בלאקקקלאנסמן - רק במציאות: מטיף אפרו-אמריקאי השתלט על התנועה הנאצית כדי לחסלה
ג'יימס הארט סטרן, מטיף שחור מקליפורניה, מופיע ברישום התאגידי כנשיא "התנועה הנציונל סוציאליסטית" והוא פנה לבית המשפט שיפסוק נגד הארגון בתביעת נזיקין בשל אירועי שארלוטסוויל ב-2017

עושה רושם שלאחד מן הארגונים הניאו-נאציים הגדולים בארה"ב יש מנהיג חדש ומפתיע - פעיל שחור שנדר לפרק אותו. על פי מסמכים שהוגשו לבית המשפט שלשום, ג'יימס הארט סטרן מבקש להשתמש בתפקידו החדש כמנכ"ל ונשיא התנועה הנציונל סוציאליסטית ("NSM") כדי לחבל בהגנת הארגון מפני תביעה של מיליונים.

מתמחה בפירוק ארגונים גזעניים מבפנים. ג'יימס הארט סטרן (צילום: AP)

ה-NSM הוא אחד ממספר ארגונים קיצוניים הנתבעים בשל שפיכות הדמים בעצרת של לאומנים לבנים בשארלוטסוויל שבווירג'יניה ב-2017. סטרן הגיש בקשה מבית המשפט הפדרלי בווירג'יניה לפסוק נגד הארגון עוד בטרם יחל אחד המשפטים.

על פי מסמכים תאגידיים במישיגן, סטרן החליף את ג'ף שפ כמנהיג הארגון בינואר. אולם מסמכים אלה ומסמכי בית המשפט אינם חושפים כיצד בדיוק השיג סטרן את התפקיד. המעלל העלה מיד השוואות לסרט "BlackkKlansman" של ספייק לי, בו מצליח שוטר שחור להסתנן לשורות ארגון השנאה הקו קלקס קלאן. לא סטרן (המתגורר במורנו ואלי שבקליפורניה) ולא שפ מוכנים להסביר מה קורה כאן.

מת'יו היימבאך, דמות מובילה בחוגי הלאומנות הלבנה, שכיהן זמן קצר כראש מחלקת יחסי הציבור של הארגון, אמר ששפ ומנהיגים אחרים בארגון היו חלוקים על חברי הארגון מן השורה בנוגע לכיוון הפעילות של התנועה. היימבאך אמר שחברים מסוימים "בעצם רצו שהיא תישאר כנופיית עליונות לבנה חסרת השפעה פוליטית, והתנגדו לשינויים שיזם שפ.

לדברי היימבאך, עזיבתו של שפ ומינויו של סטרן פירושם כנראה סוף הארגון במתכונתו הנוכחית. על פי המרכז המשפטי לעוני בדרום, המנהל מעקב אחר ארגוני שנאה, שפ היה בן 21 כשהשתלט על הארגון ב-1994 ושינה את שמו לתנועה הנציונל-סוציאליסטית

כבר לא עונדים צלבי קרס, אבל עדיין מכורים למועל-יד. ג'ף שפ וחבריו הנאצים (צילום: AP)

"אני חושב שזו מודעת אבל די עצובה לאחד מארגוני הלאומנות הלבנה הוותיקים ביותר", אמר היימבאך, שמעריך כי לארגון יש כיום כ-40 פעילים המשלמים דמי חבר. אולם הארגון משך מספרים גבוהים בהרבה בעצרות והפגנות.

בעבר נהגו חברי ה-NSM במדים נאציים מלאים, כולל במצעד בטולדו שבאוהיו שגרר התפרעויות ב-2005. לאחרונה ניסה שפ למתג מחדש את הארגון כדי לפנות ללבו של דור צעיר יותר של גזענים, על ידי היפטרות משימוש כה בוטה בסמלים נאציים.

נראה שסטרן מנסה מזה לפחות שנתיים לשבש את פעילות הארגון. הודעה שפורסמה באתר האינטרנט שלו בפברואר 2017 טענה שהוא עומד להיפגש עם שפ "כדי לחתום על הכרזה לפיה ה-NSM "מוקיע את היותו ארגון של עליונות לבנה".

"אני שמתי לי למטרה אישית לחסל את הקו קלקס קלאן ואת התנועה הנציונל-סוציאליסטית, שהם שני ארגונים כאן בארץ הזו שבמשך זמן רב מדי קיבלו פריבילגיות שלא מגיעות להם", אמר סטרן בסרטון וידאו שפורסם באתרו.

עצובי לו. מת'יו היימבאך. נאצי (צילום: WFLP)

ביום רביעי ביקשו עורכי הדין של התובעים את ארגוני העליונות הלבנה ומנהיגיהם בשל האלימות בשארלוטסוויל מבית המשפט להעניש את שפ. לדבריהם, הוא התעלם מצווים המחייבים אותו למסור מסמכים ולאפשר גישה למכשיריו ולחשבונות המדיה החברתית שלו. הם טוענים גם ששפ פיטר לאחרונה את פרקליטו כתרגיל השהיה.

שופט פדרלי בשארלוטסוויל פסק ביום שישי הקודם כי סטרן אינו יכול לייצג את ה-NSM בתיק, מפני שלא נראה שיש לו רישיון לעריכת דין. הדבר לא הניא את סטרן מלהגיש ביום חמישי את הבקשה לפסק דין מקוצר נגד הארגון שבראשו הוא עומד. "החלטת התנועה הנציונל סוציאליסטית היא להודות באחריות לכל סעיפי התביעה הרשומים נגדה", כתב.

סטרן ריצה בעברו מאסר בגין הונאת דואר באותו מתקן כליאה כמו מנהיג הקו קלקס קלאן לשעבר אדגר ריי קילן, שהורשע ברציחתם של שלושה פעילי זכויות אזרח בפרשה שהונצחה בסרט "מיסיסיפי בוערת". השניים אף חלקו תא במשך תקופה ונעשו חברים, בניגוד לכל הציפיות.

ב-2012 טעם סטרן כי קילן חתם על ייפוי כוח בזכותו ומסר לו בעלות על 40 אייקרים של אדמה בזמן שריצו את מאסרם יחד. עורך דינו של קילן ביקש מבית המשפט לבטל את העברת הקרקע ולאשר שהיא שייכת לקילן ובני משפחתו. אולם בית המשפט קיבל את ייפוי הכוח כתקף ואיפשר לסטרן להשתמש בו כדי לפרק חוקית את סניף הקק"ק שבראשו עמד קילן.

YOU MIGHT ALSO LIKE