צייץ וחזר בו: הנשיא טראמפ ביטל את מינוי חבר הקונגרס לראש המודיעין
פחות משבוע ימים עברו מאז ההודעה המפתיעה שהועלתה לטוויטר של הנשיא טראמפ ובישרה על סיום תקפידו של דן קואטס, ראש המודיעין הלאומי. חבר הקונגרס רטקליף, שמועמדתו זכתה לביקורת קשה מקהילת המודיעין, לא יתמנה לתפקיד היוקרתי. הנשיא: " אודיע על המועמד שלי לראש המודיעין בקרוב"

חבר הקונגרס ג'ון רטקליף, רפובליקני מטקסס ומי שנבחר ע"י הנשיא טראמפ כמועמד להחליף את דן קואטס כראש המודיעין הלאומי האמריקאי, ישאר כחבר קונגרס ולא יזכה למועמדות למשרה הבכירה, כך חשף הנשיא מוקדם יותר היום.

חבר הקונגרס רטקליף במהלך עדותו של מולר בחודש שעבר, לצד הציוץ של הנשיא טראמפ (צילום: AP / טוויטר)

כזכור, במהלך סוף השבוע האחרון צייץ טראמפ והודיע כי ראש המודיעין הנוכחי, דן קואטס, יסיים את דרכו ויוחלף בחבר הקונגרס מטקסס. טראמפ המשיך במדיניות של הכרזות באמצעות הטוויטר כאשר כתב היום כי "חבר הקונגרס הרפובליקני הנהדר, ג'ון רטקליף, מקבל יחס לא הוגן מהתקשורת. במקום לעבור חודשים של דיבה, הסברתי לג'ון כמה החוויה תהיה אומללה עבורו ועבור משפחתו", כתב הנשיא והמשיך, "לכן ג'ון החליט להישאר בקונגרס, שם הוא עשה דברים נהדרים עבור תושבי טקסס ועבור המדינה כולה, ואני אודיע על המועמד שלי לראש המודיעין בקרוב".

הבחירה ברטקליף לתפקיד היוקרתי ביותר בקהילת המודיעין האמריקאית גרמה להרמת גבות מצד מחוקקים בשתי המפלגות, ובכירים לשעבר בקהילת המודיעין הביעו חשש כבד שמדובר במינוי על רקע פוליטי בלבד.

הנשיא טראמפ במהלך עצרת בחירות שנערכה אמש בסינסינטי (צילום: AP)

כאמור, ביום ראשון הקודם הודיע הנשיא טראמפ על כוונתו למנות את רטקליף לתפקיד. שעות ספורות קודם לכן, חבר הקונגרס מטקסס התראיין בערוץ האהוב על הנשיא - "פוקס ניוז" - וכינה את חקירת התערבותה של רוסיה בבחירות 2016 כ"קונספירציה פלילית" למרות שלא הציע ולו ראייה אחת שתומכת בטענה.

לרטקליף יש מעט מאוד ניסיון בביטחון לאומי או מודיעין, ולכן בכירים בקהילת המודיעין לא הבינו כיצד אדם כזה יכול להתמנות לתפקיד כה קריטי. בשבוע שעבר אף פורסם בעיתון "ניו יורק טיימס" תחקיר מעמיק על עברו של רטקליף כתובע פדרלי במזרח טקסס. באתר של חבר הקונגרס נטען שהוא "הביא לכך שמחבלים נזרקו לכלא", אך בפועל לא נמצא אף תיק שבו שימש כתובע אשר היה בנושא של טרור. 

אתמול, בשיחה עם עיתונאים מחוץ לבית הלבן, הנשיא טראמפ כלל לא רמז על כך שהוא שוקל לבטל את המינוי. נהפוך הוא, הנשיא שיבח את רטקליף ואמר: "חבר הקונגרס רטקליף הוא אדם יוצא דופן ואני בטוח שהוא יסתדר היטב בתפקידו", הוא אמר. כאשר נשאל האם יש הוא חושש שהרזומה של רטקליף לא מתאים לתפקיד הוא השיב כי "אני חושב שהוא נהדר ומקבל כבוד מכל מי שמכיר אותו".

ראש המודיעין הלאומי היוצא, דן קואטס, וסגניתו סו גורדון (צילום: ויקיקומונס)

עזיבתו של קואטס לא צפויה להיפגע בעקבות ההחלטה שלא למנות את רטקליף, והוא בכל מקרה יסיים את תפקידו ב-15 באוגוסט. היות שהנשיא טראמפ ככל הנראה לא יכול לבחור מועמד ולקבל את אישור הסנאט בתוך ימים בודדים, סגניתו של קואטס צפויה להתמנות לתפקיד באופן זמני למרות התנגדות הממשל.

סגנית ראש המודיעין, סו גורדון, זכתה לתמיכה של מספר בכירים, ביניהם הסנאטור ריצ'רד בר (יו"ר הוועדה המשפטית) וסגן התובע הכללי לשעבר, רוד רוזנשטיין. לפי החוק, גורדון אמורה להחליף את קואטס, אך בממשל טוענים שישנו "אזור אפור" בחוק ושהנשיא יכול למנות את מי שהוא רוצה לתפקיד הזמני.

YOU MIGHT ALSO LIKE