בית משפט פדרלי: סימון מכוניות בגיר אינו חוקתי
המנהג המקובל של סימון רכבים בגיר לפני מתן דו"חות עשוי להפסק בקרוב, בעקבות פסיקה של בית משפט פדרלי שקבע כי מדובר בהפרה של תיקון לחוקה המגן מפני חיפוש והחרמה לא חוקיים. העתירה הוגשה בשם תושבת מישיגן שקיבלה 14 דו"חות באותו מגרש תוך שלוש שנים

פסק דין חדש שניתן בבית משפט פדרלי באוהיו ביום שני האחרון קבע כי הפרקטיקה הנהוגה של סימון כלי רכב בגיר לאחר שעמדו באותו מקום זמן ממושך אינה חוקתית וצריכה להפסק.

מנהג מיושן שייעלם בקרוב. סימון צמיגים בגיר (צילום: KVLY)

סימון צמיגים בגיר, מנהג מיושן שהחל עוד בשנות העשרים, משמש פקחי חניה כדי לסמן כלי רכב שחשודים כעומדים יותר מדי זמן במקום בו החניה מוגבלת. אם אחרי סיבוב הפיקוח הם חוזרים ורואים רכב שסימנו בסבב קודם, הם נותנים לו דו"ח. על פי ההחלטה שניתנה היום, אף שמתן הדו"חות מוצדק כשלעצמו, הסימון טרום מתן הדו"ח מהווה הפרה של התיקון הרביעי לחוקה, שמגן על אזרחים מפני חיפוש והחרמה לא חוקיים, זאת משום שהפקחים ניגשים לרכבים פרטיים ללא צו.

ההחלטה ניתנה בעקבות ערעורה של אליסון טיילור, 38, מהעיר סאגינאו שבמישיגן. טיילור עובדת במחלקת הפרסום של עיתון מקומי בעיר, ונהגה לחנות כמו רבים אחרים במשרדה ובסביבותיו במגרש סמוך. החניה בו מותרת ללא תשלום אך מוגבלת לשעתיים, מה שגרם לכך שבכל זמן החל משחק "כסאות מוזיקליים" בין הרכבים במגרש. במקרים רבים עם הגעתה לרכבה זיהתה טיילור דו"ח או סימון קדם-דו"ח עליו - לא פחות מ-14 דו"חות בשלוש שנים - עד שנשבר לה.

לאחר שהתלוננה ועברה מספר ערכאות מקומיות, הגיע עניינה לבית המשפט הפדרלי לערעורים באוהיו, שמכסה גם את המחוז בו היא מתגוררת. בהחלטתם נשענו השופטים על פסיקה של בית המשפט העליון של ארצות הברית מ-2012, שקבעה כי הצמדת התקן מעקב לרכב פרטי אינה חוקתית. בפרשנות של פסיקה זו, קבעו השופטים באוהיו כי סימון רכב פרטי בגיר מהווה אוו סוג של הפרת זכויות פרט.

מעשירים את קופת העיריה במקום לתת שירות לקהילה. שוטרת כותבת דו"ח חניה (צילום: Shutterstock)

בנוסף, תקפו השופטים את עצם אכיפת היתר של חניה מעבר לשעתיים במגרש חניה. לדבריהם, מאחר שהרכבים חונים כחוק ולא מפריעים לאיש, שימוש במשאבי המשטרה למתן דו"חות לרכבים כאלה נראית כמו ניסיון להעשרת קופת העירייה במקום שירות אמיתי לקהילה.

לא ברור עדיין מה תהיינה ההשלכות של פסיקת בית המשפט מהשבוע, שהחלטותיו תקפות באוהיו, מישיגן, קנטאקי וטנסי, אולם עיר סמוכה אחת כבר הודיעה כי תפסיק עם מנהג הסימון בגיר ותחפש אפיקי אכיפה מתקדמים יותר בשיתוף הקהילה המקומית.

YOU MIGHT ALSO LIKE