ניו ג'רזי והוואי מעלות הילוך במלחמה בפלסטיק
מדינת הגנים תאסור על מכירת מיכלי מזון ושתייה מקלקר, שקיות פלסטיק וקשיות פלסטיק. מדינת האלוהא תאסור גם על כלי אוכל, מקלות ערבוב, בקבוקי שתייה ואפילו שקיות אשפה מפלסטיק

מחוקקים בהוואי ובניו ג'רזי שוקלים להעביר את האיסורים הנוקשים בארה"ב על שימוש בפלסטיק ובקלקר, במהלך שיכול להיות תחילתו של גל חקיקה נגד החומר המזהם והבלתי מתכלה. החוק המוצע בניו ג'רזי יאסור על מכירת מיכלי מזון ושתייה מקלקר, שקיות פלסטיק וקשיות פלסטיק בכל המסעדות והעסקים הקמעונאיים במדינה.

עד 2050 יהיו באוקיאנוסים יותר פלסטיק מדגים (צילום: רויטרס)

"המטרה כאן היא לא רק לנקות את הפסולת, אלא גם להתמודד עם הפסולת שאינה אורגנית ואינה מתפרקת בטבע", אמרה סנאטורית המדינה של ניו ג'רזי, לינדה גרינסטיין, בראיון לפוקס ניוז. החוק המוצע בסנאט של הוואי מרחיק לכת עוד יותר, ואוסר לא רק על מיכלי קלקר אלא כמעט כל סוג של פלסטיק המשמש במסעדות מזון מהיר ושירות מלא כאחד, כולל בקבוקי שתייה, כלי אכילה, קשיות, מקלות ערבוב - ואפילו שקיות אשפה.

"פלסטיק עשוי מדלקים מוצקים, והגיע הזמן עבורנו כחברה להתנתק מתלותנו בנפט לעבר מקורות אנרגיה נקיים", אמר סנאטור המדינה של הוואי מייק גבארד לרשת פוקס בנוגע להצעת החוק. שתי ההצעות עושות כיום את דרכן דרך בתי המחוקקים של מדינותיהן. קליפורניה והוואי הן כרגע המדינות היחידות האוסרות על שימוש בשקיות פלסטיק חד-פעמיות. למספר ערים גדולות, בכללן בוסטון ושיקאגו, יש איסורים דומים.

התומכים בחוקים המוצעים מצביעים על מחקר של האומות המאוחדות משנת 2008 על זיהום פלסטיק מראה כי אם מגמות השימוש הנוכחיות יימשכו, יכילו האוקיאנוסים יותר פלסטיק מדגים עד שנת 2050. עם זאת, אותו מחקר עצמו מייחס 90% מזיהום הפלסטיק לאסיה ולאפריקה.

השקיות, הקשיות והקלקר סותמים את מכונות המיחזור (צילום: YouTube)

תעשיית שקיות הפלסטיק טוענת שכל האיסורים הללו מרחיקים לכת מדי. סקר פסולת סביבתי מ-2018, שבוצע על ידי מדינת ניו ג'רזי, מצא שלא מכלי קלקר, לא שקיות פלסטיק ולא קשיות נמנים בין עשרת מוצרי הפסולת הנפוצים במדינה.

"אנחנו מתארים את זה כשימוש כפטיש אוויר נגד יתוש", אמר מאט סיהולם, מנכ"ל "ברית השקיות המתקדמת של אמריקה" - איגוד גורמי תעשייה. "שקיות קניות מפלסטיק הן האופציה הטובה ביותר בקופה כל עוד נפטרים מהן כראוי", הוא טוען.

בתעשייה טוענים כי על המחוקקים לעבוד על אכיפת חוקים קיימים נגד השלכת פסולת, ולקדם יותר חינוך למיחזור. בעוד שניתן למחזר שקיות פלסטיק, לא ניתן להשליכן למכלי המחזור הפזורים בכל קרן רחוב. במקום זאת, על הצרכנים להביא את השקיות חזרה לחנויות המקומיות, שם נפטרים מהן כראוי.

ככה זה לא יכול להימשך (צילום: קסקייד ביזנס ניוז)

הבעיה היא ששקיות הפלסטיק סותמות ומזהמות את מכונות המיחזור. כך אמרו במרכז המיחזור של מחוז בורלינגטון לרשת פוקס. הממחזרים אומרים כי איסור על קלקר, קשיות פלסטיק ושקיות פלסטיק יהפוך את תהליך המיחזור ליעיל יותר. הקשיות קטנות מכדי למחזר ממילא, ואין תועלת כלכלית במיוחזור קלקר.

גבארד וגרינסטיין מבהירים שהצעותיהם עדיין נמצאות בתהליכי עבודה. כך לדוגמא גרינסטיין אומרת כי האיסור בניו ג'רזי תוקן לאחרונה כך שבעלי נכויות כן יוכלו להשתמש בקשיות פלסטיק. התיקון השני פוטר את אלה המתקיימים על סיוע ממשלתי מתשלום עשרת הסנט לשקית.

לורי אן ג'יארדינה, מבעלי סאות' סטריט קרימרי במוריסטאון שבניו ג'רזי, אומרת שלדעתה האיסור הוא רעיון טוב בעיקרו, אבל היא עדיין תוהה איך להגיש מילקשייק ללא קשיות פלסטיק "האיכות של המוצרים בשוק, מבחינת קשיות נייר", אומרת ג'יארדינה, "היא לא טובה במיוחד".

YOU MIGHT ALSO LIKE