שגרירות ארה"ב בישראל נאלצה לבטל אירוע ברמאללה בשל איומי חרם
לא ברור אם אירועי השבוע שעבר הם שהובילו להודעת הביטול ברגע האחרון, או שמא מדובר בחלק מהרצון הפלסטיני להחרים את ממשל טראמפ. השגרירות: "האירוע המדובר נועד ליצור הזדמנות לדיון ודו-שיח בינינו לבין הפלסטינים, החלטנו לדחות את האירוע בשלב זה"

שגרירות ארצות הברית בישראל נאלצה לדחות ברגע האחרון את קיומו של כנס שתוכנן להיערך ברמאללה, וזאת בעקבות האיום של אנשי הרשות הפלסטינית וגורמים נוספים לפיו הם יחרימו את האירוע ואף יקיימו הפגנות כנגדו.

שגריר ארה"ב בישראל, דיויד פרידמן, ומזכיר המדינה פומפאו (צילום: AP)

כזכור, הרשות הפלסטינית ניתקה את הקשר הרשמי שלה עם ארצות הברית לפני כשנתיים כאשר הנשיא טראמפ בחר להכיר בירושלים כבירת ישראל. כבר אז אמרו בכירים ברשות כי הממשל האמריקאי הנוכחי בראשות הנשיא טראמפ אינו יכול להוות גורם מתווך הוגן בסכסוך עם ישראל.

השגרירות בירושלים אירגנה כנס שאמור היה להיפתח היום, ואליו הוזמנו בוגרים של תוכניות חינוכיות ותרבותיות שמפעילה השגרירות - לרבות עשרות תושבי רצועת עזו שישראל אישרה את השתתפותם באירוע. אלא שאירועי השבוע שעבר, ביניהם ההחלטה שלא לאפשר לשתי חברות קונגרס מוסלמיות לבקר בישראל וברשות, הציתה מחדש את המתחים הקיימים בין הרשות לבין ארה"ב.

שגרירות ארה"ב הועברה מתל אביב לירושלים, מאז הרשות הפלסטינית בחרה להחרים את ממשל טראמפ (צילום: Getty Images)

בכירי הרשות רואים בכנס כניסיון אמריקאי לעקוף את ההחלטה להחרים את הממשל בראשות טראמפ ולא לקיים עמו יחסים דיפלומטיים כלשהם. הבוקר פורסמה ההודעה הבאה ע"י השגרירות בירושלים: "נודע לנו על כמה אמירות הנוגעות לאירוע שתוכנן להתקיים ברמאללה. כעת החלטנו לדחות את האירוע כדי להימנע מהמשתתפים הפלסטינים להיות במצב מסובך. אירוע זה, ואירועים דומים רבים, נועדו ליצור הזדמנות לדיון ודו-שיח בין ארה"ב לפלסטינים. אירוע ספציפי זה נועד להפגיש בין בוגרי התוכניות השונות מירושלים, רצועת עזה ואיו"ש", כלשון ההודעה.

עיסאם אבו-באקר, דובר הרשות, מסר לסוכנות הידיעות "AP" כי "ממשל ארצות הברית הפסיקה את הסיוע הכספי לעמנו, סגרה את משרדנו בוושינגטון ומפעילה לחץ כבד לקבל תוכנית מדינית פרו-ישראלית שלא תסייע לבני עמנו. לכן אנחנו מחרימים כל פעילות שמאורגן ע"י ארה"ב".

על אף שממשל טראמפ נתפס כמצודד עם ישראל בסכסוך הישראלי-פלסטיני, רק בחודש מרץ האחרון פורסם סקר "גאלופ" ובו ירידה חדה בתמיכה בישראל לעומת שיא של עשרות שנים בתמיכה בפלסטינים. 

קושנר ורה"מ בריטניה לשעבר, טוני בלייר, במהלך הוועידה בבחריין בסוף חודש יוני (צילום: Getty Images)

בחודש יוני האחרון התקיימה בבחריין ועידה כלכלית שהיא חלק מ"תוכנית המאה" - עסקת השלום בין ישראל לפלסטינים. מי שאמון על התוכנית הוא חתנו יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר. "המסר שלי לעם הפלסטיני הוא כזה: למרות כל מה שנאמר לכם ע"י אלה שאיכזבו אתכם בעבר, הנשיא טראמפ וארצות הברית כולה לא הרימו ידיים. סדנה זו מתקיימת בשבילכם, ואם היא תתקיים בצורה נכונה היא תוביל לעתיד טוב לעם הפלסטיני, עתיד מלא בכבוד, שגשוג והזדמנויות", אמר קושנר עם פתיחת הוועידה החשובה.

עם סיום הוועדה, קושנר נשאל לגבי הלך הרוח ברחוב הפלסטיני: "מדובר בתגובה היסטרית וחסרת יציבות שאינה בונה אמון". עוד הסביר קושנר כי לנשיא טראמפ "אכפת מאוד מהעם הפלסטיני, והוא מעוניין לראות פתרון לסכסוך לאחר שנים ארוכות שבו הוא תקוע. בשלב מסוים, ההנגה הפלסטינית תצטרך לקום ולהראות שהיא באמת מעוניינת בשיפור חייהם של אזרחיה. 

YOU MIGHT ALSO LIKE