הלילה: מתחילים לחשוף את תוכנית השלום של טראמפ
CNN דיווחה מפי "מקור בכיר" כי הלילה יחל הממשל להציג את פרטי תוכנית השלום - והתמריצים הכלכליים תחילה, בדמות ועידה בבחריין. יועץ הנשיא וחתנו קושנר מיהר לאשר ולהודות לבחריין על הסכמתה לארח

הבית הלבן יפרסם עד סוף הערב (ראשון) את החלק הראשון של "עסקת המאה" - תוכנית הממשל לשלום במזרח התיכון. כך פורסם תחילה ברשת CNN, מפי מקור בכיר בממשל. לאחר הפרסום אישר יועצו המיוחד וחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, הממונה על היוזמה, את הידיעה.

"אם סוגיות הליבה הפוליטיות ייפתרו". בקטנה. ט.ל.ח. ג'ארד קושנר על רקע הבוס (צילום: NBC)

על פי הדיווח, תוכנית השלום האמריקאית החדשה תיפתח ב"סדנא" כלכלית שתיערך בבחריין. מדובר בביטוי נוסף לתפישת הממשל כי הכסף ינטרל את כל מוקשי הסכסוך, וישכנע את הפלסטינים לעשות ויתורים טריטוריאליים ואחרים במורד הדרך.

דקות לאחר הפרסום ב-CNN הוציא קושנר הודעה המודה לממלכת בחריין על אירוח ועידת הפסגה הכלכלית, המיועדת "לבנות קונצנזוס סביב הצעדים הטובים ביותר שיכולה הקהילה הבינלאומית לנקוט כדי לפתח בסיס לעתיד משגשג באזור", ובמיוחד עבור הפלסטינים. הסדנא, או ועידה, תתקיים בבירת ממלכת המפרץ מנאמה בתאריכים 25 ו-26 ביוני.

"עסקת המאה" לשלום בין ישראל לפלסטינים נמצאת בהכנות כבר למעלה משנתיים. קושנר הוסיף בהודעתו כי "התקדמות כלכלית ניתנת להשגה רק באמצעות חזון כלכלי מוצר ואם סוגיות הליבה הפוליטיות ייפתרו". שזה חתיכת "אם". או כמו שאומרים אצלנו - כלום לא אמרת.

על פי הדיווח, התוכנית תתמקד "בתשתיות, תעשיה, העצמה והשקעה באנשים וברפורמות ממשל", על מנת להפוך את האזור למושך ככל האפשר עבור משקיעים. "אנו מכירים בכך שזה חייב להתקדם יד-ביד עם התוכנית הפוליטית, אבל זו תהיה ההזדמנות הראשונה להציג את פרטי התוכנית הכלכלית", אמר הבכיר ל-CNN, והוסיף כי הבית הלבן סבור ש"זה יציג לראווה את הפוטנציאל של האזור כולו".

העברת השגרירות הוכיחה לפלסטינים שהממשל הזה אדיש למה שחשוב להם (צילום: טיים מגזין)

"אם יהיה שלום, זה ייגע לא רק בגדה המערבית ובעזה, אלא גם בירדן, לבנון, ישראל ומצרים. הכלכלות שלהן יהפכו למשולבות", המשיך הבכיר והוסיף: "תחשבו כמה כסף מוציאים היום על תחמושת. אם אפשר יהיה להוציא אותו על תשתיות והון אנושי, תחשבו כמה טוב יותר היה באזור".

הפלסטינים הגדירו את תוכנית השלום האמריקאית "מתה מרגע הגעתה", כשהם מציינים את תמיכת ארה"ב בריבונות ישראל בגולן (לא שטח פלסטיני אבל תקדים בנוגע ליחס לסיפוחים חד-צדדיים. עד ממשל טראמפ לא הכירה ארה"ב בריבונות הישראלית ברמה), ואת העברת השגרירות לירושלים, כשתיים בלבד מן הראיות לכך שהתוכנית של וושינגטון לא תתקרב לענות על דרישותיהם או להתחשב במה שחשוב להם.

בנוסף מציינים בצד הפלסטיני את זהות הבכירים האמריקאים בתהליך - קושנר, השגריר דייויד פרידמן והשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלאט - שלא זו בלבד ששלושתם יהודים ללא ייצוג לדמויות שעשויות לגלות סימפטיה לצד הפלסטיני, אלא תומכים מוצהרים במפעל ההתנחלויות.

YOU MIGHT ALSO LIKE