ברוב דו מפלגתי: הסנאט דחה את הכרזת מצב החירום הלאומי
עם זאת, הרוב לא מספיק כדי למנוע הטלת וטו של הנשיא על ההחלטה, מה שעשוי להביא את הצדדים לבית המשפט. הרפובליקנים חוששים מתקדים שיאפשר לנשיא עתידי להכריז מצב חירום לאומי גם על נושאים שהם פחות אוהבים

הסנאט אישר היום (חמישי) את דחיית החלטת הנשיא דונלד טראמפ להכריז על מצב חירום לאומי בגבול ארצות הברית-מקסיקו.

מבוכה לנשיא מצד המחוקקים. גבעת הקפיטול (צילום: Shutterstock)

ברוב דו-מפלגתי של 59 תומכים מול 41 מתנגדים, אישרר הסנאט החלטה קודמת של בית הנבחרים שדחתה גם היא את החלטת הנשיא מה-17 בפברואר להכריז על מצב חירום לאומי, החלטה שנועדה לאפשר לו גישה למקורות מימון חלופיים לבניית החומה שהוא מעוניין בה בגבול מקסיקו. זאת משום שהסנאט לא אישר לו הקצאת כסף לבניית החומה בהחלטת התקציב שסיימה את השבתת הממשל בסוף ינואר.

יחד עם זאת, הרוב מהיום לא מספיק כדי למנוע מהנשיא להטיל וטו על ההחלטה, מה שעשוי לגרור את הנושא עד לפתח בית המשפט העליון, בשל הטענות כי מדובר בהחלטה לא חוקתית. מבקרים של הנשיא מימין טוענים כי החלטתו להכריז על מצב חירום לאומי היא ניצול יתר של סמכויות הרשות המבצעת – הנשיא – וחוששים שהדבר יהווה תקדים לנשיא דמוקרט עתידי להשתמש בכלי של הכרזת מצב חירום לאומי לנושאים שהרפובליקנים לא תומכים בהם.

כך לדוגמה, הסנאטור הרפובליקני רוב פורטמן מאוהיו אמר בנאומו לפני ההצבעה: "הכרזה על מצב חירום לאומי כדי להנות מגישה למשאבים קובעת תקדים מסוכן. זה פותח את הדלת לנשאים עתידיים להחיל כל מדיניות שהם יכולים להעלות על הדעת... נשיא עתידי יכול באותה מידה להשתמש בסמכויות חירום כדי להחיל את הניו דיל הירוקה". פורטמן היה אחד מ-12 סנאטורים רפובליקנים שתמכו בהחלטה, תוך הסתכנות בביקורת מצד הנשיא שנוהג לגנות את אנשי מפלגתו שלא מתיישרים לפי שגעונותיו.

YOU MIGHT ALSO LIKE