באר מסרב לחשוף את הדו"ח הלא מצוזנר - ויואשם בביזיון הקונגרס
התובע הכללי מסרב לציית לצו הזימון שהוציאה ועדת המשפט של בית הנבחרים, למסור לידיה את דו"ח מולר המלא והבלתי-מצונזר, והוועדה תצביע על מציאתו אשם בביזיון הקונגרס - דבר שעשוי להוביל לקנסות

יו"ר ועדת המשפט של בית הנבחרים, ג'רולד נאדלר, קבע היום (שני) הצבעה למחרתיים, יום רביעי, בשאלה האם למצוא את התובע הכללי, ויליאם באר, אשם בביזיון הקונגרס. בכך מסלים נאדלר את העימות בין בית הנבחרים שבשליטת הדמוקרטים לממשל טראמפ.

ישלם (במזומן) על התעקשותו? התובע הכללי, ויליאם באר (צילום: NBC)

נאדלר (דמוקרטי מניו יורק) מציע למצוא את באר אשם בביזיון הקונגרס לאחר שמשרד המשפטים סירב לספק לוועדה גרסא מלאה, לא מצונזרת של דו"ח התובע המיוחד רוברט מולר בנושא קמפיין טראמפ וההתערבות הרוסית. הוועדה נתנה לבאר עד תשע הבוקר לציית לה, והמועד חלף ללא מענה.

ההצבעה תיערך על הצעת החלטה הקובעת כי "ויליאם פ. באר, התובע הכללי של ארה"ב, נמצא בזה אשם בביזיון הקונגרס בשל סירובו לציית לצו זימון של הקונגרס". הצעת ההחלה ממשיכה בקביעה כי סירובו של באר לציית "פגע בתפקודי החקיקה והבקרה החוקתיים של הוועדה".

ההליך עשוי להידחות אם יבצע התובע הכללי מאמץ כן לציית לזימון, אולם הדבר אינו נראה סביר. זהו הפרק האחרון במאמצי הדמוקרטים לקיים בקרה על ממשל טראמפ בעקבות דו"ח התובע המיוחד מולר. במהלך סוף השבוע שינה טראמפ את עמדתו וקבע כי אסור למולר להעיד בפני הקונגרס. התפתחות זו באה לאחר שבאר סירב להעיד בפני בית הנבחרים בעצמו, כדי להסביר את הסתירות בין מכתב ה"סיכום" שלו לדו"ח מולר לבין תכולת הדו"ח עצמו ודבריו של מחברו על מהימנות אותו סיכום.

הבהיר שסיכומו של באר לדו"ח שכתב - אינו מדויק. התובע הכללי, רוברט מולר (צילום: ABC)

על אף שהצבעה בעד החלטת ביזיון הקונגרס תשלח מסר, היא לא תכפה בפני עצמה על משרד המשפטים למסור את הדו"ח. היא גם לא תבטיח הליך פלילי נגד באר. אישור ההחלטה כי באר אשם בביזיון תגרום למשלוח הפניה לתביעה פלילית לתובע הפדרלי של מחוז קולומביה (וושינגטון הבירה), שהוא איש משרד המשפטים שסביר להניח שיגן על הבוס שלו, באר.

ועדיין, ראשי בית הנבחרים אותתו שהם ינצלו בשיטתיות כל צעד חוקי העומד לרשותם. הם יכולים גם להגיש נגד באר תביעה אזרחית, אלא שזו תיקח חודשים ואף שנים עד שתתברר. עוד אפשרות שהעלו חלק מחברי הוועדה היא שהם יקנסו את באר כל עוד הוא מסרב למסור מידע לבית התחתון של הרשות המחוקקת.

YOU MIGHT ALSO LIKE