רגע לאחר חתימה על הסכם פשרה: יצרנית אוקסיקודון הגישה בקשה לפשיטת רגל
המהלך היה צפוי, אך ביקורת רבה הושמעה כלפי המשפחה היהודית שעומדת מאחורי חברת פרדו פארמה, וזאת על עף שהציעה לשלם מיליארדים מכיסה ולמסור את רווחי החברה לנושים. הסכם הפשרה נוגע רק לכחצי מאלפי התביעות שהוגשו נגד ענקית התרופות

חברת התרופות האמריקאית פרדו פארמה (Purdue Pharma) הגישה בקשה לפשיטת רגל ימים ספורים לאחר שראשיה סיכמו על הסכם פשרה עם חלק מהרשויות המקומיות שתובעות אותה. כזכור, פרדו היא החברה שעומדת מאחורי משכך הכאבים אוקסיקודון, שרבים רואים כתרופה שאחראית למשבר האופיואידים שפוקד את ארצות הברית.

העולם רואה במשכך הכאבים כמקור משבר האופיאודים, החברה מתנערת מאחריות (צילום: AP)

הגשת הבקשה הייתה צפויה עוד לפני שפורסמו פרטי ההסכם, לפיו החברה תשלם כ-12 מיליארד דולר בשנים הקרובות. סטיב מילר, יו"ר דירקטוריון פרדו פארמה, הסביר כי "הפשרה תחסוך מאות מיליוני דולרים למשלם המסים ושנים ארוכות בבתי המשפט, ובמקום היא תעניק סכומי עתק ומשאבים חיוניים לקהילות ברחבי ארצות הברית אשר מנסות להתמודד עם משבר האופיואידים. נמשיך לעבוד עם התובעים הכללים של המדינות כדי ליישם את ההסכם מהר ככל הניתן", הוא אמר.

למרות האופטימיות שגילה מילר, הצרות המשפטיות של פרדו טרם הסתיימו, שכן היא הוציאה עשרות מיליוני דולר על ייצוג משפטי בעקבות כ-2,600 תביעות שהוגשו נגדה ע"י ממשלות וחברות. כמחצית מהתובעים סירבו לחתום על הפשרה עם החברה, ורבים מהם צפויים להתנגד לבקשה לפשוט את הרגל. בנוסף, בכוונתם להמשיך במאבק המשפטי גם כנגד משפחת סקלר היהודית שהינה בעלת החברה.

מטה החברה בקונטיקט, השבוע לאחר שהוגשה הבקשה לפשיטת רגל (צילום: AP)

המשפחה, אגב, כבר הסכימה לשלם לפחות 3 מיליארד דולרים מתוך הסכום הסופי שייקבע בפשרה, וזאת בנוסף לחברה עצמה, שתעבור רפורמה וכל ההכנסות שלה יועברו לנושים. בהודעה שמסרה המשפחה נכתב כי הם "מבקשים להתייחס בחמלה לקורבנות של משבר האופיואידים", ושהפשרה "היא צעד היסטורי לעבר מתן סיוע הכרחי לסכנת בריאות הציבור שקיימת".

ביקורת ציבורית רבה הופנתה כלפי הפשרה ממגוון סיבות, החל מהטענה שבסופו של דבר החברה לא תשלם סכום שיתקרב ל-12 מיליארד דולר וכלה בעובדה שהפשרה תאפשר לחברה שלא לקחת אחריות במובן המשפטי של המילה.

היו"ר מילר וחברתו לא הודו בדבר כלשהו, ואין בכוונתם לעשות זאת: "האלטרנטיבה לפשרה תהיה להמשיך בהליך המשפטי, אבל צעד שכזה יפחית באופן ניכר את משאבי החברה וכולם יפסידו בסופו של דבר. מה שאנשים כנראה מאחלים שיקרה לחברה שלנו ירד מהפרק", הוא מסר לאחר הגשת הבקשה.

YOU MIGHT ALSO LIKE