"ישראל מיישמת את איסור המוסלמים של טראמפ": חברת הקונגרס עומאר מגיבה לסערה
פוליטיקאים וארגונים שונים מגיבים להחלטה של ממשלת ישראל שלא לאפשר לשתי חברות קונגרס דמוקרטיות להיכנס לתחומה. השגריר האמריקאי בישראל: "ארה"ב תומכת ומכבדת את ההחלטה". הסנאטור ריק סקוט מפלורידה: "מסכים עם הנשיא טראמפ ועם רה"מ נתניהו"

חברת הקונגרס אילהאן עומאר האשימה את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בכך שהוא מיישם את איסור המוסלמים של הנשיא טראמפ, וזאת בעקבות ההחלטה של ישראל שלא לאפשר לעומאר וחברת קונגרס נוספת, רשידה טליב, לבקר במדינה ובשטחי הרשות הפלסטינית.

רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ; חברות הקונגרס טליב ועומאר (צילום: AP / רויטרס / Getty Images)

כזכור, עד לפני כמה ימים נראה היה שהביקור יתקיים כפי שתוכנן במשך שבועות ארוכים, אך הבוקר הנשיא טראמפ צייץ כי "ישראל תציג חולשה רבה אם היא תאפשר לחברות הקונגרס עומאר וטליב לבקר. הן שונאת את ישראל ואת כל היהודים, ואין שום דבר שניתן לומר או לעשות כדי לשנות את דעותיהן. מינסוטה ומישיגן יתקשו לבחור בהן מחדש, הן פשוט בושה!"

זמן קצר לאחר הציוץ התקבלה הודעה רשמית של ממשלת ישראל לפיה הביקור בוטל לאלתר. שלא במפתיע, ההחלטה זכתה לתגובות רבות בעולם כולו. 

ההחלטה הישראלית הייתה נושא השיח המרכזי בשלושת ערוצי החדשות הגדולים בארה"ב: פוקס, CNN ו-MSNBC

לשכתה של עומאר פרסמה הודעה חריפה בה טענה כי מדובר בנסיעה חינוכית: "איסור המוסלמים של טראמפ הוא מה שישראל מיישמת, הפעם כנגד שתי חברות קונגרס אמריקאיות. איסור כניסתנו לישראל לא רק מגבילה את היכולת שלנו ללמוד מישראל, אלא גם חוסמת את כניסתנו לשטחים הפלסטינים. לצערי, ההחלטה לא מפתיעה כאשר מתחשבים בעמדות שראש הממשלה נתניהו הציג בפומבי, לרבות התנגדות לשלום, הגבלה על חופש התנועה של הפלסטינים, הגבלת החשיפה למציאות הקשה של הכיבוש וקשריו עם איסלאמפוב כמו דונלד טראמפ", כלשון ההודעה.

חברות הקונגרס תכננו לבקר בירושלים ובשטחי הרשות, ורק אתמול דיווחנו על החשש הכבד בישראל בעקבות רצונן של השתיים לעלות להר הבית. רה"מ נתניהו התייחס לביקור ואמר שמטרתו "לחזק את תנועת החרם כנגד ישראל ולהפחית מהלגיטימציה שלה".

דיויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, הגיב להחלטה ואמר: "ארה"ב תומכת ומכבדת את ההחלטה של ישראל לאסור על כניסתן של חברות הקונגרס טליב ועומאר. תנועת ה-BDS אינה חופש הביטוי, אלא לוחמה כלכלית שנועדה להשמיד את המדינה היהודית".

ציוצו של ריק סקוט, לשעבר מושל פלורידה וכיום הסנאטור הזוטר של המדינה (צילום:  / טוויטר)

התגובות בצד הדמוקרטי היו כמובן מעט יותר ביקורתיות מזו של פרידמן. כך למשל, הסנאטורית אליזבת וורן (מסצ'וסטס) אמרה כי "ישראל לא מקדמת את מעמדה כדמוקרטיה סובלנית או כבעלת בריתה של ארה"ב כשהיא אוסרת על נבחרי הציבור בקונגרס לבקר בה בשל דעותיהם הפוליטיות. מדובר במהלך מביש וחסר תקדים. אני מפצירה בישראל לאפשר לחברות הקונגרס טליב ועומאר להיכנס למדינה".

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי (קליפורניה), אמרה ש"איסור הכניסה של חברות הקונגרס לישראל הוא סימן לחולשה, וההחלטה הזו 'נמוכה' מדי עבור מדינת ישראל הגדולה". הסנאטור צ'אק שומר (דמוקרט, ניו יורק), שמכהן כמנהיג המיעוט בסנאט, אמר: "אף חברה דמוקרטית לא צריכה לחשוש מפני דיון פתוח. תומכים רבים של ישראל הביעו אכזבה מההחלטה, שאותה הממשלה צריכה לבטל".

ברני סנדרס (עצמאי, ורמונט) ומי שמתמודד על המועמדות הדמוקרטית ב-2020, אמר כי "איסור כניסתן של חברות הקונגרס עומאר וטליב לישראל ופלסטין מסמל חוסר כבוד כלפי נבחרי הציבור, כלפי הקונגרס וכלפי עקרונות הדמוקרטיה. על ממשלת ישראל להפוך את ההחלטה ולאפשר את כניסתן".

ציוצו של הסנאטור מרקו רוביו מפלורידה (צילום: AP / טוויטר)

ארגון איפא"ק (השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב) הגיב אף הוא וההודעה הבאה פורסמו מטעמו: "אנחנו לא מסכימים עם תמיכתן של חברות הקונגרס עומאר וטליב בכל הקשור לתנועה האנטי-ישראלית, תנועת האנטי-שלום ששמה BDS והקריאות של טליב ל'פתרון של מדינה אחת'. כמו כן, אנו סבורים כי צריך להתאפשר לכל חבר קונגרס להגיע לביקור בישראל ולחוות את הדמוקרטיה שקיימת בה באופן אישי".

הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו (פלורידה) הגיב לפרשה וצייץ: "אני לא מסכים כלל עם חברות הקונגרס טליב ועומאר בנוגע לישראל ואני יזמתי הצעת חוק נגד ה-BDS שאושרה בסנאט. אך לאסור על כניסתן לישראל היא טעות. איסור זה הוא בדיוק מה שהן רצו להשיג כדי שהן יוכלו לקבל תירוץ כדי לתקוף את ישראל", הוא צייץ.

היו גם לא מעט תגובות שתמכו בנשיא טראמפ ובהחלטה של ישראל, למשל חבר הקונגרס דן קרנשו (רפובליקני, טקסס), שצייץ: "האם עליי להגן על זכותם של עמיתיי לבקר בישראל? הן ניזונות משערוריות ואני לא מופתע כלל. לא אבקש מישראל לשנות את המדיניות בנוגע לתומכי ה-BDS, ולא אגן על חברות קונגרס שמבקשות להיכנס אל מקום שהן רוצות לפגוע בו", הוא כתב.

גם הסנאטור ריק סקוט (רפובליקני, פלורידה), הגן על ההחלטה: "אני מסכים עם הנשיא טראמפ ועם רה"מ נתניהו. ישראל היא מדינה ריבונית ואין היא מחויבת לאפשר לחברות קונגרס אנטישמיות להיכנס לתחומה. אסור לנו לסבול אנטישמיות", הוא כתב.

YOU MIGHT ALSO LIKE