ניו זילנד: ראשת הממשלה אסרה את הנשקים החצי אוטומטיים המשופרים בעקבות הטבח במסגדים
ג'סינדה ארדרן אסרה באופן מיידי על מכירת הנשקים, כדי שהמעוניינים בהם לא יספיקו לרכוש אותם. הממשלה תאפשר לבעלי הנשקים האלה למסור אותם באופן אנונימי

ראשת ממשלת ניו זינלד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה היום (חמישי) כי היא אוסרת על מכירת כלי נשק חצי אוטומטיים "דמויי צבא" ומחסניות גדולות כמו אלה ששימשו בטבח שבוצע במסגדים בקרייסטצ'רץ' בשבוע שעבר. ארדארן אמרה כי האיסור על מכירה נכנס לתוקף מיידי כדי למנוע מצב שבו מי שמעוניין בנשקים האלה יאגור רבים לפני שהאיסור ייכנס לתוקף. איסור חדש על מכירת נשקים ייכנס לתוקף לאחר שחוקי המדינה ישונו בהתאם.

אסרה על מכירת נשקים דמויי צבא. ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן (צילום: Shutterstock)

לדברי ראשת הממשלה, בעלי נשקים כאלה יוכלו להשיב אותם לרשויות באנונימיות, בזמן שהרשויות עורכות תכנית לרכישה מחדש של כלי הנשק. עלות התכנית צפויה להגיע ל-140 מיליון דולר.

מבצע הטבח במסגדים רכש את הנשקים האוטומטיים שהיו ברשותו באופן חוקי, תוך שהוא נעזר ברישיון נשק סטנדרטי. הוא שיפר את יכולות האש של הנשקים על ידי שימוש במחסניות עם 30 כדורים. לדברי ארדרן, ניתן לרכוש מחסניות כאלה באינטרנט בפשטות. "כל כלי נשק חצי אוטומטי כמו אלה ששימשו במתקפת הטרור ביום שישי יאסרו", אמרה ראשת הממשלה.

האיסור החדש כולל נשקים חצי אוטומטיים או רובים עם מחסניות של יותר מחמישה כדורים. הצו מרחיב גם את האיסור על עזרים שנועדו לשפר נשקים למה שהממשלה מכנה "נשקים דמויי צבא".

כזכור, בטבח שהתבצע ביום שישי נרצחו 50 בני אדם, כאשר ברנטון הריסון טרנט, החשוד במעשים, הגיע למסגדים בעיר השקטה ופתח באש על מתפללים מוסלמים. הוא נתפס ונעצר, והובא לדיון בפני שופט. טרנט תיעד את הטבח בשידור ישיר בחשבון הפייסבוק שלו. בסרטון נראה המחבל נוהג למסגד, נכנס למקום ויורה באופן אקראי במתפללים במקום. פצועים והרוגים נראים שוכבים על הרצפה. מוקדם יותר הוא פרסם "מניפסטו" שבו הוא יוצא נגד מהגרים, וקרא להם "פולשים".

כוחות המשטרה במקום האירוע (צילום: AP)

זמן קצר לפני הירי, פורסמה הודעה אנונימית באתר 8chan, הידוע כאתר שמהווה במה גם לתוכן של שנאה. הכותב ציין כי הוא הולך "לבצע מתקפה נגד הפולשים", והוסיף קישורים לשידור הפייסבוק לייב שלו, ולמניפסטו שפרסם. בטקסט הקיצוני שהעלה היורה לרשת הוא משתמש במונח "רצח העם הלבן", מונח שנעשה בו שימוש על ידי קבוצות גזעניות ומתייחס למהגרים ולעלייה באוכלוסיית המיעוטים. לדבריו, זו הסיבה לכך שביצע את הטבח.

בעקבות האירוע, ניו זילנד העלתה את הכוננות לרמה הגבוהה ביותר, כך אמרה ראשת הממשלה. היא הוסיפה כי ארבעה בני אדם נעצרו. לדבריה, העצורים מחזיקים בדעות קיצוניות, אך לא היו ברשימות המעקב של המשטרה.

כניסת החשוד לאולם בית המשפט. השתמש בנשקים דמויי צבא (צילום: AP)

באחד המסגדים התכנסה נבחרת הקריקט של בנגלדש לתפילה בזמן שהחלו היריות במקום. כל חברי הנבחרת לא נפגעו, כך אמר מאמן הנבחרת לסוכנות הידיעות רויטרס.

אחד המתפללים במסגד א-נור סיפר לתקשורת כי היורה הוא אדם לבן, בלונדיני, שחבש קסדה ולבש אפוד מגן נגד ירי. לדבריו, היורה פרץ למסגד בזמן שהמתפללים כרעו על הרצפה במהלך התפילה. "היה לו רובה גדול.. הוא נכנס והחל לירות בכולם במסגד, בכל מקום", אמר האיש, אחמד אל-מחמוד. לדבריו, מתפללים רבים נסו מהמקום לאחר ששברו את דלתות הזכוכית.

YOU MIGHT ALSO LIKE