן קרדין.

הנסיך הסעודי, מוחמד בן סלמאן (צילום: איי.פי)

"הרדיפה הממושכת של אלג'אברי ובני משפחתו היא כעת סיכון שייחשפו פרויקטים אמריקנים מסווגים נגד טרור", סיכמו. "לאור ההתפתחויות האחרונות, אנו קוראים לך ולממשל שלך להבטיח את שחרורם המיידי של עומר ושרה ולהגן על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ארה"ב".

נוסף לשני ילדיו הכלואים, הרשויות בסעודיה עצרו כ-40 מבני משפחתו של אלג'אברי ושותפיו.

"מזה ארבע שנים, ד"ר אלג'אברי עמד בשבועתו להגן על סודות המדינה, למרות הקמפיין חסר הרחמים נגדו, נגד ילדיו ומשפחתו על ידי מוחמד בן סלמאן", אמר היועץ של אלג'אברי. "ממשלת ארה"ב לוקחת צד בתיק הזה כדי להגן על האינטרסים שלה וזהו צעד מבורך, אבל הגיע הזמן לפתרון שישחרר את הילדים שלו ויגן עליו מתביעות עתידיות".

YOU MIGHT ALSO LIKE