הודעת ההכרה בגולן עוררה ביקורת עולמית חריפה, דמשק מאיימת לכבוש מחדש את הרמה
דמשק הודיעה כי היא "תחזיר את רמת הגולן בכל האמצעים העומדים לרשותה". רוסיה הודיעה כי היא מקווה שדבריו של טראמפ "יישארו ברמה ההצהרתית בלבד"

בעקבות ההודעה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפיה וושינטגון תכיר ברמת הגולן כשטח ישראלי, ממשלת סוריה איימה היום (שישי) כי היא תחזיר לידיה את רמת הגולן "בכל האמצעים הדרושים". הודעתו של טראמפ גרמה למדינות רבות לפרסם הודעות גינוי והיא מסמנלת שינוי דרמטי במדיניות האמריקני בנוגע למעמדה של רמת הגולן, אותה כבשה ישראל במלחמת ששת הימים בשנת 1967. למרות העובדות בשטח, השליטה הישראלית ברמת הגולן לא זכתה להכרה בינלאומית.

הסורים רוצים אותה חזרה בכל מחיר. רמת הגולן (צילום: Shutterstock)

דמשק הודיעה כי רמת הגולן תישאר "ערבית סורית", וכי הצהרתו של טראמפ נוגדת את החוק הבינלאומי. "האומה הסורית נחושה יותר לשחרר את פיסת האדמה הלאומית הסורית בכל האמצעים הקיימים", הודיעה הממשלה הסורית. כזכור, טראמפ צייץ בטוויטר כי "אחרי 52 שנים הגיע הזמן שארצות הברית תכיר במלואה בריבונות הישראלית ברמת הגולן, שהיא בעל חשיבות אסטרטגית וביטחונית קריטית למדינת ישראל וליציבות האזור!"

רוסיה, בעלת בריתו של נשיא סוריה בשאר אסד, אמרה כי דבריו של טראמפ מאיימים לפגוע ביציבות האזורית. מוסקבה הוסיפה כי היא מקווה שההודעה של טראמפ היא ברמה ההצהרתית בלבד. איראן, שותפתו הקרובה ביותר של אסד במזרח התיכון, ומי שמחזיקה כוחות צבא בשטח המדינה, גינתה את ההודעה האמריקנית וטענה כי היא לא חוקית ולא מקובלת.

טורקיה, בעלת בריתה של ארצות הברית ויריבתה של דמשק, מתחה גם היא ביקורת על דבריו של טראמפ. לדברי אנקרה, ההודעה האמריקנית הביאה את המזרח התיכון לסיפו של משבר חדש, ומעניקה לגיטימציה אסורה לכיבוש רמת הגולן.

ההצהרה של טראמפ היא החוליה האחרונה בשרשרת של צעדים שגרמו לכעס רב בקרב אויבי ישראל והשותפות הערביות של ארצות הברית. ההכרזה ממשיכה למעשה את ההכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל - החלטה שגררה ביקורת בינלאומית קשה על מעמדה של העיר שנמצאת בלב הסכסוך הישראלי פלסטיני.

הצליח שוב לעורר ביקורות רבות באמצעות ציוץ בטוויטר. הנשיא טראמפ (צילום: Shutterstock)

גם בארצות הברית לא בטוח שרבים יקבלו את החלטתו של טראמפ בקלות. מרטין אינדיק, דיפלומט יהודי בכיר שכיהן פעמיים כשגריר ארצות הברית בישראל וגם כשליח הנשיא לשעבר ברק אובמה למזרח התיכון, צייץ השבוע בתגובה לדברי הסנאטור לינדזי גרהאם על רמת הגולן: "תאהבו את זה או לא, אבל רמת הגולן היא טריטוריה סורית. ישראל לא יכולה להחזיר אותן עכשיו משיקולים ביטחוניים מובנים, אבל להכיר בסיפוח ישראלי של שטח שאינו שלהם זה לשחק באש משיקולים פוליטיים. אף מדינה ערבית לא תקבל את זה".

שר החוץ מייק פומפאו נחת היום בביירות לאחר שביקר בישראל. הוא צפוי לנסות להפעיל לחץ על הממשלה הלבנונית כדי שתפעל נגד ההשפעה של ארגון הטרור חיזבאללה, שמקבל תמיכה מטהרן.

YOU MIGHT ALSO LIKE