"איזה מין רודן חולני מונע ממזון להגיע לרעבים?"
כך צייץ שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו. שישים מחיילי צבא ונצואלה ערקו לקולומביה לאחר שצוו לירות על בני עמם שהפגינו בדרישה לצאת לעבוד במדינה השכנה. בתגובה ניתק מדורו את היחסים

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ניתק היום את היחסים הדיפלומטיים בין ארצו לשכנה קולומביה לאחר התנגשויות אלימות שפרצו לאורך הגבול בין שתי המדינות, שם ממתינים משלוחי סיוע הומניטרי להיכנס למדינה השסועה במאבק אזרחי מסלים. מדורו נדר שלא לאפשר למשלוחים להיכנס.

אין משבר הומניטרי, טוען הנשיא המוכר חלקית, ניקולס מדורו (צילום: רויטרס)

שר החוץ הקולומביאני אמר כי 285 בני אדם נפגעו, מתוכם 37 במידה שדרשה אשפוז, לאחר שהמשמר הלאומי של ונצואלה ירה גז מדמיע וכדורי גומי לעבר מפגינים על גבול קולומביה. המשאיות הנושאות מזון וציוד נחסמו ברובן.

עם זאת, שתי משאיות נושאות סיוע הומניטרי מברזיל נכנסו ללא תקרית. מנהיג האופוזיציה חואן גואיידו, שהוכרז בידי האסיפה הלאומית כנשיא הלגיטימי והוכר ככזה על ידי ארה"ב וכחמישים מדינות אחרות, קרא להמשיך לנסות להכניס סיוע הומניטרי למדינה.

שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו בטוויטר ותהה: "איזה מין רודן חולני מונע ממזון להגיע לאנשים רעבים? המראות של משאיות מלאות בסיוע שעולות באש מחליאים". שישים מחיילי צבא ונצואלה ערקו לקולומביה בתום יום סוער של עימותים בין הצבא למפגינים שדרשו כי יותר להם לחצות לצרכי עבודה במדינה השכנה. "אנחנו רוצים לעבוד!" צעקו המפגינים.

קולומביה זה דבר אחד. עם ענקית כלכלית וצבאית כמו ברזיל מדורו פחות ממהר להתנגש (צילום: טוויטר)

ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל קרא לונצואלה להפסיק לתקוף את אזרחיה. ספינות של צי ונצואלה איימו לירות על ספינה שנשאה סיוע מפורטו ריקו. "מדובר בהפרה חמורה של משימה הומניטרית, המורכבת מאזרחי ארה"ב. זה בלתי מקובל ושערורייתי", צייץ מושל פורטו ריקו ריקרדו רוזלו, שהורה לספינה לעזוב את המקום.

מדורו מצידו מכחיש את קיומו של משבר הומניטרי בונצואלה, שברשותה אחת מעתודות הנפט הגדולות בעולם. בנאום בפני קהל גדול בעצרת תמיכה בקרקס אמר מדורו "סבלנותי פקעה. אינני יכול להמשיך לסבול את התוקפנות נגד ונצואלה מצד ממשלת קולומביה", אמר, והפנה גם איום לארצות הברית: "אם האימפריה תעז לתקוף, הם יתקבלו על ידי עוצמת הכוחות המזוינים של ונצואלה".

YOU MIGHT ALSO LIKE