טקסס, אילינוי ופלורידה הורידו את Airbnb מהעץ
שלוש המדינות החזקות איימו להעביר חוקים שיאסרו על המדינות לעשות עסקים עם חברת ההשכרות הישירה לטווח קצר, אם זו תיישם את החלטתה להחרים את ההתנחלויות. היום הודיעה החברה על ביטול ההחלטה

יותר מחמישה חודשים לאחר שחברת Airbnb הכריזה כי בכוונתה לאסור על פרסום דירות בשטחי יהודה ושומרון, היום נודע כי החברה החליטה לחזור בה מן ההחלטה, שזכתה לביקורת קשה מצד ארגונים ופוליטיקאים רבים.

החברה הודיעה כעת כי תרשה לפרסם את היחידות, אולם תתרום את רווחיה מאותם פרסומים לארגוני סיוע הומניטרי. החברה, שחוללה מהפכה בשוק התיירות ומשבר בשוק המלונאות, הודיעה כי תחיל את אותה מדיניות על אזורים אחרים בעולם הנמצאים תחת שליטה שנויה במחלוקת, כמו דרום אוסטיה ואבחזיה שבחבל הקווקז ואשר נשלטות בידי רוסיה לאחר שנתפסו על ידה בכוח מידי גיאורגיה.

"תמיד ביקשנו לאחד בין אנשים ואנחנו נמשיך לעבוד עם הקהילה שלנו כדי להשיג את המטרה הזו", אמרה Airbnb. ארגוני זכויות אדם שיבחו את תוכניתה של החברה להסיר את המודעות מן ההתנחלויות, הנחשבות בלתי חוקיות על פי האו"ם והחוק הבינלאומי. אולם ישראל ורוב המנהיגים היהודים ברחבי העולם גינו את המהלך.

החברה, שמושבה בסן פרנסיסקו, נתבעה בבית משפט פדרלי על ידי 12 בעלי אזרחות כפולה ישראלית-אמריקאית, המחזיקים בבתים בהתנחלויות. החלטתה של Airbnb לוותר על הצעד מייתרת את התיק הזה, אומרים בארגון שורת הדין, גוף משפטי ימני שתמך בתביעה.

כשמדינות כמו טקסס מאיימות בחרם נגדי - פתאום מוצאים דרכים אחרות להביע את האידיאלים. מושל טקסס, גרג אבוט (צילום: World Travel and Tourism Council, ויקיפדיה)

גם לפני שבוטלה, תוכניתה של החברה המובילה בתחום השכרת בתים ודירות לטווח קצר באופן ישיר בין משתמשים לא נגעה לכ-20,000 יחידות המושכרות דרך האתר בשאר ישראל, כולל באזורים אחרים שנויים במחלוקת, כמו מזרח ירושלים או רמת הגולן.

Airbnb הכריזה על ביטול החרם מאוחר היום (שלישי), שעון ישראל, זמן קצר לאחר פרסום מדגמי הבחירות לכנסת. אולם גם לאחר שהודיעה על החרם, היתה החברה איטית ביישומו. המודעות ליחידות בהתנחלויות המשיכו להיות זמינות באתר, והמבקרים יכלו להזמין אותן גם הרחק לעתיד.

הלחץ הפוליטי התגבר משני הצדדים. ארגוני זכויות אדם כמו אמנסטי אינטרנשיונל דחקו בחברה להחיל את החרם גם על יחידות בשכונות יהודיות במזרח ירושלים, ומנגד מדינות בארה"ב כמו טקסס, אילינוי ופלורידה איימו כי יעבירו חוקים שיאסרו על המדינה לעשות עסקים עם Airbnb בשל עמדתה האנטי-ישראלית.

יריבותיה של Airbnb בתחום, בוקינג.קום, אקספידיה וטריפאדווייזר המשיכו כל העת להציע השכרות בהתנחלויות. בהצהרה רשמית הודיעה טריפאדווייזר כי היא מבהירה מתי נכס נמצא בתחומי התנחלות, וכי היא משתמשת במונח "שטחים פלסטיניים" בהתייחסות לגדה המערבית\יהודה ושומרון.

YOU MIGHT ALSO LIKE