הדורס משארלוטסוויל ישלח למאסר עולם? עורכי דינו מבקשים "התחשבות"
קצת פחות משנתיים מאז אירוע הדריסה הקטלני, היום יכריע ביהמ"ש הפדרלי האם ג'יימס פילדס יינעל מאחורי סורג ובריח עד סוף חייו. עורכי דינו: "אין עונש שיכול לתקן את הנזק, אך בית המשפט לא צריך להיות נקמני". התובעים הפדרלים: "צעיר מלא בשנאה שהחליט לרצוח"

קרוב לשנתיים עברו מאז שג'יימס אלכס פילדס ג'וניור דרס למוות את הת'ר האייר במהלך הפגנה של ניאו-נאצים בעיר שארלוטסוויל (וירג'יניה), היום יחליט שופט בית המשפט הפדרלי אם פילדס יישלח למאסר עולם, או שיקבל עונש מופחת.

פילדס על רקע תמונת המכונית ששימשה לאירוע הדריסה הקטלני (צילום: AP)

התובעים הפדרלים בתיק טענו שפילדס הוא צעיר קשוח ומלא בשנאה, ושהוא החליט לרצוח את המפגינים שהגיעו למחות כנגד הניאו-נאצים. לעומת זאת, עורכי דינו של הצעיר טוענים שבית המשפט צריך להיחשב במה שכונה "הפרעות נפשיות מעברו".

הוים תתקבל ההכרעה בתיק, וזאת כחצי שנה לאחר שפילדס הורשע ברצח. הוא ניצל מעונש מוות חרף הרצון העז של התובעים הפדרלים, וזאת לאחר שהודה ב-29 סעיפים של פשע שנאה. ההערכה היא שהוא יישלח למאסר עולם, אך עורכי דינו של פילדס ביקשו מהשופט מייקל אורבנסקי "לשקול מתן גזר דין מופחת".

רגעי הדריסה בשארלוטסוויל, אוגוסט 2017 (צילום: AP)

"אין עונש שניתן להטיל על ג'יימס שיכול לתקן את הנזק שהוא הסב לעשרות חפים מפשע, אך בית משפט זה צריך להכיר במגבלות של נקמה", כתבו עורכי דינו במסמכי גזר הדין שהגישו לשופט. גם אם פילדס לא יישלח למאסר עולם, הסיכוי שהוא ישוחרר מהכלא נמוך, שכן הוא יגיע לבית המשפט המקומי (בניגוד לפדרלי) ב-15 ביולי כדי לשמוע את גזר דינו. בתיק זה, חבר המושבעים המליץ על מאסר עולם ו-419 שנות מאסר נוספות.

"בשורה התחתונה, מדובר באירוע משמעותי של אלימות, וחובת הממשלה לגנות את המעשה באמצעות הענישה החמורה ביותר. אני חושב שהשופט מכיר בעובדות של התיק ובנסיבות המיוחדות שלו", אמר בריאן לוין, מנהל המרכז לחקר שנאה וקיצוניות באוניברסיטת קליפורניה בסן ברנרדינו.

הת'ר האייר שנדרסה למוות ע"י פילדס (צילום: מש' האייר)

הנשיא טראמפ לא התייחס בחודשים האחרונים לפרשה. כזכור, תגובתו של טראמפ לאירועים עוררה בשעתו לא פחות תרעומת מהאירועים עצמם. הנשיא האשים את שני הצדדים בהפגנה בהתלקחות המהומות, ורבים ראו בכך סירוב לגנות את הגזענות והעליונות הלבה שנפוצו בקרב בסיס תומכיו ומצביעיו.

אחת הטענות המרכזיות של התביעה במהלך התיק הייתה העובדה שפילדס בחר לנסוע מביתו באוהיו כדי להיות נוכח בהפגנה כנגד ההחלטה להסיר פסל של רוברט לי, סמל של הדרום ממלחמת האזרחים. מעבר לרציחתה של האייר, פילדס אף פגע בעשרות נוספים ופצע כ-36 בני אדם.

שני שוטרים שנשלחו לפקח על ההפגנות מן האוויר נהרגו אף הם לאחר שהמסוק שלהם התרסק, אך כמובן שהדבר לא קשור באופן ישיר לפילדס.

YOU MIGHT ALSO LIKE