פרשת איסור הכניסה לחברות הקונגרס: ברני סנדרס קורא להפסיק את הסיוע הכספי לישראל
הסנאטור היהודי הגיב לאיסור הכניסה של עומאר וטליב בראיון שהעניק לרשת MSNBC ובה אמר ש"המחשבה שחבר קונגרס לא יכול לבקר במדינה שאנחנו תומכים בה כלכלית במיליארדי דולרים מדי שנה היא פשוט שערוריה".

ארצות הברית צריכה להפסיק להעביר סיוע כספי לישראל אם המדינה לא תתזור בה מההחלטה לאסור על חברות הקונגרס עומאר וטליב להיכנס לתחומה, כך על פי הסנאטור ברני סנדרס (עצמאי, ורמונט).

הסנאטור ברני סנדרס (צילום: Getty Images)

סנדרס, שמתמודד על המועמדות הדמוקרטית לקראת בחירות 2020 (ומי שהפסיד להילארי קלינטון בבחירות המקדימות של 2016), אמר את הדברים במהלך ראיון שהעניק לרשת MSNBC.

"המחשבה שחבר קונגרס לא יכול לבקר במדינה שאנחנו תומכים בה כלכלית במיליארדי דולרים מדי שנה היא פשוט שערוריה. ואם ישראל לא מקבלת חברי קונגרס אמריקאים, אולי עדיף שהיא לא תסרב לקבל גם את כספי הסיוע", הוא אמר.

כאמור, הראיון עם סנדרס התקיים על רקע ההודעה הרשמית שנמסרה אתמול לפיה ממשלת ישראל החליטה לנצל את חוק החרמות הקיים במדינה כדי לא לאפשר לשתי חברות קונגרס דמוקרטיות, רשידה טליב ממישיגן ואילהאן עומאר ממינסוטה, לבקר בישראל וברשות הפלסטינית.

זמן קצר לאחר ההודעה הרשמית, סנדרס צייץ כי "איסור כניסתן של חברות הקונגרס עומאר וטליב לישראל ופלסטין מסמל חוסר כבוד כלפי נבחרי הציבור, כלפי הקונגרס וכלפי עקרונות הדמוקרטיה. על ממשלת ישראל להפוך את ההחלטה ולאפשר את כניסתן".

סנדרס והילארי קלינטון במהלך עימות שנערך לפני הפריימריז ב-2016 (צילום: סי. אן. אן.)

הסנאטור היהודי נחשב לאחד המתנגדים הגדולים למדיניות של ראש הממשלה נתניהו, והוא יצר בידול בינו לבין הילארי קלינטון במהלך הפריימריז ב-2016 כאשר אמר כי לדעתו ישראל השתמשה בכוח מופרז במהלך מבצע צוק איתן כשנתיים קודם לכן. ולמרות ההתבטאות שעוררה לא מעט כעס בירושלים, סנדרס בכל זאת מציג את עצמו כתומך גדול של ישראל.

עד כה, סנדרס הוא הראשון מבין בכירי הפוליטיקה האמריקאית שמזכיר את סוגיית הסיוע הכלכלי לישראל. לעומתו, שני בכירים נוספים במפלגה הדמוקרטית הביעו כעס על ההחלטה שלא לאפשר לטליב ועומאר להגיע, אך הם נמנעו מאמירות דומות לאלה של סנדרס.

כך למשל, יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי (קליפורניה), אמרה ש"איסור הכניסה של חברות הקונגרס לישראל הוא סימן לחולשה, וההחלטה הזו 'נמוכה' מדי עבור מדינת ישראל הגדולה". הסנאטור צ'אק שומר (דמוקרט, ניו יורק), שמכהן כמנהיג המיעוט בסנאט, אמר: "אף חברה דמוקרטית לא צריכה לחשוש מפני דיון פתוח. תומכים רבים של ישראל הביעו אכזבה מההחלטה, שאותה הממשלה צריכה לבטל".

צפו בראיון המלא

YOU MIGHT ALSO LIKE