החשיכו את הבסיס ועזבו באישון לילה: צבא ארה"ב משך את כוחותיו מבסיס אסטרטגי באפגניסטן – מבלי להודיע לאף גורם
הכוחות האפגנים ידעו שהאמריקנים מושכים החיילים משדה התעופה, אך ציפו לקבל הודעה על כך שאחרון החיילים יצא. "בלילה אחד איבדו את הרצון הטוב שנמשך 20 שנה"

ביום שישי האחרון, צבא ארצות הברית משך את כוחותיו האחרונים מבסיס התעופה באגרם באפגניסטן, כמעט 20 שנה אחרי שהשתלט על השדה כחלק מהמלחמה נגד הטאליבן והמצוד אחר ראשי אל-קאעידה. אך על פי גורמים מהצבא האפגני, האמריקנים עזבו באישון לילה בלי להודיע לאף גורם – הורידו את השלטר, השאירו ציוד רב ואפשרו לפושעים לבזוז את הבסיס.

בסיס באגרם באפגניסטן, (צילום: איי.פי)

האלוף אסדאללה קוניסטאני, המפקד האפגני שיחד עם כוחותיו שולטים על הבסיס, אמר כי הם גילו על הנסיגה המוחלטת שעתיים לאחר מכן. "שמענו איזו שמועה שהאמריקנים עזבו את באגרם, ולבסוף, בשבע בבוקר, הבנו שהם כבר עזבו", אמר.

לפני שהצבא האפגני הכניס את כוחותיו אל שדה התעופה, אשר ממוקם כשעה נסיעה מעיר הבירה קאבול, פלשו אליו צבא קטן של בוזזים, שהסתער על צריף אחר צריף וחיטט באוהלי האחסון הענקיים שהשאירו האמריקנים. "בהתחלה חשבנו שאולי אלה הטאליבן", אמר חייל אפגני, שלדבריו הכוחות האמריקנים התקשרו כשהיו בשדה התעופה הבינלאומי ואמרו, "אנחנו כאן, בשדה התעופה בקאבול".

קוהיסטאני סיפר כי האמריקנים השאירו אחריהם 3.5 מיליון פריטים, כולם שייכים לצבא ארה"ב. הם כוללים עשרות אלפי בקבוקי מים, משקאות אנרגיה ומנות קרב. "כשאומרים 3.5 מיליון פריטים זה כולל כל דבר קטן, כמו כל טלפון, ידית דלת, כל חלון בכל צריף, כל דלת", אמר האלוף האפגני.

האמריקנים השאירו גם חפצים גדולים, כמו כלי רכב אזרחיים, אם כי מרבית מהם ללא מפתחות להתנעתם, ומאות כלי רכב משוריינים. קוהיסטאני אמר כי הכוחות השאירו אחריהם גם נשק קטן ואת התחמושת עבורו, אך לקחו את הנשקים הכבדים. כמו כן, בשדה התעופה ישנו כלא עם כ-5,000 אסירים, רבים מהם מהטאליבן.

שדה התעופה בבאגרם הוא בגודל של עיר קטנה, ושימש באופן בלעדי את צבא ארצות הברית וכוחות נאט"ו. הוא משתרע על שטח עצום, יש בו כבישים, רציפים והאנגרים. ישנם שני מסלולי המראה ונחיתה ומקומות חניה רבים למטוסי קרב. יש טרקלין, בית חולים עם 50 מיטות, ואוהלי ענק המלאים בציוד כמו רהיטים.

קולות גינוי נשמעו מהצבא האפגני על הדרך שבה עזבו הכוחות האמריקנים: "בלילה אחד הם איבדו את כל הרצון הטוב של 20 שנה בדרך שהם עזבו, באמצע הלילה, מבלי להגיד לחיילים האפגנים שנמצאים מסביב לאזור", אמר החייל האפגני נעמתולה.

באפגניסטן בפרט ובארה"ב בכלל חוששים מהטאליבן, שמצליח לגבור על הצבא המקומי ולכבוש עוד מחוזות. קוהיסטאני התעקש שהכוחות האפגנים הלאומיים יכולים להחזיק בבסיס בבאגרם, אשר מבוצר בכבדות, וזאת למרות שורה של ניצחונות של הטאליבן בשדה הקרב.

בינתיים, בצפון אפגניסטן נמשך הקרב במסגרתו נופלים מחוזות רבים לידי ארגון הטרור. רק ביומיים האחרונים, נמלטו מאות חיילים אפגניים מעבר לגבול טג'יקיסטן במקום להילחם בחיילי הטאליבן. "בקרב, לפעמים זה צעד אחד קדימה וכמה צעדים אחורה", אמר קוהיסטאני, אך הוסיף כי הצבא האפגני משנה את האסטרטגיה הצבאית שלו, ומאמין שהכוחות יצליחו להחזיר את השליטה במחוזות שנכבשו.

עוד הוסיף קוהיסטאני, כי הצבא האפגני מעריך ומוקיר את כמעט 20 השנה בהן הייתה נוכחות של כוחות אמריקנים ושל נאט"ו, אבל כעת הגיע הזמן לאפגנים לעלות מדרגה. "אנחנו צריכים לפתור את הבעיה שלנו. עלינו לאבטח את מדינתו ולשוב לבנות אותה במו ידינו".

YOU MIGHT ALSO LIKE