הבחירה של נתניהו: פיזור הכנסת או הרכבת ממשלה
בחצות הלילה (שעון ישראל) יפקע האולטימטום שניתן לנתניהו להציג את הממשלה שירכיב. בינתיים הקואליציה במאמצים קדחתניים לפזר את הממשלה מהחשש שהנשיא ריבלין יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ אחר

בחצות הלילה, שעון ישראל, יסתיימו 42 הימים שניתנו לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להרכיב ממשלה חדשה. בשעה זו נערך בכנסת דיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת, והוא צפוי להסתיים בחצות. במקביל, סיעות הקואליציה פועלות בקדחתנות בניסיון להגיע לפריצת דרך במשא ומתן הקואליציוני, כדי שנתניהו יוכל להציג לנשיא ראובן ריבלין את הממשלה שהרכיב.

חושש שהנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ אחר. בנימין נתניהו (צילום: Shutterstock)

נתניהו פועל בשעות אלה כדי לגייס 61 ח"כים, הרוב הדרוש כדי להצביע על פיזור הכנסת. במידה ויצליח, זו תהיה הפעם הראשונה שבה תצא הכנסת למערכת בחירות נוספת - פחות מחודש מאז הושבעה. נתניהו מעוניין לפזר את הכנסת בשל החשש שאם יגיד לנשיא שלא הצליח לעשות זאת, ריבלין עשוי להטיל את המשימה על חבר כנסת אחר.

במקביל, מנסות סיעות הכנסת להגיע להסכמה סופית על תאריך הבחירות הבא. במהלך השיחות בנושא עלו התאריכים ה-27 באוגוסט, ה-3 בספטמבר, ה-10 בספטמבר, ה-17 בספטמבר וה-29 באוקטובר. גורמים בקואליציה טוענים כי קיימת הסכמה רחבה על ה-17 בספטמבר, אך יש סיעות שעדיין מתנגדות לכך.

מוקדם יותר נפגש ראש הממשלה עם ראשי יהדות התורה, ש"ס ואיחוד מפלגות הימין - הסיעות הממליצות עליו - כדי להשיג הסכמה לבחירות חדשות ב-17 בספטמבר, התאריך אותו דורש חבר הכנסת אביגדור ליברמן, ראש סיעת ישראל ביתנו. סיעתו של ליברמן מאיימת שלא לתמוך באף תאריך אחר, ולכן נתניהו מנסה לשכנע את הסיעות החרדיות להסכים לתאריך הזה.

יו"ר הוועדה המיוחדת שדנה בפיזור הכנסת, ח"כ מיקי זוהר, הציג את החוק בפני המליאה. "אני עומד כאן היום ומציע לכם את הצעת החוק התפזרות הכנסת בקריאה שניה ושלישית. נערכנו למצב הזה בחוסר ברירה, מתוך תקווה שעדיין יחול שינוי ויימצא הדרך להקים את הממשלה. הדברים לא פשוטים".

מסרב להתגמש על תאריך הבחירות הבאות. אביגדור ליברמן (צילום: Shutterstock)

בעוד שחברי הקואליציה דנים בתאריך הבחירות הבאות, באופוזיציה מנצלים את היום הזה כדי לתקוף את נתניהו. "‏הליכה לבחירות רק כי ביבי נכשל בהקמת ממשלה זאת גניבה דמוקרטית", צייץ יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, "יש רוב לחוק הגיוס אם נתניהו לא היה קשור בשלשלאות לאדמו"ר מגור. הדבר ההגון והנכון לעשות זה להטיל על בני גנץ את האפשרות להקים ממשלה. כל דבר אחר זה מעשה רמייה פוליטי ודמוקרטי חסר תקדים".

בכל התסבוכת הזאת, גם בקואליציה יש מי שמטיח ביקורת זה בזה. "מי שמונע הקמת ממשלה הן הסיעות החרדיות שמתעקשות לתקוע אצבע בעיני הציבור שמשרת ועושה מילואים", אמר ח"כ ישראל פורר מישראל ביתנו, "החוק מקובל עליהן. הפשרה לפיה לא יצביעו עליו היא הוגנת והטרלול שהם יוצרים בשליחת מדינת ישראל לבחירות הוא על אחריותן. אני מציע לליכוד להפנות את הלחצים לכיוונם במקום לכיוונינו".

במקביל, בליכוד מנסים לתלות את האשמה בליברמן עצמו, שהתעקש על חוק הגיוס.

YOU MIGHT ALSO LIKE