"כוח ההתנגדות של העם היהודי מבוסס על מסורת של סיוע הדדי"
כך כתב המדען המפורסם בעולם, אלברט איינשטיין, לנדבן יהודי שסייע במאמץ (שלא צלח) לעורר מודעות לצורך הדחוף להציל את יהודי אירופה. פחות משלושה חודשים לאחר מכן פרצה מלחמת העולם השנייה

זמן קצר לפני תחילת מלחמת העולם השנייה כתב אלברט איינשטיין, הפיזיקאי המפורסם בעולם אז, מכתב לאחד מעמיתיו, בו פירט את מחשבותיו על "כוח ההתנגדות" של העם היהודי. המכתב הזה יוצע כעת במכירה פומבית, ועשוי לקטוף מחיר אסטרונומי, כיאה למחברו.

"מי ייתן שנעמוד במבחן היטב כמו אבותינו". אלברט איינשטיין (צילום: סמיתסוניאן מגזין)

המכתב, הנושא את חותמת התאריך 10 ביוני 1939, אשר נשלח לאי.ג'יי. בראון, בכיר ברשת הכלבו המפורסמת ארנולד קונסטבל ושות', נפתח בתשבוחות לבראון על העבודה שעשה למען פליטים יהודים מאירופה במהלך "שבוע המסירות" (Dedication Week". השבוע הזה היה קמפיין להגברת התודעה בצורך להציל את יהודי אירופה. שבוע קודם לכן נשא איינשטיין עצמו דברים בביתן יהודי פלשתינה-ארץ ישראל ביריד העולמי בניו יורק.

"כוח ההתנגדות שאיפשר לעם היהודי לשרוד במשך אלפי שנים מבוסס במידה רבה על מסורות של סיוע הדדי", כותב איינשטיין במכתב. "בשנות הייסורים הללו, מוכנותנו לסייע זה לזה עומדת למבחן קשה במיוחד. מי ייתן שנעמוד בו היטב כמו אבותינו". איינשטיין ממשיך וכותב: "אין לנו אמצעים אחרים להגנה עצמית מלבד הסולידריות שלנו והידיעה כי המטרה בשמה אנו סובלים היא מטרה אדירה וקדושה".

"המטרה למענה אנו סובלים היא מטרה אדירה וקדושה" (צילום: נייט ד. סאנדרס)

אין זו הפעם הראשונה שאיינשטיין כתב דברים ברוח זו. מכתב אחר, שכתב המדען הדגול יומיים לאחר מכן לד"ר מוריס לנץ, אף הוא בעניין ההתגייסות ל"שבוע המסירות", מכיל פסקה כמעט זהה לזו שלעיל, אותו מכתב נמכר במרץ תמורת 134,344 דולר. המכתב הזה יוצא למכירה באותו בית מכירות פומביות - נייט. ד. סאנדרס - במחיר התחלתי של 20 אלף דולר, אולם המחיר הסופי צפוי להיות גבוה במידה ניכרת.

בחודשים האחרונים מביאים מכתביו של איינשטיין מחירים יפים מאד במכירות פומביות. יחד עם המכתב לד"ר לנץ נמכרו במרץ שני מכתבים אחרים, כולל אחד בו פירט את מחשבותיו על "הטירוף ההיטלרי". בדצמבר נמכר מכתב, בו דן איינשטיין באמונתו היהודית - שהיתה עניין מורכב, שכן אמונה כפשוטה באמיתות הכתוב בתנ"ך לא היתה לו - כמו גם ב"חיפושו הנצחי של אדם אחר משמעות" נמכר תמורת מחיר שיא של 2.89 מיליון דולר.

יורשיו של הבלבוי שמחים מאד שלאיינשטיין לא היו מטבעות בכיס באותו רגע. תיאוריית האושר, בגרמנית המקורית (צילום: מנחם כהנא, גטי)

באוקטובר 2017, פתק בו כתב המדען את "תיאוריית האושר" שלו עבור בלבוי במלון בטוקיו, לאחר שלא מצא בכיסיו עודף לטיפ, נמכר תמורת 1.56 מיליון דולר. מהי תיאוריית האושר של מנסח תיאוריית היחסות, אתם שואלים? "חיים שלווים וצנועים מביאים יותר אושר ממרדף אחר הצלחה בשילוב עם חוסר מנוח תמידי".

YOU MIGHT ALSO LIKE