ערב יום השואה: הניו יורק טיימס מזהיר מהעלייה באנטישמיות
אחד העיתונים החשובים בעולם מכה על חטא בעקבות פרסום הקריקטורה המכעיסה ומזהיר שביקורת על ישראל, שכשלעצמה לגיטימית, עלולה להוות כיסוי לאנטישמיות. העיתון גם התייחס לאדישותו לאנטישמיות בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת והדגיש: "לא מספיק להמנע מלחזק אותה, צריך להתנגד לה באופן פעיל"

מאמר המערכת של הניו יורק טיימס מהיום (רביעי) מזהיר מפני העלייה באנטישמיות בארצות הברית ובעולם ומכה על חטא על פרסום הקריקטורה האנטישמית בעמודיו שלו רק לפני כמה ימים. הטיימס, מהעיתונים החשובים בעולם, התייחס גם לאדישותו לאנטישמיות בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת והתנצל עליה.

קרבן נוסף לשורה של אירועים אנטישמיים אלימים. טקס הזכרון ללורי קיי שנרצחה בבית הכנסת בסן דייגו (צילום: Getty)

בהתייחסות לפרסום הקריקטורה, בה נראה כלב בדמות בנימין נתניהו מוביל ברצועה את הנשיא דונלד טראמפ, ככלב נחייה המוליך עיוור, כתבו בטיימס: "הקריקטורה נבחרה משירות סינדיקציה על ידי עורך הפקה שלא זיהה את האנטישמיות שבה. אולם בלי קשר לנסיבות בהן פורסמה, ההופעה של איור גזעני באופן כל כך בוטה בכלי תקשורת מרכזי היא עדות לסכנה עמוקה ומהותית – לא רק של אנטישמיות אלא של קהות חושים לזחילה שלה, לדרך הערמומית שבה הדעה הקדומה העתיקה הזו שבה ומופיעה בפומבי ובשיח הציבורי".

הטיימס התייחס לעלייה בתקריות האנטישמיות בשנתיים הראשונות לכהונתו של טראמפ, הנתמך על ידי ארגוני הימין הקיצוני וה "עליונות הלבנה". על פי נתוני הליגה נגד השמצה, המנטרת תקריות אנטישמיות, מספר האירועים הכפיל את עצמו בין 2017 ל-2018, כשהתקרית האלימה האחרונה התרחשה רק ביום שבת האחרון בבית הכנסת בסן דייגו. בפיגוע נרצחה אישה אחת ונפצעו שלושה. במאמר צוין כי "במשך עשרות שנים, יהודים אמריקאיים הרגישו חופשיים להתפלל על פי דרכם, אבל עתה הם צריכים לעבור גלאי מתכות כדי להכנס לבתי כנסת ובתי ספר".

כותבי המאמר התייחסו לאופן שבו אנטישמיות מוסווית לעתים כביקורת על ישראל, וצייו שיש לחזור ולהבחין בין השתיים: "זו תקופה של ביקורת גוברת על ישראל, חלק ניכר ממנה מופנה לממשל הימין ששולט בה וחלק ממנה מטיל בספק את עצם קיומה של ישראל כמדינה יהודית. היינו ונשארנו תומכים מסורים של ישראל, ואנו מאמינים שביקורת בתום לב צריכה לפעול לחיזוק הערכים הדמוקרטיים שלה בטווח הארוך. אבל אנטי-ציוניות יכולה בפירוש להוות כיסוי לאנטישמיות, וחלק מהביקורת על ישראל – כפי שהקריקטורה הדגימה – משתמשת באופן גלוי במונחים אנטישמיים".

"יהודים לא יחליפו אותנו" - וגינוי רפה מהנשיא. הפכנת הימין הקיצוני בשרלוטסוויל, אוגוסט 2017 (צילום: Shutterstock)

המאמר ביקר את הנשיא טראמפ שלא עשה די כדי להיאבק באנטישמיות שצומחת מתוך בסיס תומכיו, דוגמת אנשי הימין הקיצוני שצעדו בשרלוטסוויל באוגוסט 2017 תוך קריאות "יהודים לא יחליפו אותנו" וזכו לגינוי רפה במיוחד מהנשיא.

המאמר מסכם בכך ש "החברה בשנים האחרונות מראה סימנים בריאים של רגישות גוברת לצורות אחרות של דעות קדומות, אולם איכשהו אנטישמיות עדיין נתפסת בזלזול כמחלה שנפוצה רק בשולי החברה. זו טעות מסוכנת. כפי שהאירועים האחרונים מראים, זו בעיה מרכזית מאוד. כשעולם מתמודד שוב עם האויב עתיק היומין הזה, לא מספיק להמנע מלחזק אותו. צריך להתנגד באופן פעיל".

YOU MIGHT ALSO LIKE