חוקרים מצאו בירושלים עדויות לעוזרו הקרוב של המלך יאשיהו המוזכר בתנ"ך
שני פריטים שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות בעיר דוד שייכים כנראה ל"נתנמלך", מקורב למלך יאשיהו ששמו מוזכר פעם יחידה בתנ"ך. הממצאים נמצאו באולם מפואר

ממצאים ארכיאולוגיים בני 2,600 שנה עם שמות עבריים נחשפו בעיר דוד בירושלים. שני הממצאים, בולה וחותם, נמצאו במבנה ציבור שחרב בזמן חורבן בית ראשון. כך הודיע הגן הלאומי עיר דוד. הממצאים נחשפו בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות ואוניברסיטת ת"א בחניון גבעתי שבגן הלאומי.

החותם שנמצא בחפירות (צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)

החותם והבולה, טביעות חותם, מתוארכים לימי סוף ממלכת יהודה. החוקרים מצאו שמות בכתב עברי קדום שנחרתו בממצאים. על פי מנהלי החפירה פרופ' יובל גדול מאוניברסיטת תל אביב וד"ר יפתח שלו מרשות העתיקות, המבנה שבו נמצאו הפריטים חרב במאה השישית לספירה. ממצאים אחרים במקום העידו על שריפה שהתחוללה בו.

העובדת שמצאה את הבולה (צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)

החוקרים מסבירים כי ניתן ללמוד על חשיבות המבנה מגודלו, מהאבנים המסותתות בהן נבנה ומאיכות הפריטים שנמצאו. שני הממצאים, שגודלם כסנטימטר בלבד, פוענחו על ידי ד"ר ענת מנדל-גברוביץ' מהאוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז לחקר ירושלים הקדומה.

החפירות בחניון גבעתי עיר דוד (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)

על טביעת החותם מופיעות המילים "לנתנמלך עבד המלך". שם זה מופיע פעם אחת בתנ"ך - סריס בחצר המלכות של יאשיהו. התואר עבד המלך מתאר פקיד בעל מעמד גבוה המקורב למלך. זו הפעם הראשונה שבה נמצאה השם נתנמלך מחוץ למקרא. החוקרים סבורים כי העובדה שהוא נקרא רק בשמו הפרטי מעידה על כך שהוא היה מוכר בציבור.

YOU MIGHT ALSO LIKE