לא רק שיירות מהגרים: טראמפ מחריף את מאבקו בהגירה הלא חוקית
הנשיא ממשיך את מלחמתו בהגירה הלא חוקית, והפעם הוא מנסה לצמצם את מספר הזרים שנכנסו למדינה באישור - אך לא יצאו ממנה. ייתכן כי מדיניות הוויזות תשתנה

הנשיא דונלד טראמפ פתח אתמול (שני) בקרב חדש במלחמה שלו נגד ההגירה הבלתי חוקית לארצות הברית, והורה לממשלו להיאבק בזרים שנכנסו למדינה מתוך ויזה חוקית - אך לא יצאו ממנה עם פקיעת הויזה. הנשיא חתם על צו המורה למשרד החוץ ולמשרד לביטחון המולדת להציג בתוך ארבעה חודשים תכניות למאבק בזרים שנותרו במדינה לאחר פקיעת הויזה שלהם. ייתכן כי התכניות יאפשרו להעניש מדינות שרבים מאזרחיהם נותרים בארצות הברית למרות שהוויזה שלהם פקעה, ומסתמן כי מבקרים ממדינות שונות ייאלצו להשאיר ערבויות עם כניסתם לארץ.

טראמפ מחריף את המאבק במפרי כללי הוויזה (צילום: Shutterstock)

הצו הזה הוא הצעד האחרון במאבק המתחדש של הנשיא בהגירה הלא חוקית, לאחר שהביע תסכול גובר ממספר המהגרים ממרכז אמריקה, ולאחר שניער את צמרת המשרד לביטחון המולדת.

חברי קונגרס משתי המפלגות התלוננו על כך שהמבקרים ששוהים במדינה לאחר פקיעת הויזה שלהם מהווים בעיה דומה למהגרים הלא מתועדים שנכנסים מגבול הדרום. יותר מ-1.2 מיליון אזרחים זרים נותרו בארצות הברית לאחר פקיעת הויזה שלהם בין השנים 2016-2017. כך עולה מנתוני המשרד לביטחון המולדת. רק בתקופה האחרונה החלה הממשלה לעקוב אחר נתוני המבקרים שנותרים במדינה לאחר פקיעת הויזה שלהם. הדוח הראשון שפורסם בנושא היה בתחילת 2016, תחת שלטון אובמה.

עם זאת, קשה להעריך את מספר השוהים הלא חוקיים ברחבי ארצות הברית. מחקר שפורסם בשנת 2006 טען כי כמחצית מ-11 המהגרים הלא חוקיים נכנסו למדינה מתוקף ויזה חוקית, אך לא יצאו ממנה עם פקיעתה. מאחר שהכניסה הלא חוקית לארצות הברית נמצאת בשפל היסטורי, נראה כי רוב המהגרים הלא חוקיים במדינה נכנסו דרך האוויר, הים והיבשה כשברשותם ויזה חוקית.

המאבק בשוהים הלא חוקיים לאחר פקיעת הוויזה שלהם אינו פשוט, כפי שהתגלה אחרי אסון 9/11, אז העביר הקונגרס חוק המחייב לתעד את טביעות האצבע של כל הנכנסים לארצות הברית כדי לעקוב אחר הנכנסים והיוצאים. למרות שב-13 שדות תעופה ברחבי המדינה כבר משתמשים בטכנולוגיות חדשניות לזיהוי פנים, הממשלה לא הצליחה ליישם באופן מוצלח מערכת ביומטרית כלל ארצית - למרות דרישת הקונגרס מלפני קרוב לעשרים שנה. לכן הצו של טראמפ מציע דרכים נוספות לעשות זאת.

מחריף את המאבק בהגירה הלא חוקית. הנשיא דונלד טראמפ (צילום: Shutterstock)

"למרות שארצות הברית נהנית מכניסתם של מורשים, גורמים שפוגעים בהליך הוויזה ולא מצייתים לכללים, מערערים את מערכת ההגירה שלנו ופוגעים באינטרס הלאומי", כתב טראמפ בצו. הוא הורה לשר החוץ מייק פומפאו למצוא מערך ענישה למדינות שיותר מעשרה אחוזים מהמבקרים שלהם בארצות הברית לא יוצאים מהמדינה עם פקיעת הוויזה. בין העונשים האפשריים: צמצום מספר הוויזות שיונפקו לאזרחי אותן מדינות, צמצום הזמן המותר לביקור בארצות הברית, ודרישה למסמכים נוספים כדי להוציא ויזה.

בזמן שהצו מעניק לשר החוץ פומפאו ולשר לביטחון המולדת בפועל קווין מקאלינן זמן לפתח את אסטרטגיות המאבק בהגירה הלא חוקית, הנשיא הבהיר כי עליהם לעשות כל שביכולתם כדי להילחם בתופעה באופן מיידי. "על שר החוץ והשר לביטחון המולדת לנקוט מיד בכל הצעדים הנדרשים כדי לצמצם את מספר הנשארים במדינה לאחר פקיעת הוויזה", כתב טראמפ.

YOU MIGHT ALSO LIKE