סוף למלחמה הארוכה בתולדות ארה"ב: הצבא האמריקני מושך את כוחותיו מאחד הבסיסים הרגישים באפגניסטן
הנסיגה מסמלת את סוף הנוכחות הצבאית באפגניסטן, שאמורה להסתיים סופית בשבועות הקרובים. עם זאת, גורמים ביטחוניים חוששים שעיר הבירה תיפול לידי הטאליבן

אחרי 20 שנה של נוכחות אמריקנית, כוחות צבא ארצות הברית יעזבו היום (שישי) את בסיס חיל האוויר בבאגרם, צפונית לבירה קאבול, וישלימו צעד נוסף בנסיגה המוחלטת מאפגניסטן. כך אמר גורם ביטחוני לרשת סי.אן.אן.

.

כוחות אמריקנים בבסיס באגרם (צילום: איי.פי)

העזיבה, כאמור, מסלמת את סוף הנוכחות הצבאית האמריקנית במתחם, שהפך למרכז הכוח הצבאי האמריקני באפגניסטן. זאת, כמעט שני עשורים לאחר שהכוחות האמריקנים הראשונים הגיעו לבסיס והשתלטו עליו, כתגובה למתקפת ה-11 בספטמבר, במטרה לצוד אחר ראשי ארגון הטרור אל קאעידה.

עם זאת, הנסיגה מעלה חשש כבד בקרב גורמי ביטחון אמריקנים ואפגנים כאחד, כי משיכת הכוחות היא ניצחון סמלי עבור הטאליבן, שניהלו קרב חוצה גבולות ואינטנסיבי נגד צבא אפגניסטן, והם מצליחים להדוף את כוחות השלטון ופולשים ליותר ויותר מחוזות.

העברת שדה התעופה הצבאי לכוחות האפגנים התנהלה בשקט, ללא טקסים וללא אף בעיה. עם זאת, אחד הפקידים האמריקנים אמר כי המפקד האמריקני באפגניסטן, האלוף אוסטין ס. מילר, אמר כי האמריקנים "עדיין שומרים על היכולת והרשות להגן על הכוחות".

מסלול ההמראה בן 2 הק"מ היה נקודת הזינוק לפעולות צבאיות ברחבי המדינה, עם מקום למטוסי מטען, מטוסי קרב ומסוקי תקיפה. הבסיס היה נקודת הכניסה עבור עשרות אלפי חיילים אמריקנים שהגיעו למדינה במסגרת המלחמה בטרור, והיא הייתה נקודת היציאה של רבים מכמעט 2,000 אנשי הצבא האמריקני שנהרגו בפעולות צבאיות במהלך 20 שנות הלחימה.

במשך השנים, הבסיס היה יעד להקפות רבות מצד הטאליבן, כולל פיגועי התאבדות ומתקפות רקטות. בסופו של דבר, לא אלימות היא זו שהובילה את ארצות הברית לסגת מהמקום, אלא דיפלומטיה.

הנשיאים ג'ורג' וו. בוש, ברק אובמה ודונלד טראמפ ביקרו בבאגרם בתקופת כהונתם, והבטיחו ניצחון ועתיד טוב יותר לאפגניסטן. הפנטגון דחה במשך שנים את נסיגת הכוחות מאפגניסטן, אך הסכם שנחתם בין ממשל טראמפ לטאליבן בפברואר 2020, סימן את תחילת הסוף.

באמצע 2011, היו כמעט 100 אלף חיילים אמריקנים באפגניסטן ועוד 35 אלף קבלנים אמריקנים. עשור לאחר מכן, המספר צנח ל-2,500 חיילים ו-28 אלף קבלנים.

ממשל ביידן שאמון על המהלכים האחרונים להוצאת הכוחות הנותרים, אמר כי הדבר יתבצע עד ה-11 בספטמבר השנה, אך ככל שהנסיגה התקדמה – נראה כי זה יקרה מוקדם יותר.

לפני הגעת הכוחות האמריקנים, הבסיס היה בעל מסלול רעוע ובקושי היה חשמל בבניינים הסובבים. אך אחרי 20 שנה, שדה התעופה הפך לעיר קטנה בפני עצמה, עם חנויות, מכוני כושר וכיתות לימוד לאלפי אנשי השירות והקבלנים שעבדו בבסיס ובמתקניו.

למרות הנסיגה, לפני כשבוע צבא ארה"ב ביצע שתי תקיפות מזל"ט נגד עמדות הטליבאן בצפון אפגניסטן – שעות לפני שנשיא אפגניסטן אשרף גאני אמור היה לפגוש את הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן.

מספר לא ידוע של לוחמי טאליבן נהרגו בתקיפות, ושלושה מחוזות נפלו לידי ארגון הטרור בן לילה. במקביל, הכוחות האפגניים החזירו לשליטתם שישה מחוזות אחרים במקומות שונים במדינה. הערכות בקרב גורמים בארה"ב מעלים חשש כי עיר הבירה קאבול עלולה ליפול לידי הטאליבן בתוך חודשים ספורים לאחר הנסיגה המלאה של הכוחות האמריקנים.

YOU MIGHT ALSO LIKE