רשימות חיסול ומניפסט מלא בשנאה: האם רשויות החוק יצליחו למנוע את הטרגדיה הבאה?
אירועי ירי המוניים כבר הפכו לשגרתיים ברחבי ארצות הברית, אך נדמה שסוף השבוע העקוב מדם בכל זאת הצליח לזעזע את מאות מיליוני האמריקאים. בכל האירועים החוקרים מתמקדים בטביעת האצבע הדיגיטלית כדי למצוא רמזים למניע אפשרי. כך למשל, המשטרה באוהיו גילתה כי החשוד בירי בדייטון החזיק ב"רשימת חיסול" של חבריו לספסל הלימודים

שני אירועי ירי המוניים שהתרחשו בתוך כ-24 שעות והובילו למותם של לפחות 31 בני אדם ופציעתם של פחות 50 נוספים הצליחו לגרום לזעזוע ברחבי מדינה שתושביה כבר כמעט והתרגלו לסכנה הטמונה בבילוי במקומות ציבוריים. אירועים אלה היו כה קשים שרבים כבר הספיקו לשכוח שהשבוע הקודם אף הוא נפתח באירוע ירי קטלני.

מימין: פטריק קרוסיוס, היורה מאל פאסו שנעצר. משמאל: קונור בטס מאוהיו אשר חוסל ע"י המשטרה (צילום: AP)

כזכור, בערב יום ראשון הקודם חדר חמוש אל מתחם שבו נערך פסטיבל מזון בעיר גילרוי שבצפון קליפורניה. החשוד, סנטינו ויליאם לגן, הגיע למקום עם רובה סער שנבנה באופן דומה לרובה AK-47, המוכר יותר תחת השם "קלצ'ניקוב". לגן זחל דרך הסבך כדי לעקוף את עמדת הבידוק הביטחוני, הוציא את כלי הנשק והחל לירות לכל עבר. כתוצאה מן האש נהרגו סטפן רומרו בן ה-6, קיילה סלזאר בת ה-13 וטרבור אירבי בן ה-25.

לאחר האירוע הודיעה המשטרה כי החשוד נורה למוות במהלך קרב יריות עם שוטרים שהוזעקו לזירת האירוע, אולם כעבור מספר ימים נודע כי לגן שם קץ לחייו לאחר שנורה מספר פעמים. סקוט סמית'י, מפקד המשטרה בעיר גילרוי, הסביר כי שלושה שוטרים החלו לירות לעבר לגן כ-60 שניות לאחר שהוא בעצמו פתח באש. כאשר החשוד הבחין בשוטרים, החשוד הסתובב לעבר השוטרים וניסה לירות לעברם, אך הם הצליחו לפגוע בו והוא נפל אל הקרקע. "כשהוא שוכב פצוע על האדמה, הוא הצליח לירות כדור אחד נוסף בראשו", הסביר סמית'י.

ג'ון בנט, בכיר במשרד ה-FBI בסן פרנסיסקו אשר אמון על החקירה, הסביר כי לא נראה שהחשוד חיפש לפגוע בקבוצת אנשים מסוימת. שאלה זו הועלתה ע"י העיתונאים באזור בשעות לאחר הירי בעקבות העובדה שלגן פרסם פוסט שהזכיר ספר של תנועת העליונות הלבנה דקות ספורות לפני שהחל במסע הקטל שלו. בנט הסביר כי משרדו ממשיך לחפש אחר מניע למעשה, והחקירה נמשכת בזירות הדיגיטליות והפיזיות.

בימים שלאחר האירוע נעצרו שני בני אדם נוספים, אך במשטרה הסבירו כי הם לא קשורים ללגן והם לא ידעו על אירוע הירי שתכנן. העצור הראשון לא זוהה בשמו, אך מדובר בגבר בן 22 אשר פרסם בפייסבוק כי הוא "היה מעורב" בירי. כוחות רבים של המשטרה הוזעקו לביתו והוא נעצר בקשר לצו שהוצא נגדו. המשטרה החליטה שלא לעצור אותו בגין הפוסט בפייסבוק מכיוון ש"לא הייתה לו כוונה פלילית".

ימים ספורים לאחר מכן, ביום רביעי האחרון, המשטרה עצרה את חוזה פינו בן ה-40, תושב גילרוי, לאחר שפרסם בפייסבוק כי "מטרתו להרוג 500, לא שלושה" - רמז דק לאירוע בפסטיבל המזון.

שוטרים מאבטחים את זירת הטבח, באל פאסו (צילום: Getty Images)

לעומת לגן, החוקרים סבורים כי החשוד באירוע הירי הקטלני בסניף וולמארט באל פאסו בבוקר יום שבת האחרון פעל ממניעים של גזענות וסלידה ממהגרים. על פי החשד, פטריק קרוסיוס בן ה-21 פרסם מניפסט גזעני בו טען שארה"ב נמצאת בתקופה של שפל בשל הגירה של אנשים ממוצא היספאני. במניפסט, שפורסם דקות ספורות לפני שאש נפתחה בתוך הסניף, היורה כתב שהוא "ככל הנראה עומד למות היום".

מניין ההרוגים באירוע הירי הקשה באל פאסו עלה במהלך הלילה ל-22 לאחר שהרופאים נאלצו לקבוע את מותם של שנייים מהפצועים. עשרות פצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים השונים בעיר, ועל פי הדיווחים נשקפת סכנה לחייהם של לפחות חלקם.

ובחזרה ליורה, שנעצר במגרש החנייה של הסניף ע"י שוטרים שהוזעקו למקום. אמש הסביר סמל רוברט גומז מהמשטרה המקומית כי קרוסיוס - תושב העיר אלן (פרבר של דאלאס) - מואשם בעבירה שדינה עונש מוות ועל כן אין לו שום אפשרות להשתחרר בערבות.

המשטרה המקומית אף סיפקה פרטים נוספים לגבי המניפסט. מסתבר כי המסמך נקרא "אמת מטרידה" וכל ארבעת עמודיו הועלו לאתר 8chan כ-20 דקות לפני הירי. כותב המניפסט עשה שימוש רב בכינויי גנאי המשוייכים לתנועת העליונות הלבנה, כמו גם כינוי גנאי כנגד הקהילה ההיספאנית. "על מהגרים לשוב לארצם ואסור לאפשר נישואי תערובת".

חלק מהביטויים שבהם עשה שימוש היורה מזכירים את דבריו של הנשיא טראמפ. כך למשל, במסמך נכתב כי "צריכים להתכונן לפלישה ההיספאנית", ושהמפלגה הדמוקרטית "משתמשת בגבולות הפתוחים והבטחה של ביטוח בריאות למהגרים לא חוקיים כדי למשוך מצביעים חדשים". עוד נכתב באופן ספציפי על טקסס ולגבי החשש כי "נהירה היספאנית תהפוך את המדינה לדמוקרטית".

ארבע תושבות אל פאסו מנסות להבין כיצד אירוע כה קשה יכול להתרחש בעירן (צילום: AP)

חשוב מאוד להבהיר שהיורה גם התנער מהנשיא טראמפ וכתב ש"המפלגה הרפובליקנית היא גם איומה" בטענה שהיא תומכת בחברות גדולות - דבר שלטענת הכותב עלול להוביל להגירה נוספת. היורה אף הסביר כי הוא מחזיק בדעות אלה במשך שנים ארוכות.

בעקבות גילוי דברי השנאה, משרד המשפטים מתייחס לאירוע כאל טרור מבית. בנוסף, נשקלת האפשרות להגיש כתב אישום ובו פשעי שנאה ברמה הפדרלית, צעד שעלול לגרור עונש מוות, כך על פי ג'וני באש, התובע הפדרלי של מערב טקסס.

ורשויות החוק בארה"ב אינן לבד, שכן גם ממשלת מקסיקו - שאיבדה לפחות 7 מאזרחיה באירוע - כינתה את האירוע כ"פעולת טרור כנגד הקהילה המקסיקנית בארצות הברית": "אנחנו זועמים וכמובן לא תומכים בתרבות השנאה הזו", אמר מרסלו אבררד, שר החוץ של מקסיקו.

בחיפוש בחשבונות שנפתחו תחת שמו של קרוסיוס ברשתות החברתיות השונות ניתן לראות דפוס פעולה שחוזר על עצמו וכולל תמיכה רבה בנשיא טראמפ וזעם כלפי הדמוקרטים. כך למשל,בתחילת 2017 הוא עשה "לייק" לתמונה שהועלתה לטוויטר ובה שמו של טראמפ נכתב באמצעות כלי נשק. ימים ספורים קודם לכן הוא עשה "ריטוויט" לציוץ כנגד חברת הקונגרס ננסי פלוסי (שלימים תהפוך שוב ליו"ר בית הנבחרים).

סבא וסבתא של החשוד פרסמו הודעה לפיה הם "שבורי לב" מהאירוע וביקשו "לשלוח את תפילותנו לקורבנות הטרגדיה". בהודעה הוסבר כי קרוסיוס גר ביחד עם סבא וסבתא שלו בעיר אלן, אך הוא עזב את המקום לפני כשישה שבועות: "הכתובות שמופיעה ברישיון שלו היא שלנו, ולכן התקשורת מצאה אותנו. אנחנו נשוחח אך ורק עם גורמי אכיפת החוק ולא נפרסם הודעות נוספות. אנא כבדו את פרטיותנו", כלשון ההודעה.

תמונות מסוג זה ואחרים קיבלו "לייק" מהיורה באל פאסו (צילום: טוויטר)

קצת יותר מ-13 שעות לאחר שקרוסיוס פתח באש בוולמארט באל פאסו, קונור בטס בן ה-24 החל לירות לכל עבר מחוץ לפאב בעיר דייטון שבאוהיו. כתוצאה מן הירי נהרגו 9 בני אדם - לרבות אחותו של היורה - ו-26 בני אדם נוספים נפצעו.

כעת, חבריו לספסל הלימודים של היורה מספרים שהוא החזיק ב"רשימת חיסול" של תלמידים. ספנסר בריקלר, שלמד בבית הספר ביחד עם החשוד, נזכר שהוא ואחותו הוכנסו לרשימה זו ע"י החשוד. הוא סיפר כי לפני תשע שנים בטס נלקח לחקירה ע"י המשטרה המקומית לאחר שאיים לפגוע במספר תלמידים. "הוא היה קודר ומדוכא בתיכון", סיפר בריקלר, שהיה בכיתה י' כאשר הוסבר לו ולאחותו שהם נמצאים ברשימת החיסול. עד היום, הוא סיפר, אין לו מושג מדוע הם הופיעו שם.

כעת חקירת המשטרה מתמקדת במציאת מניע עבור מעשיו של בטס, שנורה בידי שוטרים אשר ביצעו סיור רגלי בסמוך למקום. בחיפוש בבית המשפחה באחד הפרברים של העיר נמצאו כיתובים שבהם החשוד הביע את רצונו להרוג שני אנשים, אך לא פורט מעבר לכך.

אדם נוסף שלמד באותו בית הספר עם החשוד וביקש להישאר בעילום שם, סיפר לחוקרים כיצד גם הוא הוכנס לחדרו של יועץ בית הספר, שם נאמר לו שהוא "מטרה מספר אחת" ברשימת החיסול. לדבריו, רשימת החיסול הייתה מחולקת לשניים: ליד שמותיהם של הבנים הופיעו מילים כגון "לרצוח", ובסמוך לשמות הבנות הופיעה המילה "לאנוס".

YOU MIGHT ALSO LIKE