המשרד לביטחון מולדת הודיע על שינויים דרסטיים בתוכנית הוויזות EB-5
אם עד עכשיו ניתן היה להשיג תושבות קבע באמצעות השקעה של כ-500 אלף דולר, הרי שהחלטת DHS קובעת כי סכום ההשקעה כמעט שיוכפל עד ל-900 אלף דולר. מעבר לכך, המשרד השיב לעצמו את הסמכות להחליט היכן ההשקעות יתרחשו, דבר שעד כה היה שמור למדינות עצמן

ישנן מספר דרכים שבהן ניתן לפעול על מנת להשיג אזרחות אמריקאית, אך לאחרונה נודע כי קבלת ויזת EB-5 באמצעות השקעה כלכלית בארה"ב של חצי מיליון דולר תעלה כמעט כפול ממה שהיה נהוג עד כה.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

תחת החוקים החדשים שפורסמו ע"י המשרד לביטחון מולדת (DHS) ביום רביעי האחרון, סכום ההשקעה המינימלי שיידרש יעמוד על 900 אלף דולר, וזאת לעומת הסכום הקודם והנמוך באופן משמעותי - 500 אלף דולר. גורמים בתעשיית הנדל"ן מזהירים כי השינוי יביא להפסקת זרימת הכסף שהחלה לאחר המשבר הכלכלי הגדול שפקד את ארה"ב לפני כעשור.

תוכנית אשרת הכניסות EB-5 הושקה בשנת 1990 במטרה לעודד השקעה כספית ברחבי ארצות הברית, אך אזרחים זרים החלו להשקיע בתוכנית רק בסביבות שנת 2008, אז שוק הנדל"ן האמריקאי היה על סף קריסה ומפתחים חיפשו אחר דרכים יצירתיות לגייס ממון להשלמת פרויקטים. היתרון המשמעותי של ויזה זו בניגוד למשל לוויזת E-2 שעלתה לכותרות בתקופה האחרונה, בעקבות היותה רלוונטית לישראלים, היא שבאמצעותה ניתן אחרי תקופה מסויימת להגישה בקשה לגרין קארד. 

כיום, תוכנית הוויזות מניבה הכנסה שנתית של 5 מיליארד דולר באמצעות הנפקת 10 אלף ויזות. על פי נתונים רשמיים של המשרד לביטחון מולדת, אזרחי סין "ממלאים כמעט את כל מכסת הוויזות השנתית".

מפגש "השקעה באמריקה" שנערך בבייג'ינג ב-2017 והציג אפשרויות של הגירה חוקית למדינה (צילום: AP)

במשך שנים רבות התוכנית זוכה לביקורת מצד מחוקקים, החל מביקורת על רקע החשש לאי-סדרים כלכליים שעלולים להתקיים בתוכנית וכלה בביקורת נוקבת כנגד הרעיון שאזרח זר יכול לקנות אזרחות באמצעות השקעה.

רוב תוכניות ההגירה של ארה"ב מבוססות על קשר משפחתי או ספונסרים בדמות חברה, אבל ויזת השקעות אינה ייחודית והיא קיימת במדינות רבות אשר מנסות לעודד הגירה אמידה יותר.

תוכנית הוויזות מאפשרת לכל מדינה ומדינה לבחור איזה אזורים ואיזה פרויקטים יהיו זכאים לקבל הוויזות, עובדה שהביאה לכך שרוב ההשקעות מתקבלות באזורים מרכזיים. אך מחוקקים רבים טוענים שתוכנית צריכה להתמקד על אזורים נידחים ועניים יותר.

עבודות בנייה במרכז העיר לוס אנג'לס. האם השינויים בתוכנית הוויזות תביא ליותר השקעות גם בשכונות עניות? (צילום: AP)

מעבר להעלאת הסכום המינימלי להשקעה, השינוי שיחול בתוכנית יבטל את המעורבות של המדינות. כעת, המשרד לביטחון מולדת יהיה זה שיחליט היכן יאושרו ויזות השקעה והיכן לא. באופן תיאורטי, ההחלטה אמורה להביא ליותר השקעות בשכונות עניות.

לא ברור כיצד השינויים ישפיעו על תוכנית הוויזות כולה ועל תעשיית הנדל"ן, שאנשיה חפצים בתוכנית מכיוון שהיא מאפשרת להם להציע למשקיעים החזר כספי פחות על פרויקטים, וזאת מכיוון שהם מקבלים גרין קארד אשר נחשב לבעל ערך בפני עצמו. איגודים מקצועיים בתעשיית הנדל"ן הזהירו כי העלאת סכום ההשקעה המינימלי יפחית באופן ניכר את ההשקעות הזרות.

YOU MIGHT ALSO LIKE