היסטוריה ישראלית: "בראשית" שוגרה בהצלחה והחלה במסע לעבר הירח
הערב שוגרה בהצלחה החללית "בראשית", שצפויה לנחות בעוד חודשיים על גבי הירח. ישראל תצטרף אל ארה"ב, סין ורוסיה ברשימה המצומצמת של מדינות שהנחיתו בהצלחה כלי טיס על גבי הירח. שר המדע אקוניס לאחר השיגור: "עדים עכשיו לאחד מציוני הדרך ההיסטורים של מדינת ישראל"

חללית ישראלית שוגרה בהצלחה אל הירח הערב (חמישי), ואם הכל יתנהל כשורה, ישראל תהפוך למדינה הרביעית (ארה"ב, סין, רוסיה) שמנחיתה בהצלחה כלי טיס על גבי הירח.

דקות ספורות לאחר השיגור המוצלח, שר המדע אופיר אקוניס אשר נכח בפלורידה מסר לתקשורת: "היינו עדים עכשיו לאחד מציוני הדרך ההיסטורים של מדינת ישראל. אירוע של גאווה לתעשייה, לחשיבה וליוזמה הישראלית פורצות הדרך. אנחנו מעצמה טכנולוגית וחממה של מוחות שחושבים מחוץ לקופסא. הוכח היום שחלומות גדולים מקדמים מציאות גדולה עוד יותר".

זמן קצר לאחר השיגור, ראש הממשלה נתניהו, שנכח בחדר הבקרה ב-SpaceIL ביחד עם רעייתו, בירך את האורחים ואת אנשי החלל הישראלים: "אני תמיד אזכור את היום הזה. הדלק האמיתי של 'בראשית' הוא המוח הישראלי", הוא אמר, וגם הצחיק את הנוכחים בחדר כאשר התלוצץ ואמר, "תשכחו מהבחירות, אני יודע במה אני אתעסק בחודשיים הקרובים".

לבסוף השיגור התבצע בדיוק בזמן, בשעה 8:45 בלילה (שעון חוף מזרחי). הנתונים הראשונים מן החללית התקבלו בשעה 9:23 בלילה, ודקות ספורות לאחר מכן התקבל האישור שפריסת רגליי החללית התבצעה בהצלחה.

רגעי השיגור בפלורידה, מוקדם יותר הערב (צילום: SpaceX)

ראש הממשלה נתניהו מבקר ב-SpaceIL בעת השיגור (צילום: אלירן אביטל)

רקטת הפלקון 9 של SpaceX דקות ספורות לפני השיגור, הערב בפלורידה (צילום: SpaceX)

החללית, שזכתה לשם "בראשית", החלה במסע הארוך לעבר הירח מוקדם יותר הערב (8:45 בלילה בחוף המזרחי, 5:45 אחה"צ בחוף המערבי), והיא שוגרה באמצעות רקטת "פלקון 9" של SpaceX של אילון מאסק. על הפרויקט עבדו במשותף SpaceIL והתעשייה האווירית לישראל כחלק מתחרות "Lunar X" של גוגל, תחרות שהסתיימה אשתקד ללא מנצחים. 

"בראשית" שוקלת רק 1,322 פאונד (כ-600 ק"ג), והיא תהיה החללית הקטנה ביותר שנחתה על הירח. יתרה מכך, תהיה זו הפעם הראשונה שחללית שממומנת באופן פרטי ולא ממשלתי תנחת על הירח. קרוב לחודשיים יידרשו על מנת לעבור את המרחק הגדול, כרבע מיליארד מייל, עד להגעה לירח. לשם השוואה, חלליות אפולו שנחתו על הירח בשלהי שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת הצליחו לעבור את המרחק העצום בתוך ארבעה ימים.

כאמור, ישראל צפויה להצטרף אל הרשימה המכובדת ומצומצמת של מדינות שהנחיתו בהצלחה חללית על גבי הירח. בניגוד לרוסיה, סין וארה"ב, ישראל אינה נחשבת למעצמה עולמית - דבר שכמובן שם דגש על ההישג המדהים. באופן חריג למדי, עלות הפרויקט נחשבת לזעירה ביותר, בטח בהשוואה לפרויקטים דומים אחרים. 100 מיליון דולר בלבד נדרשו להשלים את הפרויקט, לרבות בניית החללית ושיגורה, כך על פי חברת SpaceIL.

מוקדם יותר היום, עוד בטרם שוגרה "בראשית", שר המדע אופיר אקוניס מסר לכלי התקשורת: "[הערב] יחל מסע שרק מדינות מעטות הצליחו בו - שיגור והגעה לנחיתה על הירח. זה לא פחות מיום היסטורי ומרגש לכל אזרחי ישראל והוא מביא לידי ביטוי מעשי את היותנו מעצמת מדע וטכנולוגיה בינלאומית שרק מדינות מעטות מאוד, שהן הרבה יותר גדולות וחזקות מאיתנו מבחינה כלכלית, מתחרות ביכולותינו. שיגור החללית איננו רק רגע היסטורי שמבטא יכולות טכנולוגיות. מדובר באירוע חינוכי ממדרגה ראשונה, כזה שדוחף את נוער העתיד הישראלי לחלום בגדול, לדעת שאין גבולות והמעז - מצליח".

צפו בשידור של השיגור, החל מ-8:45 בלילה (חוף מזרחי) / 5:45 אחה"צ (חוף מערבי)

אם הכל ילך כמתוכנן, "בראשית" תנחת על הירח ב-11 באפריל ותבצע ניסויים רבים בתחומים שונים במשך כיומיים. אחד הנושאים המעניינים ביותר ש"בראשית" תבחן הוא השדה המגנטי בירח, שבניגוד לכדור הארץ מופיע רק באזורים מסוימים. לכן הוחלט לבצע את הנחיתה באזור ים הרוגע (Mare Serenitatis), המכתש השני בגודלו על הירח ואזור שבו נרשם "שדה מגנטי חריג ביותר". מעבר למשימות הללו, המטרה בשיגור של "בראשית" היא לעורר השראה בקרב צעירי העולם, עם דגש על צעירים ישראלים.

"SpaceIL עובדת באופן שוטף על יצירת 'אפקט אפולו' בישראל. אנו רוצים לעורר את השראתם של הדור הבא בישראל ובעולם כולו ולכוון את הצעירים לבחור בלימודי מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה", כתבה חברת החלל הישראלית לקראת השיגור. מעבר לדגל ישראל, "בראשית" תביא לירח קפסולת זמן ובה "ספריית הירח" שתציג, בין היתר, את מלוא תוכנו של האתר ויקיפדיה.

YOU MIGHT ALSO LIKE