רשויות התעופה ידעו יותר משנתיים שדגם הבואינג 737-MAX מועד לתקלות
מסמכים שנבחנו על ידי רויטרס מראים כי הדגם אושר בהתבסס על הבטחה להכשרה מיוחדת במנגנון התפעול הלא שגרתי שלו, אך ההכשרה מעולם לא ניתנה. מחקירות ראשוניות עולה כי התנאים ששררו בשתי ההתרסקויות האחרונות של המטוס הצריכו בדיוק את ההכשרה הזו

מסמך חדש מגלה כי הרגולטורים באירופה ידעו לפחות שנתיים לפני ההתרסקות הראשונה של מטוס הבואינג 737-MAX, כי מנגנון השליטה בזווית חוטם המטוס עלול שלא לתפקד בתנאים מסוימים – תנאים דוגמת אלו ששררו בשני האסונות האחרונים בהם היה מעורב דגם זה.

הרשויות ידעו. בחינת ששרידי מטוס "ליון אייר" אחרי ההתרסקות באוקטובר האחרון (צילום: רויטרס)

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי סוכנות התעופה והחלל האירופית הגדירה את המטוס כבטוח בין היתר בשל ההתחייבות להכשרה ואימונים נוספים ש "יסבירו בבהירות" לטייסים את הסיטואציות ה "בלתי שגרתיות" שבהן הם יצטרכו להשתמש בגלגל ידני, שלרוב לא נעשה בו כל שימוש, על מנת "ליישר" את זווית המטוס.

עם זאת, סיטואציות אלה מעולם לא הופיעו במדריך הטיסה, כפי שעולה ממסמך של חברת התעופה אמריקן איירליינס שהגיע לידי רויטרס. מסמך האישור של המטוס שניתן על ידי הסוכנות האירופית ומופיע באתר האינטרנט שלה ללא תאריך הוצא, לדברי דובר מטעמה, בפברואר 2016 – יותר משנתיים וחצי לפני התרסקות מטוס חברת התעופה האינדונזית "ליון אייר", בה נהרגו 181 בני אדם.

במסמך אישור המטוס נכתב כי במהירויות גבוהות יותר מ-230 קשר (כ-425 קמ"ש) וכשהכנפיים במצב מסוים, הטייסים עשויים להדרש להשתמש בגלגל שבלוח השליטה המרכזי ולא במתג האלקטרוני שעל ההגה. הסוכנות האירופית ומקבילה האמריקאי, מינהל התעופה הפדרלי, קבעו שהמערך הזה בטוח מספיק לטיסה – בהינתן ההכשרה המתאימה הנוספת ובהתחשב בנדירות התנאים שיחייבו את השינוי הלא שגרתי.

ניתן היה למנוע את ההתרסקות? שרידי מטוס "אתיופיה איירליינס" (צילום: Getty)

התחקיר הראשונה שפורסם בנובמבר העלה כי טיסת "ליון אייר" התרסקה כחודש קודם לכן בעקבות אובדן שליטה של הטייסים על המטוס, אחרי סתירה בין הוראותיהם ומערכת השליטה האוטומטית של המטוס שהתבססה על גלאי תקול. גורם בחברת התעופה סיפר לרויטרס כי התנאים בזמן התאונה היו דומים ל "תנאים החריגים והנדירים" שבמסמך הרישוי של דגם המטוס, אותם תנים שהטייסים לא באמת הוכשרו להתמודד עמם.

חקירת התרסקות מטוס "אתיופיה איירליינס", בה נהרגו 157 בני אדם, עדיין בעיצומה ועדיין לא ניתן לקבוע בוודאות את הסיבה להתרסקות, אולם גורמים רבים ציינו כמעט מיד אחרי האירוע כי ישנם קווי דמיון רבים בינה ובין התרסקות מטוס "ליון אייר", כלומר ייתכן בהחלט שגם במקרה זה הבעיה נגרמה מתנאים שהיו ידועים לרגולטורים.

ההתרסקויות של מטוסי הבואינג מהדגם הבעייתי גרמו לרשויות התעופה ברחבי העולם לקרקע את המטוסים עד הודעה חדשה.

YOU MIGHT ALSO LIKE