לקראת "עסקת המאה": ועידת בחריין נפתחה, אלפי פלסטינים הפגינו נגד קיומה
ג'ארד קושנר פתח את הוועידה הכלכלית החשובה במדינת המפרץ בפנייה לעם הפלסטיני: "סדנה זו בישבלכם, והיא תוביל לעתיד טוב יותר המלא בשגשוג והזדמנויות". ולמרות זאת, רוב הנציגים שהגיעו למפגש אינם בדרגת שר, דבר שמעיד על אי-הוודאות שיש סביב ההצעה

חתנו יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, שב והדגיש כי העם הפלסטיני צריך לשקול ברצינות לקבל את התוכנית לסיוע כלכלי בסך 50 מיליארד דולר, סכום שמוצע במסגרת "עסקת המאה", וזאת למרות שנציגים פלסטינים דחו את ההצעה על הסף.

ג'ארד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ (צילום: AP)

בזמן שפלסטינים רבים הפגינו כנגד התוכנית, קושנר פתח את הוועידה שנערכת בבחריין שמטרתה "למכור" את החזון הכלכלי שלו ושל הממשל האמריקאי. כזכור, מפגש זה נועד לשים זרקור על ההיבט הכלכלי של עסקת השלום הפוטנציאלית בין ישראל לבין הפלסטינים. אנשי עסקים מובילים הוזמנו למדינת המפרץ הקטנה, כמו גם נציגים של מדינות ערביות, לרבות מצרים, ירדן ומרוקו.

"המסר שלי לעם הפלסטיני הוא כזה: למרות כל מה שנאמר לכם ע"י אלה שאיכזבו אתכם בעבר, הנשיא טראמפ וארצות הברית כולה לא הרימו ידיים. סדנה זו מתקיימת בשבילכם, ואם היא תתקיים בצורה נכונה היא תוביל לעתיד טוב לעם הפלסטיני, עתיד מלא בכבוד, שגשוג והזדמנויות", אמר קושנר.

דבריו של קושנר נאמרו בפתיחת הוועידה, אולם בפועל אף נציגי פלסטיני לא הגיע. בנוסף, אף נציג רשמי של ממשלת ישראל לא הוזמן לבחריין, וזאת למרות העובדה שישראל תיאלץ לאשר רבים מההצעות שהועלו בתוכנית של קושנר.

ההכנות האחרונות לקראת הוועידה, שנפתחה היום בבחריין (צילום: רויטרס)

חרף הנוכחות הגדולה בפתיחת הוועידה, רוב הנציגים שנשלחו לבחריין לא היו שרים המכהנים בממשל, אלא נציגים זוטרים. רבים מצביעים על כך כהוכחה לאי-הוודאות שיש סביב ההצעה. כאמור, הפלסטינים דחו על הסף את ההצעה - שאמורה ליצור מיליוני משרות, להפחית באופן ניכר את אחוז האבטלה ולשפר את תנאי המחייה ביהודה ושומרון, רצועת עזה וברחבי המזרח התיכון.

לטענתם הפלסטינים, ההצעה אינה רצינית מכיוון שהיא אינה מתייחסת למה שכונה "סוגיית הכיבוש", אך גורמים אמריקאים מסרו כי הפן הפוליטי של העסקה תוצג רק לקראת סוף השנה הנוכחית. קושנר הודה בכך שפתרון פוליטי הוא המפתח להצלחת ההצעה הכלכלית, אך הסביר כי חשוב קודם כל לדעת מה אפשרי להשיג: "הסכמה בנוגע לדרך הכלכלית בה נתקדם היא תנאי מקדים חשוב למה שרבים רואים כבעיה ללא פתרון פוליטי", הוא אמר.

המחאה הפלסטינית כנגד התוכנית, מוקדם יותר היום בבית לחם (צילום: AP)

למרות ההתנגדות הפלסטינית למהלך, הנשיא טראמפ, קושנר ושר האוצר מנושין טוענים שצריכים לאמץ גישה חדשה לסוגייה לאחר שגישות קודמות כשלו. כזכור, הרשות הפלסטינית החליטה לנתק את קשר עם הבית הלבן לאחר שהנשיא טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל בדצמבר 2017.

כתוצאה מן ההכרה, הפלסטינים טוענים שהאמריקאים איבדו את מעמדם כמתווך. משבר האמון של הפלסטינים באמריקאים החריף לפני כשבועיים לאחר ששגריר ארה"ב בישראל, דיויד פרידמן, צוטט בניו יורק טיימס כשהוא אומר ש"הממשל האמריקאי אינו שולל סיפוח ישראלי של שטחי איו"ש".

גם בתל אביב הפגינו כנגד קיום הוועידה בבחריין (צילום: AP)

YOU MIGHT ALSO LIKE