"נבנה את נוטרדאם מחדש. זה מה שצרפת מצפה לו"
במלים נחרצות הבהיר נשיא צרפת שארצו לא תוותר על אחד מסמליה הגדולים, לאחר שבמבצע נואש הצליחו הכבאים להציל את המבנה העיקרי. הצריח המחודד והאיקוני, ושלד העץ הפנימי מהמאה ה-13 - אבדו לנצח

קתדרלת נוטרדאם המפוארת, תפארת האדריכלות הגותית ואחד מסמליה המובהקים של פריז - עדיין עומדת. השריפה האדירה שהשתוללה במבנה ההיסטורי, שבנייתו החלה במאה ה-12 והושלמה כמאה שנים לאחר מכן, לא השמידה את הבניין עצמו.

אלמוני מביט בייאוש על נוטרדאם הבוערת. "נפנה לטובי הכישרונות בעולם", הבטיח נשיא צרפת (צילום: ג'פרי ואן דר האסלט, AFP)

בעוד מלוא הנזק של הדליקה עדיין לא ברור וגם לא יתברר במשך שעות לפחות, הרשויות מסרו כי המבנה "ניצל מהריסה מוחלטת". כבאי אחד נפצע קשה במאמץ להציל את הכנסייה האיקונית. החשש הגדול של הכבאים היה שהאש תאחז במבני העץ המחזיקים את הפעמון הגדול, 13 טונות משקלו - והפעמון ישתחרר וינפץ את המגדל בנפילתו. אך כאמור הדבר נמנע. עם זאת, המגדל המחודד המרכזי והאיקוני של הכנסייה קרס לחלוטין, הגג קרס וכל שלד העץ הפנימי של הכנסייה - רובו מהמאה ה-13 - אבד לנצח.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הבטיח שהקתדרלה תיבנה מחדש. "זה מה שצרפת מצפה לו, זה מה שההיסטוריה שלנו ראויה לו", אמר. "ידענו לשמר את הקתדרלה לאורך השנים, ואני מבטיח לכם נאמנה: הקתדרלה הזו תיבנה". מקרון הדגיש את רצינות העניין כשהוסיף והבטיח: "החל ממחר בבוקר נשיק מבצע גיוס לאומי, שיגיע הרחק מעבר לגבולותינו. נפנה לטובי הכישרונות - ויש רבים כאלה בעולם - שירצו להצטרף למאמץ".

בשנים האחרונות נדמה שיש מגיפה עולמית של שריפות באתרי תרבות חשובים. ב-2018 עלה באש המוזיאון הלאומי של ברזיל, ו-20 מיליון פריטים וארכיבים אבדו. ב-2017 נשרף בית הכנסת "בית המדרש הגדול" - הקהילה הראשונה של יהודי מזרח אירופה בארה"ב, שנוסד בלואר איסט סייד ב-1852 בבניין "תחייה גותית" יפהפה. הכבאים הרשו לרבי יהודה אושרי להציל את גווילי התורה, אולם רוב הבניין נהרס בדליקה.

בניין "תחייה גותית" יפהפה שהוסב מכנסייה לבית כנסת היסטורי ושימש כזה יותר מ-150 שנה. "בית המדרש הגדול" ברחוב נורפוק פינת ברום (צילום: Jewish Encyclopedia)

ב-2014 נשרף המבנה ההיסטורי של בית הספר לאמנות בגלאזגו ומבצע שיקום בשווי 50 מיליון דולר נפתח. ביוני אשתקד פרצה בבניין המקינטוש שריפה חזקה, וגרמה לו לנזק חמור. ב-1996 נגרם נזק קשה לבית האופרה המפורסם של ונציה, לה פניצ'ה. מבצע השיקום נמשך כמעט שמונה שנים - עד סוף 2003. גם לפריז כנראה צפויים שנים של פיגומים בטרם יוסר הלוט מעל נוטרדאם המשוקמת - אבל היי, את המקור לקח מאה שנה לבנות. נקווה שהשיפוץ יארך הרבה פחות.

YOU MIGHT ALSO LIKE