האם קנס מבנק צרפתי יממן את החומה בגבול מקסיקו?
בנק שנתבע על ידי ארצות הברית בגין הפרת הסנקציות על קובה ואיראן שילם בהסדר פשרה 1.3 מיליארד דולר לקופת הנכסים החלוטים במשרד האוצר. טראמפ רוצה להשתמש בחלק מהסכום הזה לבניית החומה המדוברת - אבל כלל לא בטוח שתותר לו גישה

הנשיא דונלד טראמפ שואף להשתמש בכספים שיושגו משערוריית בנקים בין-לאומית כדי לממן את החומה בגבול ארצות הברית-מקסיקו, כך מדווחת היום (רביעי) רשת CNBC בהתבסס על מקור בממשל.

הקנס שיממן את החומה? בנק Societe Generale (צילום: Shutterstock)

טראמפ לוטש עיניים לקנס שעתיד לשלם הבנק הצרפתי Societe Generale במסגרת הסדר אליו הגיע עם הממשל האמריקאי, לאחר שהודה בהפרת הסנקציות האמריקאיות על קובה ואיראן במשך שנים. הבנק הצרפתי אמור לשלם קנס בגובה כ-1.3 מיליארד דולר כחלק מההסדר, ועל פי הדיווח מהיום הממשל שואף להסיט כ-359 מיליון דולר – סכום שאינו אפילו עשירית ממה שנדרש עבור החומה – לטובת חשבון ייעודי במשרד האוצר שבו ירוכזו המשאבים לבניית החומה.

עם זאת, למרות רצון הממשל, לא ברור אם הוא אכן יוכל להשתמש בכסף הזה. הסכום אמור להיות מועבר לקרן החרמת הנכסים במשרד האוצר, שמורכבת מכסף מזומן, רכןוש ומרכיבים אחרים שהוחרמו או חולטו במסגרת הליכים פליליים או אזרחיים. השימוש בכספי הקרן מוגבל על פי החוק הפדרלי, והקרן כשלעצמה נתונה תדירה לביקורת פוליטית, הן מצד הדמוקרטים והם מצד הרפובליקנים, שרואים בה דוגמה לשימוש מופרז בכוח ממשלתי.

לפי הדו"ח השנתי של 2017, בקרן מונחים נכסים בשווי של כארבעה מיליארד דולר. לפי דיווחים שונים, ההכרזה השנויה במחלוקת על מצב החירום הלאומי יכולה להקל על הנשיא את הגישה לכספים אלה.

עדיין סלע מחלוקת מרכזי בין זרועות הממשל. החומה בגבול מקסיקו (צילום: רויטרס)

במקביל להכרזה על מצב החירום שעדיין כפופה למשחקי כוח בין טראמפ ובתי המחוקקים, הנשיא שלא קיבל מימון ייעודי לחומה מנסה לאתר מקורות מימון מתוך סעיפי תקציב שכן אושרו בקונגרס. הסעיה מבחינת טראמם היא שמדובר בסכום גבוה מאוד – שמונה מיליארד דולר – שיהיה קשה לקצץ ממשרדים והוצאות אחרות בלי לפגוע בתפקודם באופן משמעותי.

YOU MIGHT ALSO LIKE