הכוכבות והפסים יוצאות לסיבוב נוסף - נגד ההתאחדות וכל העולם
נבחרת הנשים של ארצות הברית יוצאת לצרפת כשהיא הפייבוריטית הברורה להגן על התואר ולהביא גביע רביעי ב-28 שנים. במקביל, היא נלחמת בהתאחדות שלה עצמה - על השוואת תנאיה לנבחרת הגברים

נבחרת הנשים הלאומית של ארה"ב בכדורגל סיימה את הכנותיה לקראת טורניר גמר גביע העולם, שיחל בצרפת בשבעה ביוני, בניצחון קליל של 0-3 על מקסיקו, במשחק שנערך אתמול (שבת) בהאריסבורג שבניו ג'רזי. בניגוד לנבחרת הגברים הלאומית, שלפני שנה כלל לא הצליחה להעפיל לטורניר גביע העולם, וגם כשהיא מצליחה אין ממנה ציפיות רבות, "הכוכבות והפסים" הן אלופות העולם, והן מגיעות לצרפת כפייבוריטיות לקחת את התואר שוב.

מימין: ג'ולי ארץ, קלי או'הארה, טובין הית', אלכס מורגן וקריסטל דאן, בכוונון מנועים קליל מול מקסיקו אתמול (צילום: ESPN)

האמריקאיות זכו בתואר שלוש פעמים - טורניר הבכורה ב-1991, הטורניר ב-1999 שהזניק את הענף לגבהים חדשים ׁ(עם צילום ברנדי צ'סטיין, החוגגת בחזיית הספורט שלה רגע לאחר שכבשה את הפנדל המכריע), והתואר המרשים מכולם לפני ארבע שנים, עם ניצחון מוחץ 2-5 על יפן בגמר, כולל שלושער מרהיב של קארלי לויד.

אבל לא רק על המגרש משאירות אלופות העולם את חותמן. בשנים האחרונות מנהלות שחקניות הנבחרת מאבק הולך ומסלים נגד התאחדות הכדורגל האמריקאית, בטענה לאי-שוויון חמור בתגמול לעומת נבחרת הגברים, למרות הצלחתן הגדולה בהרבה. על עלייה לשמינית הגמר במונדיאל 2014 קיבלו השחקנים הגברים מענקים כוללים של 9 מיליון דולר. כשהנשים זכו בתואר כולו שנה לאחר מכן, הן התחלקו בשני מיליון דולר בלבד.

ככה לוקחים אליפות עולם. תראו את הקסם ברגליים של אלכס מורגן וקארלי לויד

באפריל 2016 הגישו חמש שחקניות נבחרת - השוערת הופ סולו, המגינה בקי סאורברון, הקשריות מייגן ראפינו וקארלי לויד והחלוצה אלכס מורגן תביעה נגד התאחדות הכדורגל האמריקאית אצל נציבות שוויון ההזדמנויות בתעסוקה.

שנה לאחר מכן הוכרז על הסכם קיבוצי חדש לחמש בין נבחרת הנשים להתאחדות, במסגרתו יועלה שכרן של הנשים פר משחק וגם יוחזרו להן שנתיים של הפרשים בגין תשלומי אש"ל נמוכים יותר שקיבלו מן הגברים. עם זאת, ההסכם החדש לא השווה את תנאיהן של הטובות בעולם לאלה של הגברים, הניצבים במקום ה-24 בדירוג של פיפ"א וגם זה בחסד.

אז בשמונה במרץ השנה הגישו כל 28 שחקניות הנבחרת תביעה פדרלית על אפליה מטעמי מין נגד ההתאחדות בבית משפט פדרלי בלוס אנג'לס. בתביעה טוענות השחקניות כי האפליה נוגעת לא רק לשכרן של השחקניות אלא גם לתנאי המשחק, האימון והנסיעה שלהן.

יש צעירות ממנה, יש אפילו מוכשרות ממנה - אבל היא הלב והנשמה של הנבחרת, על הדשא ובמאבק על זכויות. מייגן ראפינו (צילום: כריס גריית'ן, גטי)

למרות כל זאת, השחקניות נוסעות לצרפת בשבוע הקרוב בראש מורם ובמוראל גבוה - ובידיעה שאליפות נוספת תקשה מאד על ההתאחדות להצדיק את האפליה המתמשכת. אם השחקניות יגיעו לדיון המשפטי הבא עם גביע עולם רביעי, ההתאחדות תצטרך להגיד תודה אם התנאים רק יושוו, ולא יתהפכו לטובת אלופות העולם.

נבחרת ארה"ב משובצת בטורניר, שיחל כאמור ביום שישי, השבעה ביוני, בבית ו', יחד עם שבדיה החזקה, צ'ילה ותאילנד. האמריקאיות אמורות להתקדם בקלות לשמינית הגמר, אולם במתכונת של טורניר הכל פתוח ומעידה אחת יכולה להרוס את החלום. אלופות העולם תפתחנה את משחקיהן בטורניר ביום ג', ה-11 ביוני, מול תאילנד, במשחק שיחל בצהרי היום שעון לוס אנג'לס, ושלוש אחר הצהריים בחוף המזרחי. לא, הן לא יכולות על הגברים, אבל הן משחקות כדורגל טכני, התקפי ומרהיב, וכל חובבות וחובבי המשחק יכולים ליהנות מביצועיהן. סמנו לכם.

YOU MIGHT ALSO LIKE