קורץ לבייס: טראמפ הודיע ל-NRA על נסיגת מאמנת נשק בינלאומית
הנשיא טראמפ נאם בועידה השנתית של ארגון הרובאים הלאומי, שחווה ימים לא קלים עם מתקפות מבית ומחוץ, והודיע שייסוג מאמנה של האו"ם שמטילה פיקוח על סחר בינלאומי בנשק: "דיפלומטים זרים לא יפגעו בחירות התיקון השני"

הנשיא דונלד טראמפ הודיע היום (שישי) כי ייסוג מאמנת הסחר בנשק הבינלאומית של האו"ם, שהצטרפות ארצות הברית אליה נחתמה על ידי הנשיא לשעבר ברק אובמה ב-2013.

חתם על מסמך שקורא לסנאט לדחות את האמנה. טראמפ בועידת ה-NRA (צילום: AP)

טראמפ נאם בועידה השנתית של ארגון הרובאים הלאומי (NRA), אחד הארגונים החזקים בוושינגטון ואחד האחראיים המרכזיים לנצחונו ב-2016. אף שהארגון עצמו ניצב בתקופה האחרונה בפני קשיים מבית ומחוץ, הוא עדיין נחשב גוף חזק מאוד ולתחנה חובה בדרך של כמעט כל מועמד רפובליקני למשרה ציבורית.

בהתייחסו לזכות לשאת נשק, אמר טראמפ כי "היא נמצאת תחת מתקפה, אבל לא כל עוד אנחנו כאן". הזכות לשאת נשק היא אחת הסוגיות הבוערות בשיח הציבורי בשנים האחרונות, על רקע אירועי הירי שגובים את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה והטענה כי הם מתאפשרים בשל הקלות שבה ניתן להשיג נשק.

"לעולם לא ניתן לדיפלומטים זרים לפגוע בחירויות התיקון השני" (אילוסטרציה: Getty)

האמנה שטראמפ מתכוון לסגת ממנה, שמעולם לא אושררה על ידי המחוקקים האמריקאיים, מטילה מגבלות ופיקוח על הסחר הבינלאומי בנשק כדי להבטיח שלא יגיע לידיים הלא נכונות. היא מתייחסת לכל סוגי הנשק הקונבנציונלי, מאקדח אישי, דרך טנקים ועד למטוסי קרב ומשחתות. מדינות רבות שחתמו לא האמנה לא אישררו אותה במסגרת חוקיהן הפנימיים, בהן ישראל, אך גם מדינות מתקדמות פחות כאנגולה ולוב.

ה-NRA התנגד באופן עקבי וממושך לאמנה וחבריו קיבלו בתשואות את החלטת טראמפ לסגת ממנה. לדברי הנשיא היום, "תחת הממשל שלי, לעולם לא נכופף את הריבונות האמריקאית בפני אף אחד. לעולם לא ניתן לדיפלומטים זרים לפגוע בחירויות התיקון השני [הזכות לשאת נשק] שלכם". טראמפ חתם על הבמה על מסמך שקורא לסנאט לעצור את תהליך האשרור של האמנה והוסיף: "אני מקווה שאתם שמחים".

דבריו של טראמפ מהיום ועצם נוכחותו בועידת ה-NRA מהווים צעד נוסף בקמפיין הבחירה מחדש שלו לקראת 2020, כשמנגד עוד ועוד גורמים דמוקרטיים מצטרפים למירוץ. בנאומו היום הוסיף "מוטב שתצאו ותלכו להצביע. הבחירות נראות כאילו הן עוד רחוקות. הן לא".

"צעד חסר אחריות" קריס בארון מארגון "בריידי" לצמצום האלימות מנשק (צילום: אתר הארגון)

פעילים למען הגבלת מספר כלי הנשק גינו, כצפוי, את הצעד של טראמפ מהיום. קריס בראון, נשיאת ארגון "בריידי" שפועל לצמצום האלימות מכלי נשק, הגדירה את ההחלטה לסגת מהאמנה "מהלך חסר אחריות" והוסיפה שזה רק "יחזק טרוריסטים וגורמים מסוכנים אחרים ברחבי העולם".

YOU MIGHT ALSO LIKE