מאות אקדמאיים במכתב גלוי: "מוזיאון השואה נקט עמדה קיצונית ומנותקת"
הנהלת המוזיאון דחתה על הסף את ההשוואה של חברת הקונגרס הדמוקרטית מניו יורק, שכינתה את מתקני הכליאה של מהגרים "מחנות ריכוז". הנהלת המוזיאון הגיבה בחריפות, הבוקר פורסם מכתב בכתב עת אקדמי בו מאות אנשי מקצוע טוענים ש"דחיית ההשוואה עלולה להסב נזק כבד למעמד המוזיאון"

מאות אקדמאיים ואנשי מקצוע אחרים העבירו השבוע ביקורת כנגד מוזיאון ארצות הברית לזכר השואה בוושינגטון די. סי., וזאת בעקבות ה"הדחייה החד-משמעית" של הנהלת המוזיאון כנגד ההשוואה בין מצב המהגרים בגבול ארה"ב-מקסיקו לבין יהודים במחנות הריכוז בשואה.

מוזיאון ארה"ב לזכר השואה (צילום: Getty Images)

השבוע פורסם מכתב גלוי בכתב העת הדו-שבועי "The New York Review of Books" שבו נטען שהנהלת המוזיאון "נקטה עמדה קיצונית המנותקת מהקונצנזוס האקדמי בנוגע לשואה ורצח עם".

כזכור, לפני כעשרה ימים חברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, דמוקרטית המייצגת חלקים מרובע הברונקס, כינתה את מתקני הכליאה של רשות ההגירה ואכיפת המכס (ICE) שבהם הוחזקו מהגרים לא חוקיים שנתפסו בגבול הדרומי כ"מחנות ריכוז".

הנהלת מוזיאון השואה לא הזכירה את שמה של אוקסיו-קורטז, אז פרסמה תגובה חריפה: "הנהלת המוזיאון דוחה על הסף כל ניסיון ליצור השוואה בין השואה לאירועים אחרים, בין אם מדובר באירוע היסטורי או משהו שמתרחש בימים אלה. עמדה זו הובהרה מספר פעמים באופן חד-משמעי בתגובה הרשמית שלנו".

תערוכה קבועה במוזיאון ארה"ב לזכר השואה (צילום: USHMM)

375 מרצים, חוקרים ואקדמאיים אחרים שחוקרים את השואה ומלמדים עליה חתמו על המכתב הגלוי, שנכתב אל מנהלת המוזיאון, שרה בלומפילד. המכתב נפתח באמירה לפיה החוקרים "תומכים באופן מלא במוזיאון, ואחדים מאיתנו השתמשו בארכיון המוזיאון לטובת המחקרים שלנו".

בהמשך המכתב הוסבר כי דחיית ההשוואה על הסף היא "עמדה א-היסטורית": "הדחייה עלולה להסב נזק כבד ליכולת של המוזיאון להמשיך ולשמש כמוסד אמין ומוביל המוקדש לזכר השואה, חינוך השואה וחקר בתחום השואה ורצח עם", כתבו החוקרים.

"מטרת החינוך בנושא השואה היא להזהיר את הציבור הרחב להשלכות המסוכנות שמובילות לפגיעה בזכויות האדם, כאב וסבל. לציין אירועים דומים בכל זמן ובכל מקום הוא דבר הכרחי לחינוך זה", נכתב במכתב.

YOU MIGHT ALSO LIKE