בניגוד לדברי הנשיא, מחצית מהחיילים צפויים להישאר בסוריה
למרות ההחלטה לסגת, הצבא מתכוון להשאיר חיילים בסוריה כדי להגן בין השאר על הכורדים, לאחר שנשיא טורקיה סירב להתחייב שלא יתקוף אותם. בסוף השבוע פורסם כי בכוונת וושינגטון להשאיר רק 400 חיילים וחיילות במקום

הצבא האמריקני עורך תכניות להשאיר אלף חיילים בסוריה. זאת, רק שלושה חודשים לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הודיע כי בכוונתו לסגת לחלוטין מהמקום. כך דווח אתמול (ראשון). המגעים שקיימה וושינגטון עם טורקיה, עם בנות הברית האירופיות ועם הלוחמים הכורדים, לא הניבו הסכמה על הקמת אזור בטוח בצפון מזרח המדינה, היכן שהכורדים נלחמים באנשי דאעש.

פטריית עשן לאחר תקיפה אמריקנית בסוריה (צילום: Shutterstock)

לאחר שטראמפ הודיע בחודש דצמבר על כוונתו לסגת מסוריה, טורקיה איימה לחצות את הגבול הדרומי שלה לתוך המדינה ולתקוף את הכורדים, שזוכים לתמיכה של ארצות הברית. בעיני טורקיה, הכורדים אינם אלא ארגון טרור שמעוניין להכריז עצמאות על שטחים מטורקיה.

ארצות הברית תמשיך ככל הנראה לעבוד עם הכורדים על אדמת סוריה, דבר שיחייב השארת אלף חיילים אמריקנים בשטח.

ההחלטה הראשונית של טראמפ להסיג את אלפיים החיילים שנמצאים בסוריה הובילה להתפטרותו של שר ההגנה ג'יימס מאטיס, ולביקורת מצד חברים בשתי המפלגות שהאשימו את הנשיא ביציאה מסוריה לפני שדאעש הובס לחלוטין.

חברים בצוות ההגנה הלאומי של הנשיא המשיכו ללחוץ על טראמפ לקבל התחייבות מנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן שלא יתקוף את הכורדים לאחר נסיגת ארצות הברית. לאחר שארדואן סירב להתחייב על כך, החליט טראמפ להשאיר כמה כוחות בסוריה.

לא התחייב שלא יתקוף את הכורדים בסוריה. נשיא טורקיה ארדואן (צילום: Shutterstock)

בסוף השבוע פורסם כי הצבא האמריקני ישאיר בסוריה רק 400 חיילים לאחר הנסיגה שמתוכננת לחודש אפריל הקרוב. על פי הדיווח, טראמפ שוכנע על ידי יועציו בימים האחרונים להשאיר כמאתיים חיילים כחלק מכוח בין-לאומי שימנה 800 עד 1,500 חיילים ויורכב, מלבד החיילים האמריקאיים, מכוחות לוחמים מבעלות הברית האירופאיות. הכוח יוצב לפקח על אזור בצפון מזרח המדינה, שמתנהל עליו משא ומתן בימים אלה לשמש כאזור בטוח ללא לחימה.

טראמפ הודיע בדצמבר על החלטתו להחזיר את כל החיילים האמריקאיים מסוריה, כאלפיים חיילים וחיילות, משום שהם סיימו את משימתם ו"ניצחו את לוחמי דעאש". עד עתה, בעלות הברית האירופית נרתעו מלהבטיח את המשך נוכחותן בלי התחייבות מוושינגטון שארצות הברית עדיין מחויבת לאזור.

לפני כשלושה שבועות נהרגו ארבעה אמריקאים בפיצוץ מטען בסוריה, המספר הגבוה ביותר של אמריקאים שנהרגו במדינה בתקרית אחת מאז החלה המעורבות האמריקאית במדינה ב-2014.

YOU MIGHT ALSO LIKE