מזכ"ל האום דוחק בביידן לבטל את כל הסנקציות נגד איראן
אנטוניו גוטרש ביקש מהבית הלבן להאריך את הוויתורים בנוגע לסחר בנפט, וביקש מהרפובליקה האסלאמית לחזור וליישם באופן מלא את הסכם הגרעין

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, פנה לממשל האמריקני בבקשה לבטל את כל הסנקציות נגד איראן, או לוותר על חלקן מהן, כפי שנקבע במסגרת הסכם הגרעין ב-2015, שמטרתו למנוע מטהרן לפתח נשק גרעיני. המזכ"ל פנה גם כן לאיראן, בבקשה לחזור ליישום מלא של העסקה.

נשיא איראן היוצא, חסן רוחאני (צילום: איי.פי)

בדו"ח למועצת הביטחון של האו"ם, גוטרש דחק בארצות הברית "להאריך את הוויתורים ביחס לסחר בנפט עם הרפובליקה האסלאמית של איראן, ולחדש באופן מלא את הוויתורים לפרויקטים שימנעו את התפשטות הגרעין".

המוצעה, המונה 15 חברים, תדון ביום רביעי הקרוב בדוח הדו שנתי של המזכ"ל על יישום ההחלטה משנת 2015, המעוגנת בהסכם הגרעין בין איראן, ארה"ב, צרפת, בריטניה, גרמניה, רוסיה, סין והאיחוד האירופי.

פנייתו של גוטרש לוושינגטון מגיעה ברקע השיחות להחייאת עסקת הגרעין, במסגרתה טהרן הסכימה לרסן את התוכנית שלה בתמורה להסרת סנקציות זרות רבות שהוטלו נגדה. כזכור, הנשיא לשעבר דולנד טראמפ, הוציא את אמריקה מההסכם בשנת 2018 והחיל סנקציות חדשות ונוקשות יותר – מה שגרם לטהרן להפר בשנה שאחרי חלק גדול מההגבלות נגדה.

אחד המהלכים שאיראן עשתה היה ההחלטה שקיבלה בפברואר, להפסיק את המעקב הבינלאומי אחר אתרי הגרעין שלה, שמובצע על ידי סבא"א – הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הביקורות אחרי אתרי הגרעין הוארכו פעמיים על ידי עסקאות זמניות, כאשר האחרונה שבהן הסתיימה בשבוע שעבר.

איראן זיקקה אורניום לטוהר של כ-60%, הרבה מעבר לגבול שסוכם שעמד על 3.67 אחוזים, וכעת הרפובליקה האסלאמית קרובה יותר ל-90% אשר יאפשרו פצצת אטום. עם זאת, איראן טוענת שהיא מעוניינת בכוח גרעיני אזרחי בלבד, ובמהרה יכולה לשנות את המהלכים שלה – וזאת אך ורק במידה וושינגטון תבטל את הסנקציות ותחזור להסכמים.

אתמול, הסנאטור הרפובליקני לינזדי גרהאם אמר כי חושש לביטחונה של ישראל. לדבריו, האייתוללה של איראן הוא "נאצי דתי". "היטלר רצה גזע עליון. האייתוללה רוצה דת עליונה. הם מנסים לגרש אותנו מסוריה ועיראק כדי שיוכלו לשלוט באזור. הם מנסים לבנות נשק גרעיני שיחזיק את העולם כבן ערובה, ויום אחד יחריב את ישראל".

גרהאם לא נשמע אופטימי: "הם בדרך להשיג את כל זה, אלא אם כן נעשה תיקון עכשיו. מעולם לא דאגתי כמו עכשיו ממלחמה בין איראן לישראל".

"מדינת ישראל נמצאת במקום רע כאן", אמר הסנאטור הרפובליקני. "כמה זמן הם ממתינים לפני שהם יכולים לפעול נגד איראן? אני לא חושב שתוכלו לסמוך על ארצות הברית עם ביטחונה של ישראל". גרהאם המשיך וטען כי מנהיגי איראן "מבינים שביידן חלש, ובכל הוא הופך את העולם למקום מסוכן בהרבה על ידי הפגנת החולשה".

YOU MIGHT ALSO LIKE