אחרי 22 שנה, סיום מתוק לסימפוניה המרירה
ב-1997 כתב ריצ'ארד אשקרופט, סולן The Verve, את הלהיט הגדול של השנה, 'ביטרסוויט סימפוני' - אבל הקרדיט והתמלוגים נגזלו ממנו בשל כמה שניות של סימפול ומנהל חמדן. כעת הרולינג סטונס תיקנו את העוול

השיר Bittersweet Symphony היה אחד הלהיטים הגדולים של שנות ה-90', ואף זכה בפרס הגראמי על שיר הרוק הטוב ביותר לשנת 1997. אולם לאחר כל השנים האלה, הכוח היצירתי שמאחורי הלהיט, סולן להקת The Verve ריצ'ארד אשקרופט, מעולם לא תוגמל כהלכה על ההצלחה - עד עכשיו.

סיום מתוק לסאגה מרירה (מתוך הקליפ)

למה? כי השיר כולל דגימה קצרה (סימפול) של קאבר של שירם הרולינג סטונס, The Last Time. על אף שאשקרופט וה-ורב השכילו לקבל אישור מראש להשתמש בדגימה מהשיר, מנהל הסטונה לשעבר אלן קליין, וחברת התקליטים שלו ABKCO, שהיא בעלת הזכויות לקטלוג שירי הסטונס, תבעו את אשקרופט בבית משפט.

בסופה של מלחמת ההתקשה ויתר אשקרופט על כל זכויותיו ותגמוליו ל"ביטרסוויט סימפוני" לטובת קליין ו-ABKCO, שעשו מיליונים מהשיר. גם הקרדיט לכתיבת השיר השתנה, כשקליין התעקש להוסיף את מיק ג'אגר ואת קית' ריצ'ארדס מהסטונס ככותבים.

שיר מקורי, עם כמה שניות מקאבר - וזה הספיק לאיש בחליפה לגנוב את המוזיקה

אשתקד הצית אשקרופט מחדש את המחלוקת סביב הלהיט, כשאמר בראיון לקייל מרדית' מתחנת הרדיו WFPK ש"אני בא לקחת את הכסף שלי, בנאדם" - וכך עשה. אולם במקום לחזור להתכתשות משפטית עם ABKCO, אשקרופט פנה ישירות לאגדות הרוק ג'אגר וריצ'ארדס עצמם. שני המייסדים של הלהקה האגדית הסכימו "ללא היסוס וללא תנאי" לסייע לאשקרופט להשיב את זכויותיו.

"בעתיד, כל התמלוגים שהיו הולכים אליהם עבור Bittersweet Symphony יילכו כעת לריצ'ארד", נאמר בהודעה לעיתונות. "אולם באופן שהוא אולי יותר חשוב, הם הצהירו שאינם דורשים עוד קרדיט כתיבה על השיר, והודו באדיבותם שככל שהדבר נוגע להם, זהו שיר של ריצ'ארד".

אבנים מתגלגלות ונדיבות. קית' ריצ'ארדס (משמאל) ומיק ג'אגר (צילום: מארד סליגר, דיילי מייל)

גם אשקרופט עצמו שחרר הודעה בנושא: "לעונג רב הוא לי להכריז שהחל מהחודש שעבר, מיק ג'אגר וקית' ריצ'ארדס הסכימו לתת לי את התמלוגים שלהם מהשיר 'ביטרסוויט סימפוני'. התפנית יוצאת הדופן והמחזקת הזו התאפשרה בזכות מחווה אדיבה ונדיבה מצד מיק וקית', שהסכימו גם להסיר את שמם מקרדיט הכתיבה, וכל התמלוגים שלהם מהשיר יעברו כעת אליי". הזמר הוסיף תודות למנהליו, למנהלי הסטונס (על שהסכימו לענות לשיחה שלו מלכתחילה) "ותודה וכבוד עצומים מעומק הלב למיק ולקית'. מוזיקה היא כוח".

YOU MIGHT ALSO LIKE