בזמן שארה"ב מושכת את כוחותיה מאפגניסטן – הטאליבן טוען שכבש 85% מהמדינה
העולם נושא עיניים לאפגניסטן, ומתמלא בחשש ממשי למשבר הומניטרי מתקרב, בעוד ארגון הטרור מטיל אימה על הממשלה האפגנית והאזרחים

ככל שהנסיגה האמריקנית ובעלות הברית מאפגניסטן מתקדמת, כך ארגון הטליבאן כובש עוד ועוד שטחים במדינה, מה שמעורר חשש בינלאומי ממשבר הומינטרי מתקרב.  

כוחות אפגנים (צילום: רויטרס)

הקבוצה האסלאמית הקיצונית טוענת כעת שהיא שולטת ב-85% מהמדינה, וכי היא תפסה מעברי גבול מרכזיים עם איראן וטורקמניסטן במחוז הארט המערבי. כך לפי דיווחים בכלי תקשורת.

גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו השבוע כי כוחות הממשלה האפגנית, אשר נתמכת על ידי וושינגטון, מוכנים להגן על המדינה שלהם.

"תביעת שטח או תביעת קרקע לא אומר שתוכלו לקיים זאת או לשמור עליה לאורך זמן", אמר דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, בראיון לרשת סי.אן.אן. "ולכן, אני חושב שזה באמת הזמן שהכוחות האפגניים ייכנסו לשטח – והם כבר בשטח, ויגנו על ארצם, על עמם". עם זאת, קריבי הודה גם ב"מצב ביטחוני מתדרדר" באפגניסטן.

ארגון הבריאות העולמי, WHO, הבעיה גם הוא דאגה על רקע המצב הביטחוני ההולך ומחריף והזהיר מפני משבר הומניטרי מתקרב. "אנו מודאגים מחוסר הגישה שלנו כדי להצליח ולספק תרופות ואספקה חיונית אחרת, ואנחנו מודאגים מההקתפות על שירותי הבריאות במדינה", אמר מנהל החירום האזורי של הארגון, ריק ברנן, בתדרוך באו"ם בז'נבה.

לדבריו של ברנן, לפחות 18.4 מיליון אפגנים זקוקים לסיוע הומניטרי, כולל 3.1 מיליון ילדים בסיכון לתת תזונה חריפה.

ביום שישי שעבר, צבא ארצות הברית משך את כוחותיו האחרונים מבסיס התעופה באגרם באפגניסטן, כמעט 20 שנה אחרי שהשתלט על השדה כחלק מהמלחמה נגד הטליבאן והמצוד אחר ראשי אל-קאעידה.

המפקד האפגני, האלוף אסדאללה קוניסטאני, מי שאחראי כעת על הבסיס באגרם, התעקש שהכוחות האפגנים הלאומיים יכולים להחזיק בבסיס בבאגרם, אשר מבוצר בכבדות, וזאת למרות שורה של ניצחונות של הטאליבן בשדה הקרב.

כמו כן הוסיף כי הצבא האפגני מעריך ומוקיר את כמעט 20 השנה בהן הייתה נוכחות של כוחות אמריקנים ושל נאט"ו, אבל כעת הגיע הזמן לאפגנים לעלות מדרגה. "אנחנו צריכים לפתור את הבעיה שלנו. עלינו לאבטח את מדינתו ולשוב לבנות אותה במו ידינו".

הסנאטור לינדזי גרהאם תקף את הנשיא ג'ו ביידן על האופן הלא אחראי בו עזבו הכוחות האמריקנים את אפגניסטן, וביקש ממנו לבחון מחדש את המעורבות האמריקנית שם. רהאם חושב שממשל ביידן צריך להחזיק כוחות קבועים באזור שיתמכו בממשלת אפגניסטן. "זה לא האינטרס של אמריקה שהטליבאן ישתלט על אפגינסטן", אמר גרהאם, "אם הטליבאן ישתלט, אני חושש שאל-קאעידה ודאע"ש יופיעו מחדש ואנחנו נסלול דרך לעוד ה-9 בספטמבר".

YOU MIGHT ALSO LIKE