לא ישוחרר בערבות ולא ישלח למעצר בית: ביהמ"ש פסק נגד צעיר שאיים לטבוח במרכז קהילתי יהודי
עורך דינו של ג'יימס רירדון טען כי מעצר של חודשיים הוא די והותר, אך שופטת בית המשפט הפדרלי שללה כל אפשרות שישוחרר מכיוון שהוא מהווה סיכון גדול עבור הקהילה היהודית. "על אף שאין לו עבר פלילי, העובדה שתייג מוסד יהודי ספציפי ואף הודה כי כלי הנשק שנמצאו בביתו שלו לא הותירה לי ברירה", כתבה השופטת

ג'יימס רירדון, תושב אוהיו אשר פרסם סרטון בעל אופי מאיים כנגד מרכז יהודי מקומי, לא ישוחרר ממעצר בשל הסכנה שהוא מהווה לקהילה היהודית, כך קבע בית המשפט.

רירדון על רקע ה-JCC באוהיו שנגדו איים לבצע אירוע ירי המוני (צילום: גוגל מפות / FBI)

כזכור, רירדון נעצר בחודש אוגוסט מיד לאחר פרסום הסרטון בו הוא נראה יורה מרובה. אל הסרטון הוא הוסיף סירנות וצעקות, ומתחתיו הוסיף כיתוב שכביכול מחקה דיווח חדשות: "המשטרה חשפה כי היורה מהמרכז הקהילתי יהודי בעיר יאנגסטאון משתייך לתנועת העליונות הלבנה". הוא אף "תייג" את ה-JCC ביאנגסטאון בפוסט.

ראוי להזכיר כי מועד פרסום הסרטון - כשבועיים לאחר הטבח בסניף וולמארט באל פאסו וחודשים בודדים לאחר אירוע הירי הקטלני בבית חב"ד במחוז סן דייגו - הביא לכך שסוכני ה-FBI התערבו בחקירה. ביחד עם משרד השריף המקומי, הם פשטו על ביתו בעיירה ניו מידלטאון ועצרו אותו. 

בביתו נמצאה כמות אדירה של כלי נשק, תחמושת ואביזרים נוספים, לרבות מחסניות מיוחדות בעלות קיבולת גבוהה, מספר רובי סער, אפודים משוריינים ומסכות גז.

רירדון המחויך ועורך דינו מופיעים בבית המשפט באמצעות וידאו מרחוק. החיוך נמחק מפניו לאחר שהבין כי יישאר במעצר עד תום ההליכים (צילום: AP) 

בסוף חודש אוגוסט הוגש נגד רירדון בן ה-20 כתב אישום חמור, אך הוא טען בתגובה כי הסרטון שהפיץ באינסטגרם היה בדיחה: "אני וחברים שלי מפיקים קטעי וידאו בעלי תוכן אלים וגזעני כהומור", הוא טען בזמנו באמצעות עורך דינו. בתגובה, התובע הפדרלי שאמון על התיק, ג'סטין הרדמן, טען בפני שופט ביהמ"ש כי "חופש הביטוי והחוקה מאפשרים הרבה סוגים של אמירות, אך לא איומים לאלימות".

עורך דינו של רירדון דרש לקבוע לצעיר שחרור בערבות, או לכל היותר לאפשר לו להשתחרר למעצר בית עד תום ההליכים נגדו. אתמול (שלישי) שללה שופטת בית המשפט הפדרלי, פטרישיה גוגן, את האפשרות הזו על הסף. בפסיקתה הסבירה כי אין שום דרך לאפשר את רירדון, לא בערבות, לא למעצר בית ולא באף תנאי אחר, מכיוון שמהווה איום ממשי לקהילה היהודית.

"הנאשם פרסם סרטון שבו הוא רמז כי הוא יהיה אחראי לאירוע ירי המוני ב-JCC. שקלתי בכובד ראש ובחנתי את תשתית הראיות, שלפי קביעתי תומכת בהחלטה שהוא ישאר במעצר", כתבה השופטת והמשיכה, "התיוג של מוסד יהודי ספציפי, ביחד עם העובדה שהנאשם הודה כי כלי הנשק הרבים שנמצאו בביתו שייכים לו ובהתחשב באמונות המשויכות לתנועת העליונות הלבנה, לא השאירו לי ברירה מלבד להורות על המשך מעצרו".

"בקשר לטענת הנאשם לפיה אין לו עבר פלילי ועל כן הוא צריך לזכות בשחרור בערבות, שקלתי גם את עניין זה לעומק, אך שחרורו של הנאשם תסכן את הקהילה היהודית. בשל כלל השיקולים הללו, הוא יישאר במעצר פדרלי עד תום ההליכים", היא פסקה.

הכיתוב שהוסיף רירדון לסרטון המאיים, לצד כלי הנשק ואביזרים אחרים שנמצאו בביתו (צילום: משטרת ניו מידלטאון)

בקהילה היהודית בירכו על ההחלטה, בייחוד לאור שחרורם של נאשמים אחרים בפשעים אנטישמיים, לדוגמה חסר בית שהצית בית כנסת עתיק במינסוטה וכלל לא נשלח למאסר על כך.

רירדון ישוב לבית המשפט ב-14 בינואר כדי למסור את הטיעון הראשוני שלו, והמשפט צפוי להתחיל ב-27 בינואר.

YOU MIGHT ALSO LIKE