דאע"ש מגיב לחיסול מנהיגו ומאיים בפיגועי נקמה נגד ארה"ב
ארגון הטרור אישר כי אבו בכר אל-בגדאדי אכן חוסל ע"י צבא ארה"ב בצפון-מערב סוריה, והבטיח לקיים את "מה שציוו עלינו", כלומר פגיעה באמריקאים. במקביל, נחשף שמו של המנהיג החדש. מרצה בבריטניה שחוקר את ארגון הטרור טוען: "המטרה של דאע"ש בעצם הפרסום היא להראות שיש יורשים. זה איום"

לראשונה מאז הפשיטה שערך כוח מיוחד של צבא ארה"ב בצפון-מערב סוריה, ארגון הטרור דאע"ש אישר כי מנהיגו - אבו בכר אל-בגדאדי - אכן חוסל במהלך המבצע, וממשיכי דרכו הבטיחו לבצע פעולת נקם בעקבות כך.

בפנטגון חשפו פרטים על חיסולו של אל-בגדאדי, בדאע"ש הבטיחו לנקום (צילום: AP)

גורמי מודיעין במדינות העולם המערבי סבורים כי חיסולו של אל-בגדאדי עשוי להביא לפירוק ארגון הטרור, שכן הוא נתפס בתור גורם שהצליח לאגד יחדיו מספר זרמים באיסלאם הקיצוני. בקלטת אודיו שפורסמה ע"י הארגון נאמר כי מי שירש את התפקיד הבכיר הוא אדם בשם אבו אברהים אל-האשמי. על פי ההערכות, מדובר בשם חדש שניתן להאג'י עבדאללה, דמות מוכרת ע"י גופי המודיעין.

בקלטת של דאע"ש נשמע הדובר מזהיר מפני פיגוע נקמה נגד ארצות הברית ובני בריתה: "נבצע את מה שציוו עלינו המנהיג במסר האחרון שלו", והתייחס לקריאתו של אל-בגדאדי לפגוע בארה"ב.

איימן אל תמימי, חוקר באוניברסיטת סוונזי בוויילס ומי שנחשב למומחה לדאע"ש, סיפר כי המנהיג החדש יצטרך למצוא דרך למנוע מהזרמים בארגון להתפלג לאחר החיסול: "אידיאולוגיית השנאה שמשמשת כתשתית לארגון כנראה תישמר גם אחרי מאה מנהיגים שונים, אך השאלה שנותרה פתוחה היא האם חיסולו של אל-בגדאדי תפגע ביכולות של הארגון", הוא הסביר.

"ניתן להסיק הרבה על האופי של אל-בגדאדי מכך שפוצץ עם עצמו עם 2 ילדים" (צילום: רויטרס)

בארגון הטרור אף טענו כי בכיר נוסף, אבו אל חסן אל מוהאג'ר אשר שימש כדובר הקודם של הארגון, חוסל גם הוא: "אני חושב שמטרת הפרסום של הקטע אודיו היא להראות שיש מי שממשיך בדרכם של אלה שחוסלו, זה כמובן איום", הסביר אל תמימי.

כזכור, שלשום נחשפו פרטים רבים על המבצע שהביא לחיסולו של רב המרצחים. כאשר הגנרל קנת' מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית (שאחראי על אזור מזרח התיכון ומערב אסיה), נשאל לגבי הדיווחים לפיהם אל-בגדאדי הפעיל חגורת נפץ רגע לפני שנתפס, הוא השיב כי "הוא זחל אל תוך מנהרה עם שני ילדים קטנים ופוצץ את עצמו בזמן שאנשיו נשארו על הקרקע. ניתן להסיק מכך הרבה על האופי שלו".

עוד הסביר כי האישור הסופי למבצע ניתן ע"י הבית הלבן בשעה 9:00 בבוקר (שעון מקומי בוושינגטון די. סי.) ביום שבת. כאשר החיילים האמריקאים נכנסו אל המתחם שבו שהה אל-בגדאדי, הם הצליחו לחלץ ממנו מספר אנשים שהוגדרו כ"חפים מפשע", ביניהם 11 ילדים קטנים. "הם פונו משם, אך חמישה מחבלי דאע"ש בתוך המתחם היוו איום ממשי לחיילים. מדובר היה בארבע נשים וגבר שכולם לבשו חגורות נפץ", הסביר מקנזי.

צעירים בעיראק שומעים על חיסולו של אל-בגדאדי, מוקדם יותר השבוע (צילום: רויטרס)

YOU MIGHT ALSO LIKE