מסתבכים במגרש הביתי: ניו יורק נגד משפחת סאקלר
התובעת הכללית החדשה לטישיה ג'יימס דורשת אחריות אישית מבני המשפחה היהודית מברוקלין, שחברת התרופות שלהם נחשבת אחראית מרכזית למגפת האופיאודיים. בני המשפחה, שהפכה למוקצית ותרומותיה אינן רצויות יותר: "תמיד נהגנו כשורה"

מדינת ניו יורק הגישה היום (חמישי) תביעת ענק נגד משפחת סאקלר, הבעלים של חברת התרופות פרדו שמייצרת את משכך הכאבים החזק והממכר אוקסיקונטין. התביעה טוענת כי פרדו, כמו גם חברות תרופות אחרות, מעלו במכוון בתפקידן ובחובותיהן כנדרש על פי חוקי הסמים של המדינה, וזאת "על מנת להרוויח ממגפה שהם ידעו שתפרוץ".

מימין: האחים מורטימר, ריימונד וארתור סאקלר, האחרים שהפכו את פרדו למה שהיא (רפרודוקציה: Patch)

התביעה הנוכחית מהווה למעשה הרחבה של תביעה קיימת נגד פרדו, באופן שיכלול אישית את בני משפחת סאקלר שהיו חברים בדירקטוריון ומחזיקים עדיין במניותיה. לדברי לטישיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק שנכנסה לתפקידה רק לפני מספר חודשים, "זו תביעה מקיפה שלא משאירה אבן על אבן".

משפחת סאקלר, יהודים שמוצאם מברוקלין, התעשרה במיליארדים ממכירת תרופות. רווחיה הגדולים הושגו בעקבות פיתוח האוקסיקונטין, משכך כאבים מבוסס מורפין שנחשב חזק וממכר במיוחד. האוקסיקונטין עומד במרכז מגפת האופיאודיים שקוצרת עשרות אלפי חללים מדי שנה ברחבי ארצות הברית, מתוכם ששה במדינת ניו יורק מדי יום (!). האוקסיקונטין גורם לתלות גופנית משמעותית ברכיב הפעיל, שמובילה לשימוש בהרואין וממנו בפנטניל, משכך כאבים עוצמתי פי 50 מהרואין שמעורב בחלק ניכר ממקרי המוות ממנת יתר.

שורש כל הרע. אוקסיקונטין (צילום: AP)

הסאקלרים נחשבים לתורמים נדיבים לשורה של מוסדות תרבות ואקדמיה בארצות הברית ובעולם, ובין היתר הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב קרויה על שם ריימונד ובברלי סאקלר, אחד השמות הבולטים בחברת פרדו ורעייתו.

מאז פרוץ מגפת האופיאודיים והתבררות הקשר בינה ובין תרופות המרשם בייצורה של פרדו, החלה מחאה נגד קבלת תרומות ממשפחת סאלקר שהגיעה לשיאה בחודש שעבר. עשרות מפגינים הציפו את החלל המרכזי של מוזיאון הגוגנהיים בניו יורק ב "מרשמים" לתרופות של פרדו. בעקבות המחאה הודיע המוזיאון כי לא יקבל תרומות נוספות מהמשפחה. לגוגנהיים היוקרתי הצטרפה עם גלריית טייט המפורסמת בלונדון. מוזיאון המטרופולין בניו יורק הודיע שיבחן את האפשרות.

התביעה מהיום מצטרפת לשורה ארוכה של תביעות שמתנהלות נגד פרדו על חלקה במגפת האופיאודיים. רק לפני יומיים הגיעה החברה להסדר עם אוקלהומה, במסגרתו תשלם למדינה 270 מיליון דולר ותימנע ממשפט מתוקשר ומביך.

לא יקבל עוד תרומות מהסאקלרים. המחאה במוזיאון הגוגנהיים בניו יורק בחודש פברואר (צילום: ניו יורק טיימס)

פרדו ממוקמת בסטמפורד, קונטיקט, מדינה נוספת שתבעה את החברה ושבמסגרת המשפט בה התברר כי לא זו בלבד שהסאקלרים היו מודעים לכמה שתרופותיהם ממכרות והיו אדישים לכך, אלא שהם נקטו באמצעים מפוקפקים לעידוד רופאים לתת מרשמים להן.

מטעם החברה נמסר היום בתגובה לתביעה של ניו יורק כי "המדינה מחפשת להוקיע ולהרשיע ברבים את פרדו", תוך הצגת טענה לפיה האוקסיקונטין מהווה כיום פחות משני אחוזים מכל תרופות המרשם מבוססות המורפין. בני משפחת סאקלר שמופיעים בכתב התביעה מסרו באמצעות דוברת כי הם "תמיד נהגו כשורה".

YOU MIGHT ALSO LIKE