ממשל טראמפ הורה על הגבלת כמות הפליטים שיוכנסו לארה"ב ל-18 אלף
בפעם השלישית ברציפות, הנשיא טראמפ מצמצם בכמות האישורים שיינתנו למבקשי מקלט, הפעם למספרם הנמוך ביותר בתולדות ארצות הברית. לשם השוואה, בשנה האחרונה לכהונת הנשיא לשעבר אובמה אושרה כניסתם של יותר מ-100 אלף פליטים

הממשל בראשות הנשיא טראמפ הכריז מוקדם יותר היום (חמישי) כי בכוונתו לאפשר את כניסתם של 18 אלף מבקשי מקלט במהלך השנה האחרונה, וזאת כחלק ממאבקו במסתננים שחוצים את הגבול הדרומי של ארצות הברית. אם אכן יצא אל הפועל, זו תהיה הכמות הקטנה ביותר של פליטים שנכנסו לארצות הברית מאז ומעולם.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

ברחבי העולם ישנם כיום מיליוני פליטים, אך הממשל החליט כי במהלך שנת המס 2020 (שתחל ב-1 באוקטובר) להגביל את כמות הבקשות שיזכו לאישור ב-18,000 בלבד. זו גם צפויה להיות שנת המס השלישית ברציפות שבה נרשמת ירידה בכמות הפליטים שמעמדם אושר ע"י רשויות החוק בארה"ב.

הגבלת כמות האישורים אינה חדשה, ונשיאים רבים פעלו באופן זה. כך למשל, בשנת המס האחרונה שבה הנשיא לשעבר אובמה כיהן בתפקיד, הוא הגביל את כמות מבקשי המקלט ב-110 אלף בני אדם. בשנה הראשונה לכהונת טראמפ, נתון זה צנח ל-45 אלף, ולאחר מכן ל-30 אלף.

הנשיא טראמפ נוחת בחזרה בוושינגטון היום לאחר שבילה בימים האחרונים בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק (צילום: AP)

לאחר התייעצות עם הקונגרס, בממשל החליטו לחלק את הקצאת המקומות באופן הבא: 5,000 איש יזכו למעמד של פליטים בגין רדיפה דתית; 4,000 אזרחי עיראק אשר שיתפו פעולה עם צבא; 1,500 בני אדם מ"המשולש הצפוני" - גואטמלה, אל סלבדור והונדורס; ו-7,500 המקומות הנוספים יחולקו לפליטים ברחבי העולם שאינם נופלים באחת משלוש הקטגוריות הללו.

הנשיא טרמאפ חתם על צו נשיאותי הבוקר כדי שההגבלה תהפוך לרשמית, אך בצו גם נכתב כי "כמות הפליטים ברחבי העולם היא עצומה, הרבה מעבר למה שארצות הברית יכולה לקבל". עוד נכתב בצו כי משרד החוץ יעביר את הפליטים רק למקומות שבהן הרשות המקומית והמדינית אישרו את המהלך, וזאת במטרה "לסייע בשילוב המוצלח שלהם בחברה האמריקאית".

ככל הנראה, בממשל מקווים כי ההגבלה גם תגרום לאותם עשרות אלפי הפליטים שכבר הגישו בקשה וממתינים במקסיקו לקבלת האישור להרים ידיים ולשוב למדינת המוצא שלהם. למעשה, ההחלטה שהתקבלה היום היא רק חלק משורה של החלטות והכרזות שפורסמו לאחרונה.

מוקדם יותר החודש אישר בית המשפט העליון של ארה"ב להחמיר את הליך הבקשה למעמד של פליט, וכעת על המבקש להגיש בקשה דומה בכל מדינה שבה הוא עובר לפני ההגעה לארה"ב. דהיינו, אדם שמגיע ממדינות מרכז אמריקה ועובר במקסיקו בדרכו לארה"ב, מוכרח להגיש בקשה לקבלת המעמד ממקסיקו. רק אם וכאשר הוא מסורב ע"י הרשויות במדינה, הוא יכול להגיש בקשה דומה לארה"ב. 

החלטה נוספת שהתקבלה לאחרונה נוגעת לבקשה עצמה, והיא פתיתם של בתי משפט זמניים באוהלים לאורך הגבול. צעד זה צפוי להפחית בעומס הגדול שקיים, שכן כ-50 אלף איש ממתינים לשמוע אם כניסתם לארה"ב כפליטים תאושר. מאידך, משפטנים רבים טוענים כי מדובר בהליך לא הוגן מכיוון שהשימועים סגורים בפני הקהל הרחב והממשל לא מעניק ייצוג משפטי למבקש הבקשה.

YOU MIGHT ALSO LIKE