לקראת ההגעה לירח: השבוע הגורלי של החללית "בראשית"
החללית הישראלית ממשיכה במסע הארוך לעבר הירח ועדיין צפויה לנחות על גביו בעוד כעשרה ימים. השבוע יבוצע תמרון לכידת הירח, אחד השלבים הכי קריטיים בכל התהליך. המטרה היא להילכד ע"י כוח המשיכה של הירח ולהתחיל בהקפות סביבו, דבר שיאפשר את הנחיתה

כחודש וחצי לאחר ששוגרה לחלל על גבי רקטה של SpaceX, משימתה של החללית הישראלית, "בראשית", נכנסת לעשרת הימים האחרונים של הטיסה לירח. מדובר במקטע הקריטי ביותר שכן בו תקלות רבות עלולות לצוץ, וללא האפשרות לתקן. 

התמונה המפורסמת ביותר של "בראשית", שתיעדה את אוסטרליה ודרום האוקיינוס ההודי (צילום: SpaceIL)

במהלך הלילה שבין יום ראשון ליום שני, "בראשית" ביצעה תמרון נוסף שמטרתו התאמה מדויקת של מועד המפגש עם הירח. למעשה, אנשי SpaceIL ביהוד הפעילו את המנועים של החללית במשך כ-72 שניות, והם בודקים את תוצאות התמרון כדי לדעת אם יידרש תמרון התאמה נוסף לפני התמרון הקריטי ביותר, תמרון לכידת הירח.

כך נראית זריחת השמש מהזווית של "בראשית" (צילום: SpaceIL)

תמרון לכידת הירח הוא המורכב התמרון המורכב ביותר בו נדרשת רמת דיוק גבוהה ביותר. מטרת התמרון היא להילכד ע"י כוח המשיכה של הירח ולהתחיל בהקפות סביבו, דבר שכמובן יוביל לנחיתה על גבי הירח בהמשך המשימה. כזכור, הנחיתה אמורה להתבצע ביום חמישי הבא, ה-11 באפריל. תמרון זה יחל בסביבות השעה 6:30 בבוקר (שעון חוף מערבי).

מזרח התיכון ממרחק של כ-10,000 מייל, כפי שצולם ע"י החללית "בראשית" (צילום: SpaceIL)

במהלך הלילה עברה "בראשית" בפעם האחרונה בקרבת כדור הארץ והצליחה לצלם את אזור מזרח התיכון, לרבות חצי האי ערב וצפון-מזרח אפריקה. את ישראל לא ניתן היה לראות בשל ענני הגשם שהובילו לסערה בימים האחרונים באזור כולו.

כאמור, הרגע הקריטי הבא יהיה כאשר "בראשית" תנסה לבצע את תמרון לכידת הירח. לעת עתה, אנשי SpaceIL עומלים על תרגול התמרון וכל התרחישים השונים שעלולים לצוץ, לרבות סימולציות ובדיקות מעמיקות במעבדה היברידית.

YOU MIGHT ALSO LIKE