פריצת דרך הושגה בחקירת המחלות המסתוריות שפקדו את המעשנים במכשירי האידוי
על פי ה-CDC, מקור המגפה ככל הנראה בשמן ויטמין אי פגום שנמכר במוצרים המכילים THC, שכן הוא אותר בכמויות חריגות במאושפזים ב-10 מדינות שונות. עם זאת, לא נשללה האפשרות שישנם רעלנים נוספים שתרמו לשכיחות המחלה. עד כה, 39 בני אדם מתו ומעל לאלפיים אושפזו

בעקבות אלפי בדיקות מעבדה, רשויות הבריאות בארצות הברית סבורות כי פריצת דרך הושגה בחקירת המחלה המסתורית הקשה שבה חלו יותר מאלפיים אנשים המעשנים באמצעות מכשירי אידוי ("וופורייזר").

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

על פי הודעת המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), מקור המחלה בשמן ויטמין E פגום שאותר במוצרי אידוי מזוייפים המכילים THC, המרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי בצמח הקנאביס: "בפעם הראשונה אנו מסוגלים להצביע על רעלן ספציפי: אצטט ויטמין אי", הסבירה ד"ר אן שוכאט, בכירה ב-CDC, והוסיפה כי האצטט הוא מעין צורה סינטטית של ויטמין E.

כזכור, ברבים מהחולים התגלתה הצטברות נוזלים בחלל הריאה, וב-CDC בחנו דגימות שנלקחו מ-29 חולים מעשר מדינות שונות ומצאו את האצטט בכולן. אף חומר אחר, למשל שמן תעשייתי או שמן צמחים, לא נמצא בכמויות גדולות בדגימות שנבחנו.

לפי החשד, מקור המגפה במוצרי מריחואנה מזויפים (צילום: רויטרס)

קביעת ה-CDC למעשה מאששת את מה שטענו בכירי משרד הבריאות בניו יורק, שביצעו בדיקות מקיפות בחודש ספטמבר ומצאו כי האצטט הינו החמור השכיח בדגימות של החולים. "הממצאים הללו מהווים הוכחה ברורה וחדה כי אצטט ויטמין אי הוא מקור הפגיעה בריאות".

רשויות הבריאות אף הבהירו כי מדובר בחומר שכיח במוצרים רבים, החל מתוספי מזון וכלה בקרם פנים וגוף, ואין שום הוכחות על כך שמסוכן לצרוך אותו, לא במגע עם הגוף ולא באכילתו. עם זאת, כאשר שואפים אותו הוא כן הופך למסוכן, אך ב-CDC הזכירו כי ככל הנראה מדובר בחומר שהוכנס למוצרים שנמכרו בשוק השחור, ועל כן הם לא עברו את בדיקות הבריאותיות הנדרשות.

ב-CDC ביקשו להסתייג מקביעה מוחלטת אודות מקור הבעיה, ולא נשללה האפשרות שישנם רעלנים נוספים שתרמו לשכיחות המחלה. בדיקות נוספות מתבצעות מתוך תקווה כי תתקבל תשובה ברורה וחד משמעית בנוגע למקורה.

ללא קשר לממצאים החדשים שפורסמו, אתמול (חמישי) נמסר מה-CDC כי מניין ההרוגים במגפת הווייפינג עומד על 39, ו-2,051 בני אדם אושפזו עם קשיי נשימה.

YOU MIGHT ALSO LIKE